Hur justera en aluminium bänk? tips...

#1 - 14 maj 2007 20:06
Ska sätta upp mitt 720L kar med alu bänk inom kort, hur justerar man in bänken på bästa sätt?
Har läst att man ska börja med de fyra yttersta benen på kortsidorna och justera tills man är nöjd och sen skruvar man ner de andra benen så att de precis går i underlaget.... stämmer detta?
#2 - 15 maj 2007 06:04
Jupp det är en bra början. Problemet med en 2m lång alu-ställning är väl att den kan "hänga" lite på mitten innan de mittersta benen är nerskruvade, så ett långt vattenpass (>2m) och en rejäl stunds skruvande är min rekomendation.
Sen ska man väl egentligen se vad som händer när det kommer vikt på också, något som jag själv struntat i med ställningen till mitt 450.
#3 - 15 maj 2007 12:28
Har samma fundering, ska dra igång mitt 375 i sommar.
Det är justerbara fötter på min ställning (aluställning, säkert samma som rockans) och fötterna är i plast. Håller verkligen dessa om man skruvar ut dom? De ser klena ut tycker jag.
#4 - 15 maj 2007 13:44
Daniel_N skrev:
Har samma fundering, ska dra igång mitt 375 i sommar.

Det är justerbara fötter på min ställning (aluställning, säkert samma som rockans) och fötterna är i plast. Håller verkligen dessa om man skruvar ut dom? De ser klena ut tycker jag.

Dom håller, inga problem.
#5 - 15 maj 2007 13:58
Klart dom håller, annars skulle inte konstruktionen vara som den är.

Men skruva inte ut dom mer än nödvändigt. Det ben som är minst utskruvat kan vara skruvat i botten nästan.
#6 - 15 maj 2007 19:29
Nur är det 100% i våg utan någon vikt ( har ca 5cm vatten i)... får se imorgon hur det ser ut under fyllning....
#7 - 16 maj 2007 06:47
Det är nog hur lungt som helst. Det ända som skulle göra att det inte fortsätter att vara i våg är i så fall golvet.
#8 - 16 maj 2007 11:43
När du har fyllt akvariet; prova att vrida lite på varje fot, typ 1/8 varv eller så. Alla fötterna ska gå lika tungt.
#9 - 16 maj 2007 13:10
Svårt att avgöra om det går lika tungt bara, men det är klart, fötterna är 6-kantiga och det finns momentnycklar :)
#10 - 16 maj 2007 14:46
Räcker med handkraft och känsla för att kunna upptäcka om något av benen inte bär. Fast är man perfektionist så är momentnyckel att rekommendera. ;)
#11 - 16 maj 2007 16:13
Lite annan fråga, som skulle kunna passa in här också :)
Hoppas det är ok att jag frågar i samma tråd.

Jag har köpt en aluställning till mitt 160l. Ställningen är lite för kort för karet, så det får inte plast helt på bänken. Men jag tänkte täcka bänken med stavlimmad ek och klä in den helt med typ plywood och måla vit. Så det är inga problem med att göra den lite längre, så att den passar karet.
Men jag vill också ha den högre! Hur kan man fixa detta? Kan man kapa av benen och sätta dit nya på något sätt? eller lämna in någonstans så att det blir bra!? :confused:
#12 - 16 maj 2007 16:57
Nu är det fyllt...

lutar 1mm stör mig som f*n... men men!! Är nöjd ändå :)
#13 - 16 maj 2007 17:35
Leonard skrev:
Lite annan fråga, som skulle kunna passa in här också :)

Hoppas det är ok att jag frågar i samma tråd.

Jag har köpt en aluställning till mitt 160l. Ställningen är lite för kort för karet, så det får inte plast helt på bänken. Men jag tänkte täcka bänken med stavlimmad ek och klä in den helt med typ plywood och måla vit. Så det är inga problem med att göra den lite längre, så att den passar karet.

Men jag vill också ha den högre! Hur kan man fixa detta? Kan man kapa av benen och sätta dit nya på något sätt? eller lämna in någonstans så att det blir bra!? :confused:

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Den är gjord av aluminiumprofiler, det är bara att rycka isär från dom svarta fästena som håller ihop och ersätta med profiler i önskad längd. Dom kan du köpa på din akvarieaffär, du kan då även kompensera för längden.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
#14 - 16 maj 2007 17:51
rockan04 skrev:
lutar 1mm stör mig som f*n... men men!! Är nöjd ändå :)

Ser coolt ut, sådär förväntansfullt ut!:)

Ska du ha "betongklumparna" synliga?
#15 - 16 maj 2007 18:06
har ej bestämt riktigt hur jag ska klä bänken... får tänka på!!
#16 - 16 maj 2007 19:13
rsoderberg skrev:
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Den är gjord av aluminiumprofiler, det är bara att rycka isär från dom svarta fästena som håller ihop och ersätta med profiler i önskad längd. Dom kan du köpa på din akvarieaffär, du kan då även kompensera för längden.[/FONT][/SIZE]

Ja, jag tänkte ju att om man tar isär alla delar så mycket det går, så kanske det går att ta loss plast fästmekanismen från de 4 pinnarna som är benen, men jag har inte testat om det går att ta loss plast-bitarna.
Kan man göra det? Lätt att ersätta med nya, som är längre?
#17 - 17 maj 2007 10:15
Rockan, vad är det för mått på karet?

Och vad är det för ytterfilter du har?
#18 - 17 maj 2007 14:40
Måtten på karet är följande 200*60*50 (l*b*h)..... 600l, såg att jag skrev fel överst!!!
Det är ett Fluval fx5...
#19 - 17 maj 2007 16:48
Ingen fara, jag frågade för att jag tycker om proportionerna, inte för att jag trodde du ljög om volymen!;)

Funkar fx5:an bra, tyst?
#20 - 17 maj 2007 17:37
den funkar bra, surrade lite i början men blir bättre för var dag!!!

Annons