Det är inte värt att kasta bort 3000kr på en fejkdator.. Lägg till 1000kr till och så får du en "grym" dator.. Med dvd läsare/brännare, riktiga tangenter, riktig skärm och en trevlig pad ist för en liten som inte duger till nått om man inte har en mus...
Det beror naturligtvis helt på vad du ska ha datorn till.
Man kan naturligtvis inte förvänta sig en prestanda som är som en större dator. De som inte blir nöjda har nog haft orimliga förväntningar.
Jag köpte marknadens minsta laptop för tre år sedan och har använt den väldigt mycket, även till mer krävande applikationer. Den är inte riktigt lika liten som dagens minidatorer men har motsvarande prestanda (12", 1.1 kg, 1.1 MHz som går ner till 550 Mhz med batteridrift - och kostade nästan 10 ggr vad dagens minidatorer kostar...).
På den har jag kört krävande program som Adobe Photoshop och Microsoft Visual Studio och det har funkat, om än slöare än på en kraftfullare dator.
Enklare program som surfning, Word och Excel har funkat utmärkt utan några som helst problem. Jag har en kollega som har en av de nya mini-datorerna och han rapporterar att dessa applikationer fungerar alldeles utmärkt också på den. Det är också min erfarenhet när jag testat dem.
Eftersom jag bär med mig datorn dagligen så har den lilla vikten och formfaktorn varit guld värd för mig. För den som inte ska bära med sig datorn är en lite större modell nog ett bättre val pga bättre tangentbord och större skärm.
Beträffande CD/DVD-läsare så kan jag konstatera att jag kopplat in den externa läsaren till min minidator max 3 ggr på dessa tre år. Och jag har använt datorn dagligen i mitt arbete.
Jag köpte en ny, lite större dator för en vecka sedan. Jag har redan börjat titta på och testa mini-laptops för att hitta en att ha som komplement för de extra 1,5 kg känns som bly i väskan...
Så testa en mini-laptop om mobiliteten är viktig. Gå annars upp en storlek i för att få större skärm och tangentbord. Prestandan i smådatorerna räcker till surfning och ordbehandling.