Hur lång tid tar den innan red moor rot sjunker ner?

#1 - 29 oktober 2011 14:27
Nu hade jag köpt mer bottensubstrat och kunnat plantera ner alla växter men.... red moor rot - ett nytt - vill inte sjunka ner :mad: Jag sa till min kille att vi får nog skaffa stenar för att hålla de fast. Annars tycker jag det blir jättesnygg bara om den blir där jag vill ha den!

Hur länge dröjde det för er innan de sjönk ner?
#2 - 29 oktober 2011 14:29
Några veckor...men det är det värt:)!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 29 oktober 2011 14:35
Det kan variera rätt mycket mellan olika rötter.
Jag har haft Red Moor som fortfarande flöt efter att de legat helt dränkta i mer än 1 månad (minns inte exakt hur länge).
Jag skuvade då fast dom i akvariet (skruv genom roten och in i en BTN-bakgrund)
#4 - 29 oktober 2011 15:05
det tar flera veckor...*suck*:p
#5 - 29 oktober 2011 15:25
Men stör den inte fiskar när den flyter runt omkring? :) Jag vill ha den så fin på plats mellan växter, nu planterade jag växter lite si och så, då jag kan inte se hur det blir med roten :D
#6 - 29 oktober 2011 15:44
Lägg den i en spann så får det ta den tiden det tar...
#7 - 30 oktober 2011 17:40
När jag kom hem så såg jag lite gegga på roten. Jag spolade den med varmt vatten och den sitter bättre ner, men jag har ett sten nära till hands i fall den inte vill stanna där nere. Men vet ni kanske varför det blev geggigt?
#8 - 30 oktober 2011 22:57
Det blir det alltid på dessa rötter, det är troligen en bakerie som är ofarlig för fiskar och växter men ser kanske inte så kul ut...
Den försvinner av sig själv efter en tid, men kan man ta bort det så skadar det inte:).
#9 - 31 oktober 2011 06:35
Ansjo tack för ditt svar, det är nog samma som ni redan skrev till andra om här angående "mögel" på rötter?
#10 - 31 oktober 2011 08:11
aa det kommer på de flesta "nya" rötter. men som sagt helt ofarligt. låt det bara vara .det försvinner efter ett par veckor.
#11 - 31 oktober 2011 10:47
#12 - 31 oktober 2011 10:48
japp. fullt normalt. men fult.

men ha bara tålamod. har du nån ancitrusmal i karet så brukar de käka upp det. men annars bara låt vara så försvinner det efter ett par veckor,.
#13 - 31 oktober 2011 14:17
hannesc skrev:
japp. fullt normalt. men fult.

men ha bara tålamod. har du nån ancitrusmal i karet så brukar de käka upp det. men annars bara låt vara så försvinner det efter ett par veckor,.

Inte än, jag tänkte skaffa antingen panda pansarmalar eller amanoräkor men jag startade karet för ca en vecka sen så jag vill inte belasta än med flera fiskar förutom den kampfisken jag har nu.
#14 - 4 november 2011 21:01
jag hade rötter från svenska naturen som inte ville sjunka, så jag tog helt enkelt o limmade fast dom på glasskivor som jag sedan grävde ner under gruset och vips så satt dom där dom skulle... med tanke på att detta va ca 20år sedan så kan man kalla det gammaldags kanske men det funkade stålande

Annons