Hur kan man få reda på löner? ;)

#1 - 18 mars 2008 16:42
Någon som vet någon sida där man kan se lönerna för olika yrken? Kanske även vad för yrken det finns efterfrågan om... Arbetsförmedlingens sida hade inte så mycket.

Ska snart dra igång och söka utbildning så jag är lite nyfiken =)
#2 - 18 mars 2008 16:58
patriksg skrev:
Någon som vet någon sida där man kan se lönerna för olika yrken? Kanske även vad för yrken det finns efterfrågan om... Arbetsförmedlingens sida hade inte så mycket.

Ska snart dra igång och söka utbildning så jag är lite nyfiken =)

Det är ju lite beroende på inom vilket område det handlar om. Men nästan alla fackförbund har "lönekataloger" på sina hemsidor. Där brukar öven finns framtidsprognoser. Iofs så brukar vissa förbund vilja att man loggar in innan man kan se. Men det går ju alltid att ringa till dom och fråga! :)
#3 - 18 mars 2008 17:00
Okaj!! =) Vem ska man ringa om man vill veta vad lastbilschaförer har? Går det som samma som fastighetstjötare? Då är det metall va?
#4 - 18 mars 2008 17:02
patriksg skrev:
Okaj!! =) Vem ska man ringa om man vill veta vad lastbilschaförer har? Går det som samma som fastighetstjötare? Då är det metall va?

Vad sägs om transport. :D
#5 - 18 mars 2008 17:19
kaj.p skrev:
Vad sägs om transport. :D

Eller åkeriägarna
http://www.akeri.se/net/
#6 - 18 mars 2008 17:24
patriksg skrev:

Min karl har egen åkerifirma.. Hur gammal är du? Hur många kort har du??

Om du är 25 och har C kort så tjänar du ca 115/h i ingångslön. Med 2-3 års vana ligger det på 125/h. Transportarbetarförbundet har exakta siffror.

Men det är ju brist på chaufförer så man har ju ett bra förhandlingsläge om man är en bra chafför.
Det svåra är att lägga lasten (om man måste det) planera rutten alltså, vara rapp och företagssam i att ta sig in och fram på svåra leveransplatser och ta sig från snacksaliga kunder. [:o]
Sen är ju klart det viktigaste att inte kvadda bilen, lasten eller andra bilar.. :D ;)
#7 - 18 mars 2008 17:36
Är 21, har c kort och ADR stycke och tank med alla klasser utom radioaktivt =) har inte kört lastbil sen jag slutade lumpen... sökte på posten och fick det jobbet, dock sa jag nej för jag tyckte inte lönen var något bra.. skulle bara få 1000:-mer i månaden, och då är det stressigare där..

Jassa dom har ett eger fackförbund.. Är inte med i facket så jag vet inte :P hehe

Annons