Hur lång tid för att bli fullvuxna?

#1 - 15 mars 2007 14:56
Malawiciklider (lombardoi och röd zebra), hur lång tid tar det innan de är någorlunda fullvuxna i storlek? Köpte 6 ynkliga krakar nyss (i 5 cm-klassen) och hade gärna sett att de blev fullvuxna över en natt :D så att de bättre kan hävda sig mot mobbarna i mitt kar.

Sen undrar jag om vibrerandet de sysslar med kan vara tecken på agression och inte bara på lek? Undrar eftersom jag sett honor använda det mot andra honor. Eller är det möjligtvis ett hbt-akvarie jag har fått på halsen? :)
#2 - 15 mars 2007 18:44
Ingen som vet hur lång tid det tar innan de är fullvuxna?
#3 - 15 mars 2007 20:31
det tar minst ett år om man har en storkar också hjälper till vattenbyte osv...
HazelCR
#4 - 19 mars 2007 06:06
DevilDoll skrev:
Malawiciklider (lombardoi och röd zebra), hur lång tid tar det innan de är någorlunda fullvuxna i storlek? Köpte 6 ynkliga krakar nyss (i 5 cm-klassen) och hade gärna sett att de blev fullvuxna över en natt :D så att de bättre kan hävda sig mot mobbarna i mitt kar.

Sen undrar jag om vibrerandet de sysslar med kan vara tecken på agression och inte bara på lek? Undrar eftersom jag sett honor använda det mot andra honor. Eller är det möjligtvis ett hbt-akvarie jag har fått på halsen? :)

Om de inte kan hävda sig mot "mobbarna", kan det ta väldigt lång tid innan de blir stora. Du måste se till att de verkligern får mat, så att de kan växa. Om inte, måste du driva upp dem lite i storlek i ett annat akvarium.
Lombardoi är ju tuffa, så de bör kunna sno åt sig mat och därmed kunna växa till.
Upp emot 1 år har du redan fått som bud. Jag håller med.

Annons