Hur lång tid tar det för filtret att bli effektivt?

#1 - 18 december 2008 13:31
Jag går i väntans tider för att sätta upp ett 375-literskar och väntar nu i princip bara på benställningen.

För en dryg vecka sedan fick jag hem mitt ytterfilter (EHEIM 2075) som jag prompt kopplade in (nåja) och körde igång i mitt 150-liters där flertalet av de fiskar som skall över i den nya tanken, går. Idén med detta är att Filtret skall få komma igång innan det är dags för det att göra verklig nytta.

Detta filter sitter alltså i ett kar som varit igång ca . 3 månader och jag har ytterligare ett innerfilter i detta.

Frågan jag ställer mig (forumet) är på ett ungefär, hur effektivt mitt Eheim 2075 kommer att vara när det sedan flyttas över till 375:an? Vi kan räkna med att filtret då kommer att ha varit igång i två veckor i ett hyfsat inkört kar?
Således - är det bara att tuta och köra?
Måste man vara lite försiktig första veckorna
eller
Måste man vara väldigt försiktig?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 18 december 2008 13:42
Ett filter som är igångkört på rätt sätt behöver minst 5-6 veckor på sig för att vara någorlunda effektivt.
#3 - 18 december 2008 14:53
Ett filter som är igångkört på rätt sätt behöver minst 5-6 veckor på sig för att vara någorlunda effektivt.

Menar du inte då att filtret startar från noll - i ett helt nystartat akvarium utan någon tidigare "gegga"? Eller gäller det även när filtret fått i sig en del nyttobakterier under en period?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 18 december 2008 15:30
Hogan1 skrev:
Menar du inte då att filtret startar från noll - i ett helt nystartat akvarium utan någon tidigare "gegga"? Eller gäller det även när filtret fått i sig en del nyttobakterier under en period?

Det är omöjligt att ange en någorlunda exakt tid - det beror på så många faktorer. Har man t.ex. en väldigt stor filtermatta så handlar det om flera månader innan den har full kapacitet.
#5 - 18 december 2008 18:27
Det är omöjligt att ange en någorlunda exakt tid - det beror på så många faktorer. Har man t.ex. en väldigt stor filtermatta så handlar det om flera månader innan den har full kapacitet.

Jo, det är klart det är omöjligt med en exakt tid - men det var inte riktigt det jag var ute efter. Jag levde nog i den (felaktiga) villfarelsen att om ett filter (ytterfilter i mitt fall) har varit igång i ett etablerat akvarium under ett par veckor, skulle det förhoppningsvis ge mig ett litet försprång jämfört med att börja från noll.

När jag körde igång mitt förra akvarium - just från noll - tog det ca. 5 veckor att få kristallklart vatten och 0 nitrit. Det var också ett yttefilter (Fluval FX5 i ett 450 l) och förhoppningen var att kunnak kapa några veckor på den tiden - allt annat lika med antal fisk, matning osv. Men jag får väl räkna med ungefär samma tid den här gången och mäta nitrit för att se när jag kommer till noll.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 18 december 2008 18:32
Hogan1 skrev:
Jo, det är klart det är omöjligt med en exakt tid - men det var inte riktigt det jag var ute efter. Jag levde nog i den (felaktiga) villfarelsen att om ett filter (ytterfilter i mitt fall) har varit igång i ett etablerat akvarium under ett par veckor, skulle det förhoppningsvis ge mig ett litet försprång jämfört med att börja från noll.

När jag körde igång mitt förra akvarium - just från noll - tog det ca. 5 veckor att få kristallklart vatten och 0 nitrit. Det var också ett yttefilter (Fluval FX5 i ett 450 l) och förhoppningen var att kunnak kapa några veckor på den tiden - allt annat lika med antal fisk, matning osv. Men jag får väl räkna med ungefär samma tid den här gången och mäta nitrit för att se när jag kommer till noll.

Jodå du har helt klart ett stort försprång jämfört med om du skulle ha startat helt nytt akvarium med lika många och lika stora fiskar. Dock är det ju som så att när man startar ett helt nytt akvarium så är det oftast med färre fiskar och mindre fiskar och då blir det i slutändan inte någon större skillnad
#7 - 19 december 2008 09:52
Hogan1 skrev:

Om du har ett inkört filter som du klämmer ur i det nya karet så kan du släppa i fisk redan 1-2 dagar efter att vattnet klarnat utan problem, så har jag gjort vid alla uppstarter. Dock så har filtret jag kramat ur varit rejält ingånget.

Annons