Hur högt får Nitrat värdena vara?

#1 - 24 april 2008 14:09
Hejsan, idag mätte jag nitrat värdet i 120 liters karet, och de verkade vara högt, nästan 20 MG/liter! vad bildas nitrat av? hus förebygger man det? och hur tar man bort det?
Tack på förhand
#2 - 24 april 2008 14:34
Nitrat bildas som ett led i nitrifieringsprocessen där lite förenklat fiskexkrementer blir till Ammoniak>Nitrit>Nitrat och slutprodukten nitrat tas upp som näring av växterna.

Enda sättet att förebygga nitrat i ett akvarie är mig veterligen att inte hålla levande varelser, annars kan höga doser enklast tas bort genom veckovisa delvattenbyten samt ett väl planterat akvarie med snabba växter.

Sen är 20mg/l inte ett särskillt högt värde, faktum är att du inom sötvattens världen rör dig inom gränsvärdena för de flesta fiskarter.
#3 - 24 april 2008 14:48
Okej! Tack för informationen! trodde 20 MG/L var högt, men skönt o höra att de var normalt! Jag dammsuger botten 1 gång i veckan o byter då 1/3 av vattnet.
#4 - 24 april 2008 15:05
Nitrat är inte särskilt giftigt, och växterna behöver det, men man bör iallafall undvika värden över 100 mg/l. Själv byter jag vatten om det går över 50 mg/l.

Annons