hur inreda högt kar?

#1 - 9 juni 2009 16:09
Funderar på att skaffa ett högt kar (kanske 60 cm). Fråga inte varför - det skulle helt enkelt se snyggt ut hemma i vardagsrummet. Men hur fyller man ut de där "extra centimetrarna" uppetill? Någon som har kreativa tips - ös på! Gärna bildexempel... :)
#2 - 9 juni 2009 16:43
typ en fet rot på högkant (jag älskar rötter) och linda fast anubias på den me fiskelina så växer dom fast efter ett tag (ta bort linan när dom vuxit fasst) eller kanske nån cool mossa....kanske kan bli snyggt. eller om du har det öppet upptil så kan vissa växter som blommar ovanför ytan bidra men sin fulla prakt.
#3 - 9 juni 2009 16:45
karrokaja skrev:
typ en fet rot på högkant (jag älskar rötter) och linda fast anubias på den me fiskelina så växer dom fast efter ett tag (ta bort linan när dom vuxit fasst) eller kanske nån cool mossa....kanske kan bli snyggt. eller om du har det öppet upptil så kan vissa växter som blommar ovanför ytan bidra men sin fulla prakt.

Låter snyggt. :)

Jag glömde skriva att jag tänker mig ett rätt stort kar, 250-300 liter minst. Så det finns en del att fylla i sidled också :p
#4 - 9 juni 2009 16:58
Lite större flytväxter, typ musselblommor..
#5 - 9 juni 2009 17:25
En rot kan fungera väldigt bra, själv har jag ett Juwel Rio möbelakvarium 240l med måtten 120x40x55cm. Till en början hade jag samma problem som du, jag fick ingen "höjd" på växterna och dom små rötter som jag hade gick knappt upp halva biten till ytan, det såg tomt så att säga.
Tillslut hittade jag min lilla drömrot på ca 5kg, den går nästan ända upp till ytan och på sidan har den en sorts förgrening som går ut i mitten på akvariet. Klädde in hela roten med en massa Anubisar och Microsorum Pteropus, blev riktigt riktigt bra.

Den lösningen rekommenderas!
#6 - 9 juni 2009 17:26
några lotus kanske?
#7 - 9 juni 2009 17:31
Silvertejp skrev:
En rot kan fungera väldigt bra, själv har jag ett Juwel Rio möbelakvarium 240l med måtten 120x40x55cm. Till en början hade jag samma problem som du, jag fick ingen "höjd" på växterna och dom små rötter som jag hade gick knappt upp halva biten till ytan, det såg tomt så att säga.

Tillslut hittade jag min lilla drömrot på ca 5kg, den går nästan ända upp till ytan och på sidan har den en sorts förgrening som går ut i mitten på akvariet. Klädde in hela roten med en massa Anubisar och Microsorum Pteropus, blev riktigt riktigt bra.

Den lösningen rekommenderas!

Låter stiligt! Du råkar inte ha en bild...?
#8 - 9 juni 2009 17:33
Har sumpat laddaren till diggikameran och tro mig, du vill inte se hur det blev när jag försökte ta kort med mobilen :)
#9 - 9 juni 2009 18:36
men kan man ha växter som lixom växer ut ur akvariet.. kanske lite jobbigt med dunstningsfronten. men jag tänker typ anubias liknande blad UNDER ytan med "blommstänger" OVANFÖR ytan skulle va rätt schysst...såna växter måste väl har rätt mkt spelrum på höjden? om dom finns över huvudtaget...o så kanske rampen måste hänga en bit...ojoj de blir roddigt nu när jag tänker på de... köp en rot!

kan man ha horn i vattnet? har ett gammalt renhorn hemma.
#10 - 9 juni 2009 19:04
Guest
#11 - 9 juni 2009 19:09
Vems kar e d nic?
#12 - 9 juni 2009 19:10
Narii skrev:
Vems kar e d nic?

Mitt.
Guest
#13 - 9 juni 2009 19:12
Niiiiice.
#14 - 9 juni 2009 19:15
Narii skrev:
Niiiiice.

