Hur intressrade är era hundar av era akvarium?

#1 - 19 april 2005 17:55
Ja "frågan" är väl som rubriken.

Min hund är otroligt intressrad av akvariumen. Dock inte på ett bra sätt ännu.

Hon vill hemskt gärna fånga fiskarna. Vilket inte är så bra, som ni säkert kan förstå. :rolleyes:

Trots att hon bara är 6 månader så har hon en del kraft i sig. Men nu går det bättre i alla fall.. Hon kan sitta vid akvariumet en stund utan att måste på det.

Ibörjan gnällade hon vid det..

Hur reagerade era hundar på era akvarium?
#2 - 19 april 2005 18:29
Dom hundar jag sett runt ett akvarium har inte ens noterat akvariumet ifråga.
Katter dock har varit mycket intresserade av att håva upp...
växterna :confused:
#3 - 19 april 2005 18:30
Hertha skiter i fiskarna....bara hon får en maltablett :D
#4 - 19 april 2005 18:32
Hanna hur gammal är Hertha ?

kan tänka mej att valpar är mer på då dom är mer nyfikna
#5 - 19 april 2005 18:34
Hertha är 7 år :);)
#6 - 19 april 2005 18:53
Raven jo jag tror det med. Att hon är mycket "rörelseintressrad" just nu, vilket gör akvariumet extra intressant.

erikthur: Nej jag väntade mig inte alls det. Men vad ska man säga. Sådan matte sådan hund.. *s*
#7 - 19 april 2005 18:53
Min hund Prince bryr sig inte speciellt mycket om mitt akvarium me discus. Han tittar ibland på discusarnas fina färger men det han blir sur på är malarna :) Han trycker nosen mot akvariet och följer efter malen. Ser ganska kul ut.
#8 - 19 april 2005 18:56
[QUOTE=simosaurus]Min hund Prince bryr sig inte speciellt mycket om mitt akvarium me discus. Han tittar ibland på discusarnas fina färger men det han blir sur på är malarna :) Han trycker nosen mot akvariet och följer efter malen. Ser ganska kul ut.[/QUOTE]

I detta lilla är det platyna som är roligast.. I det stora är det nog cikliderna som gäller..(fast de har jag inte haft så länge)
#9 - 20 april 2005 05:42
Min hund har inte alls fattat det här med akvarium. Hundar definierar ju sin värld med nosen (människor med ögonen - huvudsinnet) och fiskarna luktar inte, alltså så finns de inte enligt honom. :rolleyes: Har flera gånger försökt få honom att titta på de lite större fiskarna när de rör sig men icke! Han är bara sur på mig för att jag inte ägnar mig åt honom just då och dessutom håller på med det element han hatar mest - vatten! [:-13]:D
#10 - 20 april 2005 05:59
[QUOTE=mckvinnan]Min hund har inte alls fattat det här med akvarium. Hundar definierar ju sin värld med nosen (människor med ögonen - huvudsinnet) och fiskarna luktar inte, alltså så finns de inte enligt honom. :rolleyes: Har flera gånger försökt få honom att titta på de lite större fiskarna när de rör sig men icke! Han är bara sur på mig för att jag inte ägnar mig åt honom just då och dessutom håller på med det element han hatar mest - vatten! [:-13]:D[/QUOTE]

Men beror det inte lite på hundrasen med? Använder tex inte vinthundarna mera ögonen än nosen? Medans en blodhund använder sin nos mera än sina ögon?

Hehe Maya gillar vatten.. Inga problem alls.. :D Men jag tror ändå lite grann på sådan matte sådan hund.. :D
#11 - 20 april 2005 06:31
Jo, de kanske använder ögonen mer eller mindre beroende på i vilken terräng hundarna utsprungligen använts för att jaga (ögonens placering). Men nog använder schäfrar ögonen lika mycket som en whippet eller som en terrier. Även blodhunden använder sina ögon även om deras spårsinne är exeptionellt. Men däremot alla hundar använder sin nos när de undersöker sin omgivning och definierar den. Människor använder ju mer än vår syn för att definierna vår omvärld men synen är det som styr oss mest, det sinne vi förlitar oss mest på. Tex pelar det ingen roll hur aptitligt någonting luktar-ser det äckligt ut så äter vi inte.:) Står att läsa om detta i Anders Hallgrens bok: Hundpsykologi.

