Hur kommer det gå för mina fiskar?

#1 - 22 oktober 2005 15:20
Har gått och blivit med mitt första akvarium, 54 liters.
Har låtit pumpen gå i 5 dagar, och idag köpt:

Black Molly 2 hanar och 2 honor

Kampfisk, en hanne och tre honor

bottentittare, 3 st

Killen i affären sa att dessa gick bra ihop
Men nu fick jag höra att det inte alls kommer bli så bra
Kampfisken kommer äta upp andra, trots de tre honorna
och black molly's kommer att få vita prickar och dö...

hmmm... vad säger ni??

// Zara
#2 - 22 oktober 2005 15:34
Isåfall måste det vara en fruktansvärt stor och farlig kampfisk!!! ;) De är ju väldans fredliga mot typ alla utom andra kampfiskhanar...
Vita prick är jättelätt att bli av med så om mollysarna skulle drabbas av det så behöver du inte oroa dig. Finns medicin. Jag tror nog att du kan ta det lugnt...
#3 - 22 oktober 2005 15:51
Lite trist att du fått så pass negativ information....

Men det jag kan säga är att det problemet jag kan se är att det är "relativt" många fiskar att häva i akvariet på en gång... MEN... är du försiktig med matningen och är duktig på att byta vatten så borde det inte bli något problem...

Som Inka sa... kampfiskar är relativt fredlig fick så det borde inte vara nått problem Om den inte börjar leka för då kan den bli lite aggresiv men det är bättre att du oroar dig för det den dagen det händer.....

Vita prick är inte svårbotad... det finns medicin att köpa så det är inte heller nått stort problem och sköter du ditt akvarium med vattenbyte o allt så borde vita prick absolut inte vara nått problem.

Dina fiskar kommer säkert att få det jättebra......
#4 - 22 oktober 2005 16:27
Gud så bra, tack båda två!!

Jag ska ta det försiktigt med matningen, och givetvis hålla rent och fint =)

Hade tänkt att fylla på med lite fler fiskar senare. Hur många kan man ha i ett 54-liters, och vilka fiskar tror ni går bra ihop med dem jag har?
#5 - 22 oktober 2005 18:13
De räcker nästan med dom...
#6 - 22 oktober 2005 18:24
okej

[QUOTE=sacha]De räcker nästan med dom...[/QUOTE]

jag har fem växter, hur många bör jag ha?
behöver jag ingen mal?
#7 - 22 oktober 2005 18:24
Hej igen!
Tycker inte att du bör ha mer fisk i det akvariumet... 54 liter är inte mycket...
#8 - 22 oktober 2005 19:23
samma fråga här

[QUOTE=Maya]Hej igen!
Tycker inte att du bör ha mer fisk i det akvariumet... 54 liter är inte mycket...[/QUOTE]

då nöjer jag mig med fiskarna då =)

men malar? behöver jag inte en sån, eller två?
och växter, har fem nu. hur många bör jag ha?
#9 - 23 oktober 2005 15:01
[QUOTE=Inka]Isåfall måste det vara en fruktansvärt stor och farlig kampfisk!!! ;) De är ju väldans fredliga mot typ alla utom andra kampfiskhanar...
QUOTE]

Kampfiskar kan faktiskt vara ganska så ettriga mot andra. Speciellt färggranna fiskar som tex guppy. Har jag hört..men det går säkert bra!
#10 - 23 oktober 2005 15:27
Ja, jo, det är klart... sen är det väl lite individuellt. Jag kan däremot tänka mig att kampfisken inte utgör något hot mot bottentittare och black molly. Min egen kamphane är hur lugn som helst. De enda han jagar runt lite är de två kamphonorna. Kanske man inte ska ha kampisar med fiskar som kan påminna lite om andra kamphanar...

Annons