Hur lång tid klara sig fisk i en hink.

#1 - 9 november 2011 19:24
Hej tittade runt på forumet efter svar på min fråga utan lycka för att jag antingen är blind eller svar inte finns=)

Jag skall snart flytta och då behöver jag få lägenheten tömd så klart och det skapar ett problem. Var gör man av fiskarna under flytten så mina frågor är:

1: Hur länge klarar sig fisken i en hink?

2: Hur transporterar man dem bäst?

3: Är det något mer jag skall tänka på vid flytten?
#2 - 9 november 2011 22:54
Om du prövar söka på flytt så tror jag du får upp ganska många trådar om just detta.

Här kan du läsa lite om det iaf:

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=317
#3 - 10 november 2011 00:30
Beroende på hur många fiskar du har så skulle jag rekomendera fodertunna att ha fiskarna i. Använde själv en sådan när jag fraktade ett par stora fiskar till sitt nya hem. Funkade bra och fanns plats för ett mindre innerfilter som höll vattnet renare än om det bara skulle stå still. Hittade min på GrannGården och jag tror det är en tunna för hästmat eller liknande. Står nått om max 15kilo på den i alla fall.
#4 - 10 november 2011 10:11
När hade vi fiskar i timmar i en hink.. Vi var noggranna med att ha dem i skuggan bara och att plaska med handen i vattnet för att dom skulle få syre. vet inte hur mkt det hjälpte men dom överlevde iallafall.
#5 - 10 november 2011 10:23
eller....

1 st större plastlåda från IKEA,

lägg lite av gruset från karet på botten

flytta över filtret från kar till låda.

fungerar som ett kar ju,,,,,kan vara där i flera veckor / månader / år, beroende på belastning och annat.

.
#6 - 10 november 2011 11:17
[QUOTE=Stefan_olausson;1553763]Hej tittade runt på forumet efter svar på min fråga utan lycka för att jag antingen är blind eller svar inte finns=)

Jag skall snart flytta och då behöver jag få lägenheten tömd så klart och det skapar ett problem. Var gör man av fiskarna under flytten så mina frågor är:

1: Hur länge klarar sig fisken i en hink?
2: Hur transporterar man dem bäst?

3: Är det något mer jag skall tänka på vid flytten?[/QUOTE]
[LIST=1]
[*]beror på hur du syresätter
[*]I plastpåsar stående mörkt i kartong eller kylväska eller papperspåse , vissa arter ska packas en och en
[*]Flytta karet separat och inte samtidigt med alla grejer, helst efter så att du får en överblick var det passar att stå efter att du ordnat möbleringen
[/LIST]
#7 - 10 november 2011 15:50
Tusen tack för alla svar!
#8 - 10 november 2011 18:20
Det finns inga generella svar. Det beror helt och hållet på vilka fiskar du skall flytta (arter, storlek, antal). Om det bara är frågan om lite småfisk kan du ha dem i en hink ganska många dygn med bara en luftpump. Det bästa är att sluta mata ett par dygn före transport. Det finns batteridrivna luftpumpar för själva transportsträckan om den är lång.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 10 november 2011 18:38
[QUOTE=Vanish;1553800]Här kan du läsa lite om det iaf:

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=317[/QUOTE]

LITE är väl ett understatement ;)
#10 - 10 november 2011 23:43
Haha okej då ;)
#11 - 11 november 2011 14:56
Tack för länken, sökte på flytt och flytta men fick inga tydliga träffar men sökte dumt nog bara på forumet (ett förslag är att ha moderatorer som ändrar titlar från tex fråga! till fråga om mänskilgt urin i karet osv för att underlätta sökande)

Annons