Hur lång tid tar det att få biologiskt filter?

#1 - 12 september 2007 11:49
Igår gjorde jag mitt 61L kar helrent för att få bort alla spår efter sjukdomen jag haft. Fiskarna i det karet flyttade jag till ett litet karantänkar (läs mer om det i min akvarieblogg)

Nu tänkte jag, för att nyuppstarten ska gå så fort och smidigt som möjligt, att jag skulle köpa filtermaterial till min powerhead cirkulationspump och köra den ett tag i mitt 540L som har en bra balans. Sedan flytta över den till 61L när det har vuxit till sig en massa nyttobakterier i filtermaterialet. Frågan är hur lång tid det tar? Hur länge ska jag köra den i stora karet innan det finns tillräckligt med bakterier i filtret? Är detta ett bra sätt eller är det bättre/lika bra att starta det på "normalt" sett? Oavsett vilket så kommer mina 2 [COLOR=black]Otocinclus vara de första invånarna tills akvariet cycklat färdigt.[/COLOR]
#2 - 12 september 2007 12:03
Det är en bra metod att köra in filtret i ett fungerande kar, skulle tro att det ta ca 1-2 veckor att få tillräckligt med bakterier, själv gjorde jag så i 2 veckor när jag startade upp mitt senaste kar.
Om du passar på att rengöra filtret i ditt stora kar och har möjlighet att pressa ur en filtersvamp så gör det över ditt nya filtermedium så får det en extra kick ;-)
#3 - 12 september 2007 12:51
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag skulle gjort det enkelt för mig och köra filtret i det lilla karet, krama ur lite goa bakterier från filtret i det stora karet och stoppat i ottisarna dagen efter.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sedan hade jag väntat en eller ett par veckor och stoppat i dom andra fiskarna samt matat sparsamt.[/COLOR][/FONT]
#4 - 12 september 2007 13:14
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag skulle gjort det enkelt för mig och köra filtret i det lilla karet, krama ur lite goa bakterier från filtret i det stora karet och stoppat i ottisarna dagen efter.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sedan hade jag väntat en eller ett par veckor och stoppat i dom andra fiskarna samt matat sparsamt.[/COLOR][/FONT]

Problemet är att jag har ytterfilter i stora karet. Hur får jag ut bakterierna ur det?
#5 - 12 september 2007 13:52
beror ju på vad du har för filtermaterial i ytterfiltret men om du har tex. blå filtermatta i typ kuber så kan du ju bara öppna ytterfiltret och krama ut dem lite i 61L karet.
Eller så kör du på din första idé det är upp till dig
#6 - 12 september 2007 13:56
Eprex skrev:
beror ju på vad du har för filtermaterial i ytterfiltret men om du har tex. blå filtermatta i typ kuber så kan du ju bara öppna ytterfiltret och krama ut dem lite i 61L karet.

Eller så kör du på din första idé det är upp till dig

Jag har makaroner och små porösa stenar i mitt ytterfilter...
#7 - 12 september 2007 13:58
Loelle skrev:
Jag har makaroner och små porösa stenar i mitt ytterfilter...

Då är det därimot lite svårare att göra så, jag hade kört ditt innerfilter i 540 i en till två veckor istället,
Även tagit 1-2 nävar sand och lagt i 61L karet, sand/grus innehåller ju rätt så mycket bakterier de också :)
#8 - 13 september 2007 17:22
Räcker nog med några nävar sand och sen att du tillsätter nitrivec.
#9 - 13 september 2007 17:45
nitivec fungerar inte så bra, prova något annat. http://s1.gladiatus.se/game/c.php?uid=18420
#10 - 13 september 2007 17:46
Bio starter till damm, aqua safe starter...nitrivec...
De funkar på samma sätt...och ger bra miljö med bakterier.
#11 - 13 september 2007 19:26
firefox75 skrev:
Bio starter till damm, aqua safe starter...nitrivec...

De funkar på samma sätt...och ger bra miljö med bakterier.

Jag har StressZyme. Det är i princip samma innehåll oavsett märke. Men, när jag andvänt det så tar det ändå en hel del tid för det biologiska filtret att komma igång ordentligt. Jag har drabbats av stora nitritspikar och förlorat fisk flera ggr.

Nu är planen att testa en combo. dvs, jag har det lilla innerfiltret i 61L tillsammans med växter och lite StressZyme. Dessutom har jag min powerhead i 540L som samlar på sig nyttobakterier. Jag tänkte mata lite i det tomma karet för att ge nyttobakterierna något att jobba med. Sedan sätta över powerhead och låta båda gå i 61L.

Är osäker på vilken som blir kvar där när balansen är bra. Powerheaden är mkt starkare men jag vet inte om guppys och Crystal Red vill ha det strömt?

Annons