Hur höjer man KH och pH?

joakim.anderberg
#1 - 13 januari 2009 08:37
Skulle behöva höja mitt KH och pH. pH ligger nu på ca 6,5 och jag måste ha 7-7,5 .

I akvarieaffären sa dom att faxxesten (eller annan kalkrik sten) var ett bra långsiktigt alternativ. Stämmer detta? Finns det andra bra långsiktiga alternativ? Akvariumet är nystartat.

Påverkar trärötter KH och pH värde?
#2 - 13 januari 2009 09:20
Krossade snäckskal (kan läggas i filtret) kalkrik sten ja visst men stora stenar gör inte mycket nytta, bättre med flera små.

Jag föreslår ändå att du doserar en liten mängd bikarbonat per bytt liter vatten*. Låt pH avgöra (och inte KH) mängden för tar du för mycket landar du lite högre än 7,5 men det sticker inte iväg över 9.

Prova med små tillsatser bikarbonat och mät ett tag efteråt.

* Detta för om du tex byter en tredjedel av vattnet varje vecka kommer ingen sten i att hinna höja pH till 7,5 på denna veckan, jag bygger argumentet på att du säger att du måste ha 7,0-7,5.. vilket jag inte till 100% tror
joakim.anderberg
#3 - 13 januari 2009 10:12
Tack för svaren :)

Hur många ml bikarbonat per liter vatten bör man börja med?

Enligt artbeskrivningarna bör pH ligga mellan 7-7.5 i mitt kar om jag ska ha de fiskar jag har tänkt mej. Men ett måste är det nog inte :p

Funderar på att lägga i några små faxxestenar och sedan dosera med lite bikarbonat. Bikarbonat finns i vanliga mataffärer va?
#4 - 13 januari 2009 10:56
Tack för svaren :)

Hur många ml bikarbonat per liter vatten bör man börja med?

Enligt artbeskrivningarna bör pH ligga mellan 7-7.5 i mitt kar om jag ska ha de fiskar jag har tänkt mej. Men ett måste är det nog inte :p

Funderar på att lägga i några små faxxestenar och sedan dosera med lite bikarbonat. Bikarbonat finns i vanliga mataffärer va?

Det bästa är att prova sig fram till en bra dosering för bikarbonat, jag har i 10 ml per 100 liter bytt vatten till mina malawi, men då har jag i faxesten med som hjälper till att höja lite.

Det du ska tänka på är att alltid byta vatten innan du doserar bikarbonat!

Det finns att köpa i vanliga affärer men blir mycket billigare om du köper det genom en zoobutik!
#5 - 17 januari 2009 23:24
varför måste man byta vatten innan?

mvh
#6 - 17 januari 2009 23:30
För att spä ut ev akumulerad ammonium vilken annars riskerar att omvandlas till ammoniak vid en pH höjning i vatten med låg buffert förmåga.
#7 - 17 januari 2009 23:33
Skulle behöva höja mitt KH och pH. pH ligger nu på ca 6,5 och jag måste ha 7-7,5 .

Det är rätt osannolikt du har pH 6.5 om du inte gjort något med vattnet. Hur har du mätt?

Ett par bitar Faksekalk är nog annars bästa sättet att höja till 7.5, ja.
#8 - 17 januari 2009 23:43
Azur, kommer kalket att fortsätta att verka eller kommer det att bildas en skyddande hinna över om kalket inte ligger i strömt vatten(ex i ett filter)?
#9 - 18 januari 2009 01:18
Det bildas en hinna, eller rättare sagt får man mer och mer svårlösligt kalciumfosfat på ytan av stenen, men den fortsätter verka tills den är helt upplöst. Det är en fördel om stenen ligger så den får kontakt med så mycket vatten som möjligt (dvs strömt) men den jobbar även annars. Man brukar inte behöva mycket kalk, eller placera det på nåt särskilt sätt, får att få pH 7.5.

Annons