karrokaja skrev:typ en fet rot på högkant (jag älskar rötter) och linda fast anubias på den me fiskelina så växer dom fast efter ett tag (ta bort linan när dom vuxit fasst) eller kanske nån cool mossa....kanske kan bli snyggt. eller om du har det öppet upptil så kan vissa växter som blommar ovanför ytan bidra men sin fulla prakt.
Silvertejp skrev:En rot kan fungera väldigt bra, själv har jag ett Juwel Rio möbelakvarium 240l med måtten 120x40x55cm. Till en början hade jag samma problem som du, jag fick ingen "höjd" på växterna och dom små rötter som jag hade gick knappt upp halva biten till ytan, det såg tomt så att säga.
Tillslut hittade jag min lilla drömrot på ca 5kg, den går nästan ända upp till ytan och på sidan har den en sorts förgrening som går ut i mitten på akvariet. Klädde in hela roten med en massa Anubisar och Microsorum Pteropus, blev riktigt riktigt bra.
Den lösningen rekommenderas!
karrokaja skrev:men kan man ha växter som lixom växer ut ur akvariet.. kanske lite jobbigt med dunstningsfronten. men jag tänker typ anubias liknande blad UNDER ytan med "blommstänger" OVANFÖR ytan skulle va rätt schysst...såna växter måste väl har rätt mkt spelrum på höjden? om dom finns över huvudtaget...o så kanske rampen måste hänga en bit...ojoj de blir roddigt nu när jag tänker på de... köp en rot!
kan man ha horn i vattnet? har ett gammalt renhorn hemma.
Silvertejp skrev:
Silvertejp skrev:
nils_sverker skrev:Funderar på att skaffa ett högt kar (kanske 60 cm). Fråga inte varför - det skulle helt enkelt se snyggt ut hemma i vardagsrummet. Men hur fyller man ut de där "extra centimetrarna" uppetill? Någon som har kreativa tips - ös på! Gärna bildexempel... :)