Hur kopplar man "inline" på FluvalFx5-slangar?

#1 - 19 februari 2012 16:40
Har ett FluvalFX5 och skulle vilja koppla en reaktor på utloppsslangen via en bypass. Fluvals "muff" passar perfekt på ett vanligt 25mm PVC-rör. Kruxet är ju bara det att slangen som levereras till filtret är typ 4m lång och har bara "muff" i varje ände. Denna skall ju sedan kapas och monteras med "muffarna" på filtret och de avklippta ändarna på ut/in-blåsen...så att säga...

Hur gör man då om man vill kapa röret och montera "kapändan" på något annat? Det lär väl knappast bli tätt då slangen är räfflad!?

Är det nån som fattar vad jag pratar om och har något smart svar?
#2 - 19 februari 2012 19:22
Tror den enda lösningen är att använda vanlig slang mellan filtret och reaktorn och den ribbade från reaktorn till karet.

Om du kollar 43sek in i filmen så ser man korta fluvalslangar med muffar i varje ände, men var man får tag på dem har jag ingen aning om.
" target="_blank">
#3 - 19 februari 2012 20:11
Hittade en sak:

http://www.aquariumpart.com/Hagen_Fluval_Fluval_A_20228_FX5_Rubber_Connectors_p/rhg30228.htm

Skulle dessa funka!? Går dessa att montera på den kapade ändan av slangen för att sedan kunna tryckas på ett 25mm PVC-rör?

Min största fundering är utifall det blir tätt. På originalslangarna verkar denna gummigrej vara fastmonterad...
#4 - 19 februari 2012 21:01
Nä dem där ska man kränga på slangen och fästa insug o utblås med och dem har du väl redan.
#5 - 19 februari 2012 21:08
Jo...alternativet är ju att köpa en kortare bit Eheim 25/34-slang å köra mellan filtret och bypassen..sen fortsätta med fluvalslangen från bypassen till utblåset...

Annons