Hur kan jag förverkliga badrumsbygget?

#1 - 21 maj 2012 21:09
Hej! Jag har mina idéer, oftast läser jag på ganska ingående inför projekten, men i detta fallet så byggdes det spontant vilket jag nu kan få ätaupp. Jo.. I badrummet så har jag en låda som jag tänkte ha ett akvarium på... sen en låda ovanpå.. för att ge illusionen att akvariet är inbyggt i ett berg (kakel). Men... Jag har ingen direkt erfarenhet av akvarium, allra minst hur de bör byggas. Glasmästaren stönade att den kommer bli försmal, elakt mot fiskarna.

=============================================================

Lådan är 85 hög, 110 bred, 30 djup. Sen var det tänkt att kaklet skulle bygga 3-4cm också.

akvariet tänkte jag skulle kunna vara kanske 90cm hög och som lådan i övrigt.
Men jag kan tänka mig bygga om lådan, både öka höjden och djupet på den lådan.

Säg 90hög då räcker 80cm högt akvarium. samt ändra djupet något.. Ifall det finns smidiga pump och filter som tvunget måste stå intill, så kan jag ju tänka mig dölja det bakom en växt, då blir ju akvariet dessutom inte fullt så brett..
=============================================================

1. Jag är bekymrad vilka mått jag bör hålla mig till

2. Jag är fundersam hur låda över akvariet ska utformas så man kan rengöra akvariet, text gångjärn på hela, eller göra en löstagbar sarg närmast akvariet, samt undvika fuktskador - kanske göra ram av aluminium istället för träreglar, men är ju mer som kan ta skada än så..

3. Finns det vettiga pumpar och filter som kan vara i akvariet? för annars får filtret var i "överlådan".

Känns som om det blev lite många och stökigt formulerade tankar nu, helt nytt ämne för mig, men skulle uppskatta hjälp =) Tack på förhand.

bild: http://img585.imageshack.us/img585/2321/badrumslosning.jpg

Eller ska jag lägga ner hela projektet, bygga en liten låda med spottar vid taket och ställa schampoflaskor på lådan.. =/
#2 - 22 maj 2012 14:06
För smalt lär det väl knappast bli. Finns ju mindre akvarier än så?

Som du själv sa hade ajg nog undvikt trä i badrummet.

Om du kan ha en lucka eller litet skåp under akvariet eller klossen det står på så kan du dra slangar dit och ställa ytterfilter där nere.

Ett annat problem man kanske bör ta seriöst är kabeldragning för ljus till akvariet etc då du antagligen kommer behöva bygga en lysramp på egen hand om det ska passa.

Jag är ingen expert alls, tänkte bara högt lite som kanske kan ge dig lite idéer. :)
#3 - 22 maj 2012 14:53
Tror inte du ska ha ett 90cm högt kar om det endast är 30cm djupt..
Eller visst du kan ju ha det om du vill men tänk på att du kanske vill nå ner till botten..

Ytterfilter går ju inte att använda om du vill ha det i "överlådan" då dessa kräver att du har dom under vatten nivån.
Men ett dropp filter skulle ju funka kanon där uppe...

trötter skrev:
Glasmästaren stönade att den kommer bli försmal, elakt mot fiskarna.

Ta rätt fiskar så kommer det funka alldeles utmärkt.
Så skippa hajmalarna alltså.. :D
#4 - 22 maj 2012 18:45
Kanske bara skulle göra en låg överlåda, med dolda spottar och ett eluttag.

+ Hyllan kan ha lite stora växter eller konstverk som blir belyst.
+ Blir inte som en stor fallskärm åt stigande fukt.
+ behöver inte komma på en lösning för kunna komma åt akvariet uppifrån, då det blir ett utrymme över den.

- Ger inte det inbyggd-i-vägg intrycket.

Illustrerande bild: http://img198.imageshack.us/img198/8521/badrummmm.jpg

Annons