Hur inreda ett bra skalarakvarium?

#1 - 15 februari 2008 07:37
Jag har ett ett tomt 720 liters där jag tänker husera skalarer i. Hur ska jag inreda det för att de ska trivas som bäst?

Idag har jag ett 450 liters växtakvarium med massor av javaormbunkar samt en stor mangroverot som täcker halva akvariet. Kör med blästersand som botten. Stora innerfilter med strilrör och stark belysning.

Skalarerna (15st) jag har i idag har börjat leka lite smått senaste månaden men det tycks inte bli något av det. Nu när de ska flytta till ett större 720 liters vill jag göra förutsättningarna bättre för att leken ska gå bra. Ska jag inreda akvariet så det bildas bättre revir? Hur bygger jag upp bra revir och hur avgränsar jag dem från varandra?

Jag har ca 50 vinkeltetror och ett par L144 sugmalar också, ska jag göra mig av med dem för att äggen ska klara sig bättre?

Är nattbelysning att föredra då skalarerna vaktar ägg? Hur stark bör den vara?
#2 - 15 februari 2008 09:30
Sätt gärna jättevallisneria ute vid kortsidorna i akvariet. Skalarerna verkar gilla de långa, vajande bladen. Ha lägre växter och rötter däremellan, så bildas en naturlig gräns, som man får hoppas att de följer.
Ifall nattbelysning är bra eller inte vet jag inte, det får någon annan komplettera med.
#3 - 15 februari 2008 09:50
Jag har två gamla slitna svärdsplantor i ena hörnet som de lagt ägg på de tre gånger jag sett dem leka. Blir nog till att försöka få till iaf tre revir med varsin svärdsplanta då de tycks vara poppis.
#4 - 15 februari 2008 15:09
Hade oxå en stor svärdsplanta som de la ägg på 3ggr, o de kläcktes alla gångerna oxå, men andra fiskar åt upp dom tyvärr.. :(

Har dock inte kvar den plantan (varför kan jag inte ens komma ihåg :confused:) men letar efter en lika stor att sätta i nya karet, just för scalarernas skull, men även för att de är maffigt vackra!

Annons