hur laddar man upp program i datorn ?????

#1 - 1 december 2008 12:36
totalidiot som jag är så måste jag ställa de mest korkade
datorfrågan denna sidan jesus korsfästelse.

men, hustrun min har sagt att nu räcker det med datorlöst hus !!!

så, hon är på väg att köpa sig en liten dator.
(där gick den budgeten till nästa kar.....);)

ni vet dom där små sakerna med en 9-tumsskärm.

och naturligtvis är det "mitt jobb2 att få den att funka. [:(!]

tjo du glade säger jag !?!?!?!?[:(!][:(!][:(!][:(!]

har nu suttit och glott på en miljard maskiner. och det är en sak
som jag inte får i huvvet. [:o]

de här små maskinerna har ju ingen CD/DVD enhet. [:(!]

hur laddar man då upp program ???????????????:confused:

ja,,,jag vet att det skrämmande att man inte begriper det här
i dagens IT-värld....men jag är ekonom/jurist, och har aldrig behövt
syssla med detta,,,,[:o]
#2 - 1 december 2008 14:41
Vanligtvis så laddar man hem installationsfilerna från nätet. Ett annat sett (om än betydligt mer komplicerat).
Är att göra en imagefil (kopia av dvdn/cdn) som man sedan kopierar över till datorn via usb/nätverket.
Och använder t.ex. Daemon tools för att skapa en virituell cd/dvddrive som skivan öppnas i.

Vad är det för program du vill installera?
#3 - 1 december 2008 14:43
JonasN skrev:
Vanligtvis så laddar man hem installationsfilerna från nätet. Ett annat sett (om än betydligt mer komplicerat).

Är att göra en imagefil (kopia av dvdn/cdn) som man sedan kopierar över till datorn via usb/nätverket.

Och använder t.ex. Daemon tools för att skapa en virituell cd/dvddrive som skivan öppnas i.

Vad är det för program du vill installera?

Officepaketet + ett bra bildredigeringsprogram

.
#4 - 1 december 2008 14:50
Ok. Med officepaketet kan det bli lite lurigt om du har det på cdskivor/dvd. Då måste du ha tillgång till en annan dator och skapa en image, som du sedan överför till din lilla dator.
Om jag var du skulle jag gjort något av följande:
1. Laddat ner Paint.net (för bildredigering) och dragit ner OpenOffice (funkar som vanliga office fast gratis)
2. Om du endast har program på cd/dvd. Lånat en externdvd/cdspelare alternativt installerat programmen från en annan dator via nätverket.
3. Gjort image, kopierat via usbn och mountat/installerat med daemontools.

*Ledsen att jag är lite kortfattad men måste smita iväg och hjälpa en polare att flytta.
#5 - 1 december 2008 14:59
Alltfler program kommer att ligga på webben och behöver inte laddas hem,t.ex:
https://www.photoshop.com bildbehandling inkl. 2 GB för lagring
http://writer.zoho.com ordbehandling
http://docs.zoho.com ordbehandling och filhantering 1 GB
http://www.google.com/documents Google dokument
http://www.thinkfree.com
<<<(^:>*
#6 - 1 december 2008 15:15
Det första frågan som kommer upp i mitt huvud är om det är Windows på burken? Brukar ju vara någon Linux-dist på dom däringa småsakerna.
Bra att ha koll på när man ska börja installera program om inte annat.

Vad det gäller CD/DVD så finns det ju externa USB varianter naturligtvis om man nödvändigtvis måste ha en.
Kanske tom finns en eSATA (Extern SATA) anslutning på burken?
#7 - 1 december 2008 15:23
Jag tittade på de här små laptopparna med sugen blick förra veckan.
De finns väl både med linux eller XP.
XP-varianterna med hårddisk och linux med någon form av minneskort istället.
#8 - 1 december 2008 15:26
Men det finns väl externa cd/dvd-drivar för 300 kr och uppåt sa försäljaren förresten.
Och jag följer denna tråd med intresse.
Guest
#9 - 1 december 2008 15:52
eE pc är helt värdelös om du frågar mig.. 800mhz processor eller va de nu har.. Dålig skärm laggar som fan me lite mer avancerade program..
Guest
#10 - 1 december 2008 15:53
erikthur skrev:
Jag tittade på de här små laptopparna med sugen blick förra veckan.

