hur kallt/varmt vatten första gången man fyller ett kar?

#1 - 21 november 2010 01:03
ja som rubriken så är jag nyfiken på hur kallt/varmt vatten ni använder första gången ni fyller ett akvarium? (fyllde ena mitt idag som de inte går fisk i än och upptäckte att någon vridit på termostaten så vattnet va ca 13grader vilket inte va skönt att stoppa ner armen i brr.)
#2 - 21 november 2010 01:13
jag brukar ha någon grad kallare än akvarievattnet.
jag har 27 och brukar fylla på med 24-25. känner med handen att det är lite svalare.
Men det är när jag har ett inkört kar med fisk i och allt.

När jag fyller på ett nytt kar så har jag kallt vatten, så gör doppvärmaren resten;)
13 grader är på tok för lite, men nu har du ju ingen fisk i så vänta tills det stabiliserat sej på den tempen du vill ha.
Hade det varit fisk så hade det inte vart speciellt skönt för dom.
#3 - 21 november 2010 09:10
Skall man inte plantera växter i samband med nystart och skaffa fiskar senare, så kan man ju använda kallvatten och låta rumstemp och doppvärmare sakta värma vattnet till "rätt temp".
#4 - 21 november 2010 09:11
Det finns fler bakterier i varmvatten (inte bra akvarie-bakterier), så desto kallare desto bättre när man inte behöver ta hänsyn till några levande varelser.
#5 - 21 november 2010 18:47
nu är det stabil vatten temp, och idag började jag ha i lite växter och lite annat som jag hade hemma, ska köpa rötter men dom e ju så dyra :(
#6 - 25 november 2010 15:55
ut och plocka!

ut och leta själv i skogen! Jag tog in en ek-gren häromdagen. Eftersom den var rätt gammal var barken redan borta, så jag tog en svamp och tvättade bort allt löst material, lade den i en balja och hällde kokande vatten över.
Nu har den legat i karet ett par dagar och färgar vattnet (ser grönt ut men det är nog för att jag har blå bakgrund). Har hittills bytt 50% vatten varannan dag, nån som kan svara på om det är för mycket?
#7 - 25 november 2010 16:45
Lite jobbigt att hitta en ek i norrland och speciellt att hitta rötter/grenar i 50cm snö[:o]

Annons