Hur kan man fånga yngel?

#1 - 17 juni 2004 16:36
Hur ska jag göra för att fånga 100-tals pigga yngel?!?!
jag har försökt att göra en fälla med en PET-flaska men det har inte gått så lyckat. Vad anväder ni som lockbete??
Har ni några andra tips om fällor lr hur jag ska fånga dom??
#2 - 17 juni 2004 16:41
Lockbete beror på vilken slags yngel det är. Det ska ju vara något som ynglen verkligen älskar.
#3 - 17 juni 2004 16:45
Det är prinsessyngel =)
#4 - 17 juni 2004 17:20
Vill du riktigt gärna få ur alla så är det vild jakt med håven som gäller.

Det kan till och med vara lämpligt att plocka ut växter och annan inredning först.
#5 - 17 juni 2004 17:22
Finns det inte någon mat som dom är helt galna i? Kanske om dom får bli lite, lite hungriga först?
#6 - 17 juni 2004 17:34
Deras instinkt att fly är säkert starkare än lusten att äta.

Släpp en en bit fryst artemia - du får säkert upp fler men inte alla. Dom större fiskarna i karet kommer antagligen knycka artemian från ynglen.
#7 - 18 juni 2004 01:15
När ja fångar yngel är min huvudregel att ynglen EJ får vidröra det jag fångar med utan "sväva" i vattnet utan kontakt med tex. håv eller annat , de verkar ganska bräckliga de små rackarna..

yngel som håller till uppe vid ytan fångar jag med vanligt decilitermått , låter svårt men det är mycket effektivt och ofta får man en 5 st små rackare i ett dopp , bara doppa ner decilitermåttet bredvid ynglen så dras de med när decilitermåttet fylls med vatten.
#8 - 18 juni 2004 17:08
Jag tog till hårdhanskarna och fick ur nästan alla yngel som frodas i sitt nya yngelkar. =)

Annons