Hur kommer detta funka??

#1 - 19 september 2006 21:16
Någon som vet hur dessa malawi är med gurami?

Cynotilapia afra "white top"
Metriachima callainos "bright blue"
Auloncara (stuartgranti?),
Sciaenochromis fryeri "ahli"
Labidocromis sp. hongi, röd

Kommer antagligen köpa ett akvarie där dessa följer med och undrar om de funkar ihop med mina mosaik gurami och scalarer

Jag är inte ett proffs ännu så man får ju fråga så man lär sig :D
#2 - 20 september 2006 13:32
De ska för det första ha ett helt annat ph-värde än guramis och scalarer. Malawiciklider ska helst bara hållas med andra malawiciklider. Det finns en massa anledningar till att de inte ska vara tillsammans men någon annan kan säkert svara mer utförligt...
#3 - 20 september 2006 20:33
Det kommer inte att fungera alls.

Den största anledningen är att dina malawi kommer med all sannolikhet att "dänga skiten" ur dina gurami, och jag vill inte ens tänka på hur synd det blir om dina scalarers stora fina fenor.

Jag var tvungen att köra en nödlösning för ett par månader sedan, stoppade ner två st rödzebra honor i ett akvarium med gurami i två dygn. 2 gurami dog, antagligen sönderstressade, sedan hittade jag en pansarmal utan ögon bak en rot. Och rödzebra ska ändå vara en fredlig malawi. Hade jag stoppat i ett par hongis där istället så hade det nog blivit mass-slakt.

OBS: Detta är bara mina erfarenheter. Vill du ha expertutlåtande så kan du ringa till nån malawi-odlare och fråga.
#4 - 20 september 2006 20:47
lillmulan skrev:
Någon som vet hur dessa malawi är med gurami?

Cynotilapia afra "white top"

Metriachima callainos "bright blue"

Auloncara (stuartgranti?),

Sciaenochromis fryeri "ahli"

Labidocromis sp. hongi, röd

Kommer antagligen köpa ett akvarie där dessa följer med och undrar om de funkar ihop med mina mosaik gurami och scalarer

Jag är inte ett proffs ännu så man får ju fråga så man lär sig :D

Ge ovanstående malawi en chans först. Tror att du kommer upptäcka hur intressanta och snygga dessa är.
#5 - 20 september 2006 22:32
Har insett att det inte kommer att funka (anade egentligen det ifrån början), får helt enkelt låta bli ciklider överhuvudtaget tills den dag jag vill avveckla vad jag har i akvariet just nu =) tusen tack för alla svar dock och det verkar nu som det blir ett juwel 200l istället för det akvarie jag var intresserad av
#6 - 21 september 2006 13:25
Synd att det inte blev några ciklider ;)
Jag håller själv på att starta upp ett malawiakvarium och har tyvärr fått offra en del fiskar jag gärna hade haft kvar. Vi har dock haft fyra akvarium och i två av dem blev det en riktig fisksoppa i vilket fall som helst så en rejäl upprustning var på sin plats. Jag tror att både vi och fiskarna vunnit på det.
Malawi är verkligen snygga fiskar och jag ser fram emot att lära känna deras beteenden också.
Kanske det blir såna för dig senare???
#7 - 21 september 2006 15:41
Absolut

absolut kommer det bli ciklider en dag men just nu trivs ja bra med dem firrarna jag har och funderar på ett BTN projekt i tanken för att ytterligare förbättra intrycket =)

Annons