Tackar!
En liten video på det hela.
&feature=channel_page" target="_blank">
&feature=channel_page

Ser inte ut exakt så längre men på det stora hela så.
#15 - 9 juni 2009 19:35
karrokaja skrev:
men kan man ha växter som lixom växer ut ur akvariet.. kanske lite jobbigt med dunstningsfronten. men jag tänker typ anubias liknande blad UNDER ytan med "blommstänger" OVANFÖR ytan skulle va rätt schysst...såna växter måste väl har rätt mkt spelrum på höjden? om dom finns över huvudtaget...o så kanske rampen måste hänga en bit...ojoj de blir roddigt nu när jag tänker på de... köp en rot!

kan man ha horn i vattnet? har ett gammalt renhorn hemma.

Spana länken ;)

http://www.pny.se/akvarium/105_0524b3.jpg
#16 - 9 juni 2009 20:34
Silvertejp skrev:

Det karet e grymt snyggt!
Petnym's om jag inte har fel för mig.
Co2 tror jag också.
#17 - 9 juni 2009 21:41
NIC skrev:
Det karet e grymt snyggt!

Petnym's om jag inte har fel för mig.

Co2 tror jag också.

Det stämmer NIC.
Peter Nyman grym kille när det kommer till akvarium och växter.
Det va han som fick mej att börja med växt akvarium. Och att man hitta hit. :p
#18 - 10 juni 2009 18:20
i mitt höga så har jag haft ett berg i mitten som är lite mer än halva högt det ser rätt så bra ut.
#19 - 10 juni 2009 20:36
Silvertejp skrev:

AWWWWW va snyggt!!! ja precis så menar jag! men de kanske e svårt för den som inte vill pilla me co2...

de där me inredning e så perkele svårt tycker jag. de ska hålla, de ska va snyggt, de ska passa viskarnas, behov och de ska passa akvariets form.
Ibörjan hällde jag ner allt som såg roligt ut. barbie dockor, en bröstkorg från anatomi lektionen, glas kulor, plast dykare...mm... mm... mm!

Men här dalade jag iväg lite.

om man skulle kunna tänka sej ett öppet kar (se upp för hoppande fiskar då) så skulle de ju vara kraftigt vacker med ovanför-ytan-blommande-växter.
ska försöka mej på nåt sånt. de får bli ett projekt... hmm först ska jag göra så..... ???hmm sen så AH!! då måste jag ha fransk bullt i taken. en akvariebänk...en sån gör jag på jobbet...

Återkommer när jag drömt klart! lycka till. posta bilder!!
#20 - 10 juni 2009 21:00
Funderar på att skaffa ett högt kar (kanske 60 cm). Fråga inte varför - det skulle helt enkelt se snyggt ut hemma i vardagsrummet. Men hur fyller man ut de där "extra centimetrarna" uppetill? Någon som har kreativa tips - ös på! Gärna bildexempel... :)

nu är jag verkligen inget proffs men mitt kar(Juwel Vision 260liters) är 62cm högt... Det går att inreda bra på höjden också, lite funderingar och mycket "forum pundande" löser allt ;)

Bild nedan på mitt akvarium
http://www.zoonen.com/res/user/2399528/galleri/2410605/2009-06-07_orig_SE.jpg
#22 - 11 juni 2009 16:39
amen shiit!!!!!!! man kunde spelat in sagan om ringen i den där burken...sjukligt snyggt!!
#23 - 11 juni 2009 23:05
Wow, blev lite inspirerad av Aquascaping-länken.

Prova att googla på Aquascaping så kanske man hittar något nytt?
#24 - 12 juni 2009 18:35
Shit jag googlade på Aquascaping! gud i lodon vad vackert!!! jisses anamma!!
Jag ska sätta igång me mitt kar på riktigt.
Bilagor:
#25 - 15 juli 2012 21:51
Hej Silvertejp!
Lite nyfiken på vad du har valt som belysning till ditt öppna kar?
#26 - 19 juli 2012 22:24
Såhär kan man göra

60cm högt
#27 - 22 juli 2012 07:52
wallström skrev:
några lotus kanske?

En bil!

Annons