Hur kommer sig detta???

#1 - 25 mars 2005 00:14
När man precis fyllt på akvariet ska man vänta en vecka me o tjacka firrar för att vattnet ska neutraliseras o allt vad det e... ooooooookej... Men vafan, hur kommer det sig att man ba kan släppa nerom när man tömt allt vatten?

Hajar inte =S

mvh

/Simon
#2 - 25 mars 2005 03:19
Lite slirigt så här på småtimmarna eller.....;)
#3 - 25 mars 2005 04:03
köp växter sand och annat som ska va i akvariet och möblera sätt igång filter i med växter sen kan du köpa fiskar och ha i.

jag köpte sand en onsdag och hade.
torsdag köpte jag växter och på fredagen köpte jag fiskar och det gick bra.

rekommenderar att du använder nitrivec.
är bakteriekultur som gör att filtret kommer igång fortare med att bryta ned nitrit som är skadligt för fiskarna.
börja inte med för många fiskar och om du har pengar över köp ett nitrit test.
fick själv en nitrit spik efter 1 vecka.
#4 - 25 mars 2005 07:26
Man tömmer ju inte karet direkt ofta, och har man gjort det så kanske man inte har något annat val än att stoppa tillbaka dom
#5 - 25 mars 2005 07:45
[QUOTE=abborrmaster]Men vafan, hur kommer det sig att man ba kan släppa nerom när man tömt allt vatten?[/QUOTE]

Du tömmer väl aldrig ett akvarium helt och hållet egentligen. Och om man gör det så skall man om man skall följa konstens alla regler inte stoppa ner fiskarna direkt. Sedan att man då man t.ex. har flyttat och inte har något gammalt vatten kvar men hinkar med fiskar inte har något annat val är väl en helt annan sak. Nöden har ingen lag:)
Lucas_no1
#6 - 25 mars 2005 08:51
Vad jag vet så kommer fiskarna ligga och sprattla på botten om man släpper ner dom när man tömt allt vatten!
#7 - 25 mars 2005 08:55
[QUOTE=Lucas_no1]Vad jag vet så kommer fiskarna ligga och sprattla på botten om man släpper ner dom när man tömt allt vatten![/QUOTE]
Heheheheehehh...Tror jag määää....Hehehehehehehee
#8 - 25 mars 2005 09:03
Nääääå ursäkta kunde inte hejda mej...
Men oftast är det inte så farligt att göra så (tömma å fylla på mä nytt)...allt bereor på hur fiskarna ä vana till det. jag byter oftast mer än 50% varje vecka i vissa kar även mer MEN nog om det.
Ex...innan jag flyttade (Å Jag har 17st kar av olika storlekar) så började jag vänja firrarna till att jag gjotde 30% vattenbyte varje dag ungefär en vecka innan allt skulle flyttas...å dessutom sparades filtren igång i ett mindre kar tillsamans med ytterfilterna samt all grus...Tillägas bör...att ingen av mina firrar kom till skada...Med god planering så bör det funka utan problem...
#9 - 26 mars 2005 23:00
[QUOTE=Poseidon]Nääääå ursäkta kunde inte hejda mej...
Men oftast är det inte så farligt att göra så (tömma å fylla på mä nytt)...allt bereor på hur fiskarna ä vana till det. jag byter oftast mer än 50% varje vecka i vissa kar även mer MEN nog om det.
Ex...innan jag flyttade (Å Jag har 17st kar av olika storlekar) så började jag vänja firrarna till att jag gjotde 30% vattenbyte varje dag ungefär en vecka innan allt skulle flyttas...å dessutom sparades filtren igång i ett mindre kar tillsamans med ytterfilterna samt all grus...Tillägas bör...att ingen av mina firrar kom till skada...Med god planering så bör det funka utan problem...[/QUOTE]

coolt!

Svar på nån annans inlägg där, det är inte varje dag man inreder ett tomt akvarium o fyller på med nytt vatten heller

tack för svaren, intrycket är - Inga andra alternativ :P :S

/Simon
#10 - 27 mars 2005 08:04
[QUOTE=Lucas_no1]Vad jag vet så kommer fiskarna ligga och sprattla på botten om man släpper ner dom när man tömt allt vatten![/QUOTE]

Sant :)
#11 - 27 mars 2005 08:06
[QUOTE=Poseidon] å dessutom sparades filtren igång i ett mindre kar tillsamans med ytterfilterna samt all grus...[/QUOTE]

Har också god erfarenhet av att starta upp nya kar med gamla filter. Är ett bra råd tycker jag.
#12 - 14 april 2005 21:04
-pling-
ska storstäda akvariet i morrn... ska inte joxa med filtret ;)

/Simon

Annons