Hur högt ska ett Fluval 405 låta?

#1 - 29 november 2010 19:36
Hur högt ska ett ytterfilter låta? Har aldrig haft ett innan, men mitt Fluval 405 låter lite högt tycker jag. Det står inne i ett skåp i akvariemöbeln och även fast dörren är stängd så hör jag ljudet från filtret i soffan 2-3 meter bort.

Är liksom ett brummande ljud på det, lägger man handen på locket så blir ljudet lägre. Har ställt pumpen på en bit liggunderlag och det tog i alla fall bort resonansljudet som fortplantade sig till möbeln, , men det är själva pumpen/motorn som låter nu tror jag. Testade att spela in hur den låter, ca 30 cm från pumpen med dörren till skåpet öppen så låter det så här http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/voice44782.mp3

Har ju som sagt aldrig haft ytterfilter tidigare och har ingen aning om hur det ska låta. Vet ju inte om de kanske är nåt som borde bytas i pumpen som kan sänka ljudet. Enligt uppgift från han jag köpte karet mm av så är pumpen 2 år gammal ca, har bytt den här delen http://www.guldfisken.se/beta/catalo...31761a89ab9037 då ena plastfliken var av så att den hoppade upp och hamnade snett.
#2 - 29 november 2010 20:21
mitt låter med faktiskt lite. lite strörande. är ju ganska tyst men jag hör det absolut. i sovrummet har jag ett tetratec o det är fan tystare än döden själv.

det låter alltid när det är nystartat. för då finns det alltid lite luftbubblor i filtret. så det tystnar efter ett para dagar. startade du det nyss?
#3 - 29 november 2010 20:27
Är väl två veckor sen jag hade upp det och fyllde i mer biomax makaroner i de korgarna som inte blev fulla först. Kommer inte ut någon luft om jag lutar på det. Hör ljudet från det så fort ljudet från högtalarna blir lite lägre när jag kollar tv.
#4 - 29 november 2010 20:53
a samma här. lite besviken faktiskt men lever med det.
#5 - 29 november 2010 21:03
Ok. Funderade på om den rotorn eller axeln tagit någon skada när de locket liksom åkt upp på ena sidan. Typ så fort det inte är musik i bakgrunden så hör man pumpen.
#6 - 30 november 2010 06:36
samma filter som i din andra tråd antar jag ? du har svar där hursom
#7 - 30 november 2010 07:02
Inte min tråd det, tänkte att jag frågade i den som handlade om oljud från ett filter, men sen tänkte jag att det var bättre att starta en för Fluval 405. Den tråden handlade väl om nåt eheim filter.
#8 - 30 november 2010 07:09
Icecoffee skrev:
kan inte påstå att ljudet låter onormalt, låter som vatten passerar. dvs inget makaniskt.

Fått ur all luft ? skakat på filtret.

vad har du för material i filtret, är det lagom blås eller kan du minska det?

Tar svaret här istället. Tror att all luft ska ha kommit ut ur filtert, har skakat det så gott det går. Står rätt trångt i skåpet, har lutat det åt alla håll och då kom det ju ut luft först, men inte nå mer nu om jag gör så. Har den aquastop ventilen fullt öppen, men det blir inte direkt nån skillnad på ljudet om jag stänger den helt heller.

Misstänker att pumphjulet eller axeln kan ha tagit skada av att det där impellerskyddet hade ett trasigt fäste så att den satt snett. Vet ju inte hur länge det har varit så hos tidigare ägaren heller.
Bilagor:
#9 - 30 november 2010 07:23
Så jag har tänkt prova byta de delar, men vill ju inte byta en massa i onödan om de är så att filtret låter normat. Kostade ju en del resten av delarna i pumphuset, vet inte om guldfisken.se är de billigaste på reservdelar?