Min hund har exeptionellt bra syn - han ser en hund av liten ras på över 1 km avstånd medan om det är en stor hund eller nåt annat djur så bryr han sig inte alls. Kanske är det hans totala brist på jaktlust (när det handlar om levande byten, busa med leksaker etc gör han med terrierns stora jakt/kamplust) som gör att han inte bryr sig om fiskarna också. I vilket fall så har jag gett upp om att försöka få honom intresserad. :rolleyes:
#12 - 20 april 2005 06:42
Nej självklart att hundarna inte använder varken nosen eller ögonen mera eller mindre på det sättet. Men blodhunden kanske litar mera på sin nos än sin ögon och vinthundar(tänker på främst på Borzoi) mera på sina ögon. (om man jämnför)

Sen beror det med att äta med lite på hur man är ju. ;D Jag personligen skulle inte kunna låta bli att smaka om det nu luktade som en dröm.. Går ju att blunda.

Men jag förstår vad du menar.

Exakt.. Min hund får med syn på saker långt innan jag får det.. Då kan man ju med fråga om det känner lukten av djuret/eller om de är en bladning av allt.

Själv måste jag få henne ointressrad av det. Det är ju kanske en sak om din yorkshireterrier hoppar mot akvariumet.. =) Men min "lilla" fröken välter det hela en vacker dag..
#13 - 20 april 2005 06:54
Jag är tveksam till om vår hund ens vet om att vi har fiskar i den där stora baljan som katterna ligger på. Han har inte visat något som helst intresse för akvariet eller för fiskarna.
Han har bra luktsinne, men lite sämre syn... Ser inte skillnad på en stor handväska och en hund på 100 meters håll. Men han börjar bli gammal nu (9 år).
#14 - 20 april 2005 07:05
"Problemet" med yorken som hoppar mot akvariet kan ju vara minst lika allvarligt som din som hoppar mot det. Din riskerar dina fiskars liv (och vissa vattenskador) medan min riskerar sitt eget liv - drunknar i karet, är enormt duktig på att hoppa och 1½ meter klarar han lätt! :rolleyes:
Men visst, jag förstår vad du menar med att olika hundar förlitar sig olika mycket på sina olika sinnen allt efter deras rasegenskaper. Däremot är ju deras luktsinne, oavsett ras, överlägset deras övriga sinnen och det som är dominerande. Sen tror jag just i det här fallet beror på olika erfarenheter. Min schäfer fiskar alltid upp fiskarna ur fiskhinken när man är ute och fiskar.:cool: Han kanske skulle intressera sig mer för akvariet än vad yorken gör som inte alls har samma erfarenheter/hobby. :D Men å andra sidan så ser han fiskarna genom rutan och inte uppifrån direkt ned i vattnet som han är van vid så han kanske inte skulle bry sig ändå... Vem vet vad de ser egentligen... :confused: :)
#15 - 20 april 2005 08:14
Mitt ex har en rhodesian, hon tyckte det där med fiskar bakom en glasvägg var häftigt. Inte för att hon hoppade på akvariet eller så, men torka av rutorna fick man allt göra när hon varit på besök om man ville se in till fiskarna igen. Schäfern hemifrån mor och far däremot fattar inte att det är något bakom glasrutan, eller så bryr han sig inte.

En kompis till mig bodde en tid inneboende hos en tjej med en monster stor ciklid. Denna ciklid hade ätit upp alla kompisar han hade i akvariet och sist jag såg honom tyckte jag nog att han såg mer ut som en piraya än en ciklid, om inte annat så betedde han sig som det. Kissen i hushållet brukade lapa vatten ur akvariet, det slutade hon med när fisken bet henne i tungan. En golden var en gång på besök och vart lite nyfiken av denna stora fisk i detta stora akvarium. Det tyckte inte fisken var lika intressant utan han blev förbannad att hunden var där. Snart började vatten att flyga ut ur akvariet på hunden, å var voven för nära så simmade fisken rakt emot honom och in i rutan, vilket gjorde att voven tillslut slutade med att titta på fisken... Omvända beteende finns alltså tydligen oxå. :-) Någon som hört något liknande?
#16 - 20 april 2005 08:33
Vår Kelpievalp Tyra som varit hos oss en vecka tycker att akvariet är mycket intressant. Hon sitter nedanför och tittar. :) Ibland hör man hur käftarna slår igen. Hon skulle gärna smaka på ett brasiliensisyngel eller en chokladciklid...

