Mitt ex har en rhodesian, hon tyckte det där med fiskar bakom en glasvägg var häftigt. Inte för att hon hoppade på akvariet eller så, men torka av rutorna fick man allt göra när hon varit på besök om man ville se in till fiskarna igen. Schäfern hemifrån mor och far däremot fattar inte att det är något bakom glasrutan, eller så bryr han sig inte.
En kompis till mig bodde en tid inneboende hos en tjej med en monster stor ciklid. Denna ciklid hade ätit upp alla kompisar han hade i akvariet och sist jag såg honom tyckte jag nog att han såg mer ut som en piraya än en ciklid, om inte annat så betedde han sig som det. Kissen i hushållet brukade lapa vatten ur akvariet, det slutade hon med när fisken bet henne i tungan. En golden var en gång på besök och vart lite nyfiken av denna stora fisk i detta stora akvarium. Det tyckte inte fisken var lika intressant utan han blev förbannad att hunden var där. Snart började vatten att flyga ut ur akvariet på hunden, å var voven för nära så simmade fisken rakt emot honom och in i rutan, vilket gjorde att voven tillslut slutade med att titta på fisken... Omvända beteende finns alltså tydligen oxå. :-) Någon som hört något liknande?