Fluval Pumpkammarinsats 304/405 RE 3 29,00kr
Fluval Impelleraxel 304/405 ST 5 139,00kr
Fluval 404/405 Pumphjul KL 3 119,00kr
Frakt: 36,00kr
Totalt: 323,00kr
#10 - 30 november 2010 07:47
hör med din affär om dom har delar hemma, kan ju ev prova sig fram. kan ju vara så att plasten där axeln sitter vidgat sig lite då den suttit snett och det blir lite glipa där som orsakar ditt brummande.
Det låter annars precis som mitt hydorfilter, som en pump helt enkelt, vi står ut i nuläget. men i framtiden blir det nog ett eheim där med för det låter NADA.
#11 - 30 november 2010 12:52
Får ta och öppna filtret till helgen när jag har tid och undersöka ifall jag ser något glapp eller slitage på axeln eller pumphjulet.
#12 - 30 november 2010 22:28
Fick nog ner ljudnivån lite ikväll om det är en verklig minskning eller inte då :) Fick ut en del luft igen när jag lutade filtret framåt och bakåt.

Kommer nog in luft när jag byter vatten och det blir massa bubblor vid påfyllningen kanske? Blir ju iaf syre bubblor på alla rötter, stenar och växter efter vattenbytet.

Funderade på om det kan hjälpa att linda i filtret med filtar för att få bort en del ljud? Eller om man ska satsa på nå ljuddämpningsmattor att klistra på insidan av skåpet.
#13 - 1 december 2010 04:19
finns gummifötter gjorda för vibrationsdämpning, kika på typ siba/el-giganten osv.
#14 - 1 december 2010 07:44
Vibrationerna har jag redan dämpat har ställt filtret på en bit liggunderlad, så de är själva pumpljudet som stör nu. Funderade på att antingen linda in skiten i massa filtar eller sätta nån slags motorrumsdämpmatta på insidan av skåpet. Hatar verkligen störande ljud nämligen :)
#15 - 1 december 2010 18:31
Tre filtar runt filtret dämpad nog ljudet lite. Tror att Canal digital hd-pvr boxen hörs mer nu när den är igång. Dock sitter man bara 2 meter ifrån den och nästan 5 meter från akvariet och det högljudda filtret när man sitter i soffan.
#16 - 5 december 2010 19:28
http://cgi.ebay.de/Tetra-Tetratec-EX-1200-Aussenfilter-/160506998723?pt=de_haus_garten_tierbedarf_fische&hash=item255ef66fc3 detta var ju faktiskt lite mer lockande att köpa jämfört med reservdelar för 325kr till ett filter som jag inte vet om det kommer bli så tyst som jag vill ha det ändå. Ca 945 kr för ett helt nytt Tetratec EX 1200 inkl frakt, med filtermaterial och allt verkar det som.

Om jag nu skulle köpa mig ett nytt ytterfilter så är det väl bara att flytta över all filtermedia som är inkört från det gamla filtret till det nya? Hur mycket media får man plats med i ett Tetratec EX 1200 jämfört med ett Fluval 405, du hade väl båda hannesc? Hur är slangar osv jämfört med Fluvals grejer? Gillar ju deras aqua-stop och pumpfunktion när man ska starta filtret å svarta insug/utblås är ju inte fel heller.
#17 - 5 december 2010 21:52
det är mer filtermaterial i tetratecen. slangar o så är nog likvärdigt. det finns en pump på tetran med när du ska sätta igång det. o den är lätt mycklet bättre än fluvalens. insug o utblås är transparanta på tetran o det är snyggare i min mening. så du vet nog vad jag röstar på ;)
#18 - 5 december 2010 22:13
Hehe ok, får fundera lite på detta. Lite trist om de nu skulle vara nå fel på filtret ifall jag beställer ifrån tyskland. Ändrade länken i förra inlägget då den hade blivit fel :)

Det som egentligen bestämmer helt vad jag kan ha för filter är höjden på det, Fluval 405an går precis in i skåpet under akvariet. Hittar inga uppgifter på hur höga de olika filtren är, behöver ju veta min höjden för att slangarna inte ska böjas för mycket å ta i skåpet.
#19 - 6 december 2010 22:53
Blir nog svårt att få plats med ett Tetratec EX1200. Mätte i skåpet nu och innanför dörren är det 52,7 cm upp till en platta som håller ihop skåpet. 10 cm längre in är det 54,5 cm högt utrymme. Är precis att Fluval 405an går in på höjden i skåpet utan att slangarna tar i.
#20 - 15 januari 2011 09:07
Undersökte impellern och axeln idag när jag hade upp filtret och kramade ur lite grums ner i nya Dennerlekuben. Tyckte det verkade som att impellern glappade lite grann på axeln, så jag får väl testa med att byta ut de delarna.
Bilagor:

Annons