Hur länge är molly dräktig?

#1 - 21 februari 2004 22:04
Hej!

Upptäckte att jag fått mollybäbisar, 2 söta yngel!
Anledningen till att jag undrar dräktighetstiden är för att jag har 2 akvarium - först hade jag alla mollys (2 svarta och 2 gula - kan ännu ej se könsskillader) tillsammans i 100-liters. De 2 gula blev dåliga och fick svamp, så de 2 flyttade vi över till ett 20-liters, höjde tempen och hade i salt - nu mår de prima, och en har alltså ynglat! Ynglen är svartgula (jättetuff färg), så förmodligen är ju någon av de svarta pappan? Eller ser de ut så som yngel?
Så - hur länge är mollys dräktiga?
#2 - 21 februari 2004 22:08
Mollys är dräktiga ungefär 28 dagar, dvs 4 veckor. De har en massa andra arter inkorsat i sig, så det kan variera rätt mycket tyvärr. Det är ganska troligt att det är en blandning av en svart och en gul Molly om de ser ut så där, men man kan aldrig veta helt säkert. I arvsanlagen kan det ligga andra färger recessivt än den färg fisken bär. Och om två syskon parar sig kan det uppstå en hel del varianter.
#3 - 22 februari 2004 11:28
Jag har 8 mollys, 4 svarta och 4 guld och en av varje färg e hane.
Jag har 7 st, haft 13, yngel och dom e precis som dina blandade färger, jätte fräcka. =)

Hur du ser skillnaden på könen är sådan, att analfenan på hanen är ihopdragen, medans honan har sin utfälld/fläkt.

Det enda jag själv vill veta det är hur jag ser att dom e dräktiga? För helt plöttsligt så hittar jag bara massa bäbisar simandes runt i karet...
#4 - 22 februari 2004 11:49
Man ser i regel på mollys, liksom andra levandefödare, att de blir tjockare när de skall till att få yngel. Syns bäst om man ser på dem framifrån.

Annons