Hur länge är era katter ute?

#1 - 22 mars 2007 15:17
Jag undrar hur länge era katter är ute när ni släppt ut dem? Vi fick två katter av en person som skulle flytta och katterna var avlivningshotade. I går kväll släppte vi ut dem vid 23 och imorse kom ena katten när jag ropade på dem, men den andra katten har vi inte sett till? Jag bara undrar hur länge katter kan vara ute innan man bör oroa sig...
#2 - 22 mars 2007 15:21
jag skulle vara orolig :/ så länge är mina kissar aldrig ute
#3 - 22 mars 2007 16:41
Det är nog lite olika från katt till katt, min ena kan vara ute ett par dygn (=MYCKET orolig matte) medan den andra bara går runt huset. Har de bott länge hos dig? Annars kan det helt enkelt vara så att den har gått tillbaka dit där den bodde tidigare...
#4 - 22 mars 2007 16:42
vår hankatt var bort i en månad då kom han hem och vägde hälften mindre än vad han gjorde när han gick iväg, fast nu är han lika tjock och lat som han var före han gick bort :D
#5 - 22 mars 2007 16:56
Jag skulle inte släppa ut mina katter alls om klockan var 23... Jag vill att de ska vara inne om natten, för att kunna sova lugnt. :) De får inte heller gå ut om vi ska åka någonstans.
#6 - 22 mars 2007 17:01
Tintaglia skrev:
Jag skulle inte släppa ut mina katter alls om klockan var 23... Jag vill att de ska vara inne om natten, för att kunna sova lugnt. :) De får inte heller gå ut om vi ska åka någonstans.

samma här faktiskt, inte klockan 23 kanske, det beror på när jag själv har tänkt sova, men jag gillar inte heller att ha dem ute när jag inte är hemma eller när jag sover.
#7 - 22 mars 2007 17:03
Skulle överhuvudtaget inte släppa ut en katt lös utan ha den i koppel.Men om man nu ska ha utekatt så inte skulle jag släppa ut den på nätterna inte och inte när jag inte är hemma.
#8 - 22 mars 2007 17:21
en katt klarar sig länge ute om det nu inte är en innekatt, dom har väldigt bnra mörkeseende och är kanon på att jaga möss i mörker. finns ju katter som är borta i flera månader och ssen kommer tillbaka,, dt är ju ett rovdjur.
#9 - 22 mars 2007 18:37
som vår hankatt då andreassofus, det är borta åtminstone 1 vecka i månaden
#10 - 22 mars 2007 19:24
Mina katter brukar vara ute över dagen. Den ena kan till och med få för sig att stanna ute över natten också, det har även hänt att han har stannat ute i en hel vecka. Självklart oroar man sig då, men han skulle vara så olycklig om han inte fick ta sina turer. Han var hemlös förut och är van vid att vandra runt.
#11 - 22 mars 2007 19:35
Min pappa och mammas äldsta katt (17 år) är inte ute alls längre, endast på sommrarna då solen skiner. :D Hon är lite lättfryslig av sig och gillar mer att sova under varma täcken. Deras yngsta (5 år) var innan hon blev honkastrerad ute mycket och länge.. kunde vara borta 2-3 dagar, men dem är inte så oroliga, de bor ute på landet i en mycket öde by.. :p och de har kattlucka så hon kan komma och gå som hon vill. Nu när hon väl är honkastrerad så är hon inte ute lika länge utan nöjer sig med en tripp runt gården för att sedan komma in igen.
#12 - 22 mars 2007 20:05
CeCe: Har kissen kommit in än?
#13 - 22 mars 2007 20:29
Nä, den har inte kommit hem ;( Den förra ägaren sa att han gör så ibland, han hittar något jätteintressant och vill inte komma hem. Katterna har bara varit hos oss ett par dagar, så visst är man orolig att han inte ska komma tillbaka...
#14 - 22 mars 2007 23:16
CeCe skrev:
Nä, den har inte kommit hem ;( Den förra ägaren sa att han gör så ibland, han hittar något jätteintressant och vill inte komma hem. Katterna har bara varit hos oss ett par dagar, så visst är man orolig att han inte ska komma tillbaka...

Vad jobbigt, hoppas verkligen att han kommer hem snart. Är han öronmärkt eller har halsband med telefonnummer?

Ett tips när man skaffar en ny katt är att man håller den inne ett tag först så att den lär sig var den bor. Nästa steg är att man går promenader med den i sele precis i närheten, typ runt huset o så. Sen är den mer redo att gå ut själv. Med mina katter så följde jag med dem ut första gångerna de var lösa också.
#15 - 23 mars 2007 00:28
bra tips det Knyttet
#16 - 24 mars 2007 10:38
Knyttet skrev:
Vad jobbigt, hoppas verkligen att han kommer hem snart. Är han öronmärkt eller har halsband med telefonnummer?

Ett tips när man skaffar en ny katt är att man håller den inne ett tag först så att den lär sig var den bor. Nästa steg är att man går promenader med den i sele precis i närheten, typ runt huset o så. Sen är den mer redo att gå ut själv. Med mina katter så följde jag med dem ut första gångerna de var lösa också.

Jag vet n'är vi skulle gå ut i sele med vår nya katt när jag var liten, hon blåhatade det! Fast först hae hon suttit i en vägg i två dagar innan öch vägrat komma ut ^^

I alla fall när vi gav upp och hon fick gå ut själv var hon borta i två dagar sen kom hon tillbaka och accepterade surt att "Jaha, jag får väl bo här då..." :)
#17 - 24 mars 2007 14:50
CeCe skrev:
Jag undrar hur länge era katter är ute när ni släppt ut dem? Vi fick två katter av en person som skulle flytta och katterna var avlivningshotade. I går kväll släppte vi ut dem vid 23 och imorse kom ena katten när jag ropade på dem, men den andra katten har vi inte sett till? Jag bara undrar hur länge katter kan vara ute innan man bör oroa sig...

Det beror på vad katten utvecklat för utevanor, mina nuvarande katter är alltid hemma före midnatt och min gamla hankatt var borta en hel sommar och kom tillbaka-full av mask och i bedrövlig form, men levde gjorde han. Ett tips; vänta inte med att ringa grannarna och be dom kolla garage och friggebodar, och att sätta upp efterlysningslapp på ICA nära. Hellre annonsera en gång för mycket än en för lite...
#18 - 25 mars 2007 10:29
Säger samma sak som fler här ovan: ny katt stannar hemma minst ett par veckor. Sedan går den ut med eskort (inte nödvändigtvis med koppel) för att skyddas mot andra katter som vill hävda revir. Ofta så de försvinner! För att de blir bortjagade. ALLA mina katter har fått eskort första halvåret, dels för att få mitt stöd till att pinka revir, dels för att visa var gränserna går - hit går man, inte längre. Första året är alltid värst, då ungkatter är nyfikna, korkade och lättskrämda :D Lycka till!
#19 - 25 mars 2007 10:56
Min mors katter är borta över ett dygn ibland när de hittar något intressant. Som längst har de varit borta en hel vecka..

Och mina katter går helst inte ut alls, men tvingas ut med koppel ibland..

Annons