Hur kraftigt powerhead för filtermatta?

#1 - 20 december 2008 11:01
Håller på att starta upp ett 375-liters i vilket det skall gå Malawi. Filtermetoderna är klara med ett Eheim 2075 yttefilter i ena hörnet och filtermatta (bakom bakgrunden) i det andra.

Filtermattan jag skurit ut mäter ungefär 37 x 17 x 10 cm. Hur krafigt powerhead kan det krävas för att göra det filtret effektivt? Jag har tillgång till både 1000 och 1200 l/h - men börjar fundera på om inte det är i klenaste laget?

Räcker det med 1500 l/h - eller vad tror forumet?
#2 - 20 december 2008 19:20
Har du tärnat filtermattan?
#3 - 20 december 2008 19:21
1200 borde räcka bra.. jag själv använde det bakom BTN till sydamerikanskt och det var nästan kraftigaste laget
#4 - 20 december 2008 21:02
Nope - hel filtermatta - el-rör. Det blev en SunSun 1600 L/H. Bra tryck. Tyvärr var jag tvungen att byta plats mellan ytterfilter och innerfilter - och utloppsrören hamnade på grund av detta lite knasigt.
Men om man tittar på fiskarna, så stör det inte. :-).

Akvariet är nu igång sen några timmar.... Jag kramade ut ett gammalt svampfilter samt tog dryga 50 liter från ett annat akvarium för uppstarten av det nya men kommer ändå att köra Nitrivec ett tag. Det går 10 fisk i tanken för närvarande. Eventuellt blir det en liten tripp till Nol i morgon eftersom jag är hyfsat intresserad av ett Copadichromis Azureuspar (VF) som bara går och väntar på ett nytt hem...
#5 - 20 december 2008 21:05
Passa dig för att starta upp för tidigt även om du kör nitrivec............
#6 - 20 december 2008 21:26
Hogan: hör väl inte till ämnet men hur är sunsun pumpen?
#7 - 20 december 2008 23:07
rick skrev:
Passa dig för att starta upp för tidigt även om du kör nitrivec............

Äh, vad skall man med ett akvarium till om man inte har fisk i det??:) Mellan 50 och 75 liter vatten från akvariet där de gick förut. Filtret från samma akvarium utkramat i det nya - samt flytt av ytterfiltret från förra tanken också. En hel del nyttobakterier lär väl ha hängt med över får man förutsätta.

Dessutom får fiskarna en hel del mer yta att vara på även om bakgrunden stjäl en del.
Enda kruxet verkar vara att T5-rampen avger en del värme. Tempen uppe på 28 grader redan och doppvärmaren förefaller avstängd.... Får kolla på det i morgon..
#8 - 20 december 2008 23:11
åheim skrev:
Hogan: hör väl inte till ämnet men hur är sunsun pumpen?

Jodå, det hör till ämnet... Egentligen är det ämnet..:) För dryga 2-hundringen kan man inte begära bättre. Två utblås om man vill (men det vill inte jag) och en liten luftslang ovanför ytan så blir det fina bubblor i utblåset.:)

Sen hur länge det håller är en annan fråga - men varför skall det vara så mycket sämre än annat? Skiter det sig får jag väl hänga dit något annat - jag har några pumphuvuden som ligger och skräpar här hemma.
#9 - 21 december 2008 00:22
Hogan1 skrev:
Jodå, det hör till ämnet... Egentligen är det ämnet..:) För dryga 2-hundringen kan man inte begära bättre. Två utblås om man vill (men det vill inte jag) och en liten luftslang ovanför ytan så blir det fina bubblor i utblåset.:)

Sen hur länge det håller är en annan fråga - men varför skall det vara så mycket sämre än annat? Skiter det sig får jag väl hänga dit något annat - jag har några pumphuvuden som ligger och skräpar här hemma.
OK! jag tänkte väl om jag själv skulle prova en sunsun cirk. pump och ville bara tjecka om den förde ett himla liv eller var tyst? jag har provat eheim compact men jag tycker de låter på tok för mycket så det var pengarna i sjön...
#10 - 21 december 2008 00:35
åheim skrev:
OK! jag tänkte väl om jag själv skulle prova en sunsun cirk. pump och ville bara tjecka om den förde ett himla liv eller var tyst? jag har provat eheim compact men jag tycker de låter på tok för mycket så det var pengarna i sjön...

Om man har den lilla luftslangen nere i vattnet eller stängd, är det inte mycket ljud från den alls faktiskt. Ganska förvånande, men bra.
#11 - 21 december 2008 00:47
Hogan1 skrev:
Om man har den lilla luftslangen nere i vattnet eller stängd, är det inte mycket ljud från den alls faktiskt. Ganska förvånande, men bra.
Kanon! då ska jag nog ta och testa en av deras mindra pumpar till mitt lilla aquatic nature paradise! tack för hjälpen:)
#12 - 28 december 2008 18:36
åheim skrev:
Kanon! då ska jag nog ta och testa en av deras mindra pumpar till mitt lilla aquatic nature paradise! tack för hjälpen:)

Jag får nog revidera tidigare omdöme om Sunsun-pumpen. Den börjar låta som ett mindre tröskverk. Det är störande när man är i rummet men hörs inte igenom väggen till sovrummet i alla fall. Har försökt med avklippta bitar av filtermatta mellan pump och akvarium på alla möjliga håll - men det blir inte tystare ändå. Kopplar jag ur den, hörs bara ett litet brummande från mitt Eheim Yttefilter och min Eheim 1250. Får överväga om jag skall skaffa en Eheim 1250 till eller om jag till och med skall slå till med storleken större - men då kanske det blir svårare med platsen. Kanske kan bli en Aquaclear i stället....
#13 - 28 december 2008 20:27
Minns någon som ratade ett 1260 till 50% rabatt ute på plantagen.. ;)
#14 - 29 december 2008 17:59
Gaffel skrev:
Minns någon som ratade ett 1260 till 50% rabatt ute på plantagen.. ;)

Har jag inget minne av... Vem kan det ha varit?? Har nu haft uppe pumpen och när jag ställde tillbaka den igen, satte jag inte fast den med sugkopparna utan den står fritt i stället med lite filtermatta in mot glaset. En hel del av ljudet försvann faktiskt..

Annons