Bucket, Gött ;- )
Batski, på ett tidigt stadium konstaterade vi att jag inte var nöjd med den bakterie och nedbrytningsorganism bredd efter start med amoniak. Främst de som tar hand om rena restprodukter, tex askan som är inblandad i fodret, men även de foder rester som mer eller mindre bara rutnar.
Därpå kom Plorozen med sitt påstående om att det gick minsan utmärkt att göra det med foder, istället för med ren amoniak. Jag vill påstå att det ger en bredare grund att stå på, men felaktigt balanserad, eftersom det är fiskarna som ska stå för det huvudsakliga nedbrytningsarbetet, och uptaget av näring. Man matar altså fel organismer, men får en något bredare samlad bakteriekultur. Det är svårare att dossera på ett bra sätt, exakt hur mycket mat, motsvarar x ml amoniak?
Därav är amoniak metoden, i min åsikt marginellt bättre, även om den ger en väldigt smal bakterie kultur. Den ger ett mindre överflöd av nån bakteria och organism som sen kommer gå och dö, för att öka lasten temporärt i baljan, utöver den last fiskarna introducerar. Inget du behöver, när baljan inte är inkörd rätt för fiskarna till att börja med. Jag menar... hur avväger du amoniak dsering, i förhållande till den planerade fisklasten, för mycket amoniak, get ett bakterie överskott, för lite, ett underskott. (knyter ann till varför jag anser amoniak är bättre än foder, ett par rader upp)
Eftersom jag aldrig befunit mig i en situation där jag inte kunnat köra ett filter i någon annans akvarie för att få en frisk startkultur att köra på, antingen ett eget, eller helt enkelt genom att lån/byte av deras. Om jag mot förmodan någonsin skulle behöva, tror jag att jag hade startat med att sätta igång en hink grönvatten, och öst i det, och en startkultur som tex nitrivec, för att mata det snålt med amoniak, snarare än att hoppas på att kranvattnet ensamt ska ge en bra grund för ett komplett system.
grönvatten som konsument, startkulturen som nedbrytningsbas, och amoniak som foder åt processen... grönalger som av olika anledningar omkommer matar de organismer som behövs för praktisk omvandling till amoniak, i en mindre mängd än den som behövs för att ta hand om allt restavfall från de inflyttande invånarna, men då är de i alla fall där, och det utan att få det överskottet på dem som matning med foder ger. Primitiv balansgång. hur bra det hade funkat vet jag inte, nån som har lust att donera en flaska med hyfsat färsk startkultur, och en skvätt amoniak, så ska jag testa i ett 120L kar.
Det är fortfarande en primitiv nödlösning, men då har man i alla fall gjort sitt bästa av möjligheterna man har tillgängliga.
B!