Hur länge är foder fräscht?

#1 - 3 oktober 2004 16:49
Såg idag på Spångas auktion att det såldes Tetrafoder med utgånget datum till halvbilligt pris. Datumet gick ut förra sommaren på dem (Juni/Juli 2003) enligt märkning i botten. Är det fortfarande OK att ge fiskarna, eller kan man typ lika gärna köpa en påse ströbröd (som är mycket billigare) och mata fiskarna med?

#2 - 3 oktober 2004 16:55
Vitamininnehållet kan man väl inte längre räkna med att det håller det som utlovats på innehållsbeskrivningen. Ev fett kanske har härsknat. Men protein och kolhydrater finns nog fortfarande. Vill fiskarna ha det kan du nog använda det men inte ensidigt - variera kosten med annat.
#3 - 3 oktober 2004 16:58
Jag köpte inget, för jag tyckte 50:- för något som inte innehåller näring är värt att lägga pengarna på. Och så ville jag veta om jag var klok då, eller om jag gick miste om att fynda.
#4 - 3 oktober 2004 16:59
Då så - no problemo
#5 - 3 oktober 2004 17:02
BTW - när konservburkar med mat avsedd för oss människor (t ex arméns pyttipanna) gått ut så brukar den ofta säljas som djurmat till billigare pris - men ingen kontrollerar med vad köparen använder den till...
#6 - 3 oktober 2004 17:11
Jo, jag var kokgruppchef i lumpen för dryga decenniet sedan, och då testade vi en del konserver från början av 50 talet, då 40 år gamla, och de befanns tjänliga att äta utan anmärkning. Jag har även varit med och ätit sylt som stått tio år i en jordkällare, utan att den smakade illa för den skull. Det går alltså att få viss sorts mat att hålla länge med omsorgsfulla metoder och rätt förvaring.

Men jag vill minnas att jag läst att fiskfoder härsknar rätt fort sedan man öppnat den, och en tunn aluminiumfolie som förseglar en burk med torra flingor är inte precis en omsorgsfull konservering.
#7 - 3 oktober 2004 18:32
Swetrot: Undrar just hur näringsvärdena på maten var...[;)]

Annons