Får försöka fixa en bild.
#17 - 20 april 2005 08:55
[QUOTE=mckvinnan]"Problemet" med yorken som hoppar mot akvariet kan ju vara minst lika allvarligt som din som hoppar mot det. Din riskerar dina fiskars liv (och vissa vattenskador) medan min riskerar sitt eget liv - drunknar i karet, är enormt duktig på att hoppa och 1½ meter klarar han lätt! :rolleyes:
Vem vet vad de ser egentligen... :confused: :)[/QUOTE]

Jag menade inte att säga att det är bättre att din/någon annans hund gör det.. Men jag ser ändå framför mig att tex en hund som är större kan lättare göra större skada en mindre.. (menade inget illa med andra ord)
Nej vi kan bara gissa i slutändan.

Ohlsson: hehe kanske skulle behövs något sånt för att hålla maya bort ifrån karet.

Henreb: ah eran valp är väldigt söt.(sett den på zoonen, om jag inte är fel ute. ) Vore kul med en bild..
#18 - 20 april 2005 11:11
Det är bilder på alla valpar från kullen. Men så här såg hon ut när hon var 7 veckor. Men bild på henne framför akvariet kommer i min zoon så småningom.
#19 - 20 april 2005 12:59
Henreb: Vilken bedårande söt liten sak. [:-50] Vore kul att se kort på henne framför akvariet. :)

Linda_A: Jag tog definitivt inte illa upp, menade bara att hundar med ett överutvecklat intresse för akvarier nog inte är sunt för varken hundar eller fiskar. :) Är glad att schäfern (min ex-hund) inte bryr sig om akvariet när han är på besök fast han alltid fångar fisken i fiskhinken när man är ute och fiskar. :D Förstår att du vill ha din hund lugnare med akvariet, aldrig kul att oroa sig över att det händer nåt med sina djur. :( Är rätt nöjd med att min lilla skit struntar i akvariet, men ibland kan jag tycka att han är bra tråkig då matte är en sån akvarienörd. :D

Lycka till med att få henne fiskfri...öh.. Kan man säga så? :confused: Men man säger ju rådjursfri etc... ;)

[:-33] + [:-142] = [:-101]
#20 - 20 april 2005 13:07
Mckvinnan helt klart.. :D Vi jobbar på det.. Så att hon kan i alla fall bara sitta still och kolla på dem utan att "anfalla".

Nej det är vekligen inte bra för mina nerver.. :) Och min plånbok för den delen med.

Henreb:Otroligt vad söt man kan vara.. :D
#21 - 29 april 2005 15:56
Ingen av mina hundar har någonsin visat intresse över akvariet.
Hästarna, katterna ja där har de visat intresse, men en balja med vatten...som inte ens går att dricka...nja.
#22 - 29 april 2005 20:25
hahaha dom kanske e rädda för att bada :D
#23 - 15 maj 2005 15:11
Ja man ska aldrig säga aldrig...men jag tror snarare att de är för "dumma" för att förstå det skojjiga i en glasgrej med odrickbart vatten ;)
Inte går dom att jaga heller....
#24 - 20 maj 2005 10:10
Min hund Nikki försöker äta fiskarna genom glaset så att allt blir blött av hennes nos :p
#25 - 1 juni 2005 07:26
Nu har jag ju en ny hund, en dobermann 2 år. Men inte heller han visar ngt intresse i fiskarna...
Och då har han trots allt aldrig sett ett kar förr.
#26 - 1 juni 2005 11:59
Hej igen!

Min hunds intresse för akvariumet har minskat mycket men finns ändå kvar. Men det är jag bara glad för.

Annons