Hur höja ph i karet?

#1 - 24 juli 2009 08:38
Har snäckskal idag, men undrar nåt annat sätt man kan göra?
#2 - 24 juli 2009 09:18
Snäckskal gör på sig så lite att det är en obefintlig Höjning finns Bikarbonat som är bättre som du doserar,eller mer Kalksten samma där det blir inte den Höjning man kanske är ute efter.Vad har du för pH idag??och vad för fisk ska gå där i??
#3 - 24 juli 2009 10:31
Snäckskal gör på sig så lite att det är en obefintlig Höjning finns Bikarbonat som är bättre som du doserar,eller mer Kalksten samma där det blir inte den Höjning man kanske är ute efter.Vad har du för pH idag??och vad för fisk ska gå där i??

malawi, golden och salusi, behöver ett ph på 8

finns det recept på bikar? dosering, har 160 l kar
#4 - 24 juli 2009 15:56
xitele81 skrev:

IMen hur mycket har du idag,dem flesta har ett bra pH redan i kranen för att dem du nämner ska trivas
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 24 juli 2009 16:25
xitele81 skrev:

"Recept" finns inget eftersom det om pH är lågt krävs bara pyttelite för att höja pH 0,1, men om pH är högt så krävs det massor av kilon för att höja pH 0,1.
Så mät dig fram till vad som är lämpligt - det är inte heller någon risk att överdosera eftersom pH aldrig går upp mer än strax över 8
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 24 juli 2009 16:28
IMen hur mycket har du idag,dem flesta har ett bra pH redan i kranen för att dem du nämner ska trivas

Men har du ett lågt KH i kranen så ramlar pH ner väldigt snabbt. Själv har jag t.ex. ett pH på 8 i kranvattnet, men ett KH på bara 1-2.
Om jag skulle eftersträva ett stabilt högt pH så behövs antingen bikarbonat, eller stora vattenbyten varje vecka.
#7 - 24 juli 2009 16:58
Men har du ett lågt KH i kranen så ramlar pH ner väldigt snabbt. Själv har jag t.ex. ett pH på 8 i kranvattnet, men ett KH på bara 1-2.

Om jag skulle eftersträva ett stabilt högt pH så behövs antingen bikarbonat, eller stora vattenbyten varje vecka.
Det är klart som du säger men varför sträva efter ett högre pH när det ligger stabilt på 8 som dem flesta Ciklider klarar sig.Tycker det är märkligt att ditt KH är bara på 1-2 med ett sånt högt pH, själv har jag ett KH på 9-10 och ett pH på ca 8 kanske lite högre i kranen.Eller det kanske är sådana skillnader var man bor själv är det Kalkavlagringar på alla mina vaskar,men eftersom jag kör Saltvatten så är jag bara positiv;)

Men det skulle vara fortfarande roligt att veta vad personen har för pH idag och KH.
#8 - 24 juli 2009 21:01
Patrik - vi i Västsverige har nästan ingen kalksten i marken - det gör att vi har ett vatten som är normalt mjukt och med lågt pH. För att inte få för mycket rost i rören så höjer vattenverken pH:t med någon typ av hydroxid och då får du ett pH som är högt men med mycket liten buffringsförmåga. detta är ett vanligt vatten i Göteborg och Stockholm samt nästan hela norra Sverige.

MVH Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 24 juli 2009 21:58
Det är klart som du säger men varför sträva efter ett högre pH när det ligger stabilt på 8 som dem flesta Ciklider klarar sig.Tycker det är märkligt att ditt KH är bara på 1-2 med ett sånt högt pH, själv har jag ett KH på 9-10 och ett pH på ca 8 kanske lite högre i kranen.Eller det kanske är sådana skillnader var man bor själv är det Kalkavlagringar på alla mina vaskar,men eftersom jag kör Saltvatten så är jag bara positiv;)

Men det skulle vara fortfarande roligt att veta vad personen har för pH idag och KH.

Skulle tro att åtminstone 75% av Sverige har samma typ av vatten som vi har - undantag finns som t.ex. vissa delar av Skåne, Öland och Gotland, Uppsala-trakten etc.

Du kan läsa om detta i t.ex. denna Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=72

Annons