De finns väl både med linux eller XP.

XP-varianterna med hårddisk och linux med någon form av minneskort istället.

Skulle tagit linux, D har gratis updates. Flashminnena som dom har är mkt säkrare, medans hdd kan börja brinna eller helt enkelt sluta snurra..
#11 - 1 december 2008 16:03
Om jag vore du så skulle jag sälja burken på studs. Köpte en sådan för 1,5 månad sen och den åkte ut på blocket.se efter 1 vecka. Urusel prestanda fast att jag köpte "värsting modellen" av HP 2133.

Skaffa en bättre modell för lite mer pengar och som har CD/DVD inbyggd.
Guest
#12 - 1 december 2008 16:38
Små saker = skit
#13 - 1 december 2008 17:39
Köp ingen sådan där mini, bättre att ge lite mer för en ordentlig bärbar. Gav 3700:- för den här, perfekt! dvd-cd läsare samt brännare.. windows vista. bla bla bla trådlöst bla bla bla perfekt..
#14 - 1 december 2008 17:43
[COLOR=black]Har en AcerAspireOne, funkar perfekt..
Cd?? Vad ska man ha det till? Det finns ju USB-minnen upp till 8 gig!
[/COLOR]
#15 - 1 december 2008 17:47
CD för program.
#16 - 1 december 2008 18:31
erikthur skrev:
CD för program.

Många program laddar du ner direkt från nätet.
Eller så kan man ta själva installationsfilen och lägga över på ett USB-minne.
Guest
#17 - 1 december 2008 21:45
Det är inte värt att kasta bort 3000kr på en fejkdator.. Lägg till 1000kr till och så får du en "grym" dator.. Med dvd läsare/brännare, riktiga tangenter, riktig skärm och en trevlig pad ist för en liten som inte duger till nått om man inte har en mus...
#18 - 2 december 2008 03:36
Narii skrev:
Det är inte värt att kasta bort 3000kr på en fejkdator.. Lägg till 1000kr till och så får du en "grym" dator.. Med dvd läsare/brännare, riktiga tangenter, riktig skärm och en trevlig pad ist för en liten som inte duger till nått om man inte har en mus...

Det beror naturligtvis helt på vad du ska ha datorn till.

Man kan naturligtvis inte förvänta sig en prestanda som är som en större dator. De som inte blir nöjda har nog haft orimliga förväntningar.

Jag köpte marknadens minsta laptop för tre år sedan och har använt den väldigt mycket, även till mer krävande applikationer. Den är inte riktigt lika liten som dagens minidatorer men har motsvarande prestanda (12", 1.1 kg, 1.1 MHz som går ner till 550 Mhz med batteridrift - och kostade nästan 10 ggr vad dagens minidatorer kostar...).

På den har jag kört krävande program som Adobe Photoshop och Microsoft Visual Studio och det har funkat, om än slöare än på en kraftfullare dator.

Enklare program som surfning, Word och Excel har funkat utmärkt utan några som helst problem. Jag har en kollega som har en av de nya mini-datorerna och han rapporterar att dessa applikationer fungerar alldeles utmärkt också på den. Det är också min erfarenhet när jag testat dem.

Eftersom jag bär med mig datorn dagligen så har den lilla vikten och formfaktorn varit guld värd för mig. För den som inte ska bära med sig datorn är en lite större modell nog ett bättre val pga bättre tangentbord och större skärm.

Beträffande CD/DVD-läsare så kan jag konstatera att jag kopplat in den externa läsaren till min minidator max 3 ggr på dessa tre år. Och jag har använt datorn dagligen i mitt arbete.

Jag köpte en ny, lite större dator för en vecka sedan. Jag har redan börjat titta på och testa mini-laptops för att hitta en att ha som komplement för de extra 1,5 kg känns som bly i väskan...

Så testa en mini-laptop om mobiliteten är viktig. Gå annars upp en storlek i för att få större skärm och tangentbord. Prestandan i smådatorerna räcker till surfning och ordbehandling.
#19 - 27 december 2008 02:51
tycker netboks är hur sköna som helst, gärna 10" som har ett något större tgtbord.

måste man installera något kan man ju göra det via ett usb-minne men då behöver man ju tillgång till en annan dator. annars som sagt finns internet, vad ska man med cd-skivor till? var många år sedan jag stoppade in en sådan i min dator.

Annons