Hur lång tid innan äggen kläcks?

#1 - 3 juni 2007 15:49
Jag köpte körsbärsräkor för 9 dagar sedan och igår upptäckte jag en liten räka på 2 mm i karet. Jättesöt är den. :) Dock en liten fråga: kan detta vara någon av de andras ungar, eller är det större risk att den bara råkat komma med i vattnet? Hur länge går en körsbärsräka med rom?
#2 - 3 juni 2007 16:32
maria_ skrev:
Jag köpte körsbärsräkor för 9 dagar sedan och igår upptäckte jag en liten räka på 2 mm i karet. Jättesöt är den. :) Dock en liten fråga: kan detta vara någon av de andras ungar, eller är det större risk att den bara råkat komma med i vattnet? Hur länge går en körsbärsräka med rom?

Körsbärsräkan går 3 veckor med rommen under stjärten. Om ingen av de du köpte hade rom när du tog hem dom så har den här lilla följt med på köpet.
#3 - 3 juni 2007 17:41
Om de hade rom vet jag inte, för de har inte börjat synas förrän nu. Men jag antar att den följde med, för de flesta räkorna var ganska små. Hur fort växer de egentligen? 4 av dem är riktigt stora, men jag tyckte att bara en var stor när jag fick dem.. Är de "snabbväxande"?
#4 - 3 juni 2007 18:35
Nja, nio dagar ser du nog inte så stor skillnad på dom. Kanske ser dom större ut för du studerar dom mycket ;)
Men dom växer rätt fort. Dom kan börja föröka sig efter kanske 3 månader eller lite mer från nykläckta om dom har det bra.
#5 - 3 juni 2007 18:45
aha [:o] är det 3 veckor efter att dom fått ner rommen under stjärten :) Jag trodde det var ifrån att dom hade fått äggfläckar :p

Annons