Hur hög luftfuktighet

#1 - 19 juni 2003 20:34
Jag har satt in en fläkt i mitt akvarierum. Den styrs av luftfuktigheten och går att ställa in mellan 45% och 85%.

Finns det någon annan här som använder en sådan och vilken procent är den inställd på?
#2 - 19 juni 2003 21:37
De flesta jag har hört talas om kör lite mindre high-tec än du.
Vanligtvis är det en gammal fläkt från en PC som får gå så länge lyset är på (samma timer) och det verkar funka bra...
#3 - 20 juni 2003 05:06
Christian, menar du en fläkt som cirkulerar luften i rummet eller en som suger ut luften från rummet ?
Har inte något behov av några fläktar ännu eller problem med hög luftfuktighet lyckligtvis, så jag har inte behövt ta ställning till några nivåer :)
#4 - 20 juni 2003 09:21
Behaglig luftfuktighet ligger kring 55-60% men i ett rum fyllt med akvarier kommer den lätt upp kring 80-90% beroende på hur många kar man har och om man använder täckglas eller inte.
Jag gissar att du har installerat en badrumsfläkt med denna funktion och under sommaren kan du nog låta den gå dygnet runt genom att du ställer den lågt ca 50% så kommer den dra ut lite mer värme också som brukar bli ett problem om man har många kar, under den kallare årstiden så kan du ställa den mellan 65-70% så kommer den inte gå hela tiden för då vill du ju behålla lite värme i rummet. Tänk också på att du måste ha någon form av tilluft genom någon ventil eller liknande och helst uteluft.

Mvh Janne

Annons