Hur hindrar jag andra fiskar från att sno malmaten

#1 - 1 januari 2004 11:09
Jag har en gibbiceps tillsammans med tigerbarber. Har dock problem att mata den. Så fort man släpper ner nått i matväg, även då det är släckt, så är tigerbarberna där direkt och käkar upp det fortare än kvickt. I affären sa dom att det skulle gå att ha dem tillsammans men jag har börjat tvivla, om jag inte kan mata den så är det lika bra att lämna tillbaka den. Den verkar trivas i övrigt dock, städar både växter o glas. Han verkade dock inte ens märka att jag släppte ner ett piller, eller han hann inte märka det eftersom det direkt var omringat av barberna. Nån som känner till problemet?
#2 - 1 januari 2004 11:41
Min gibbiceps är också väldigt "seg" med att upptäcka när mat släpps ner i akvariet. Oftast hinner ancistrusarna lägga beslag på maten först. Men vad jag har förstått så ska även gibbicepsen kunna leva enbart på alger, så har du tillräckligt med alger för honom att gnaga på så tror jag inte det är några problem. Kolla hur rund han är om magen, är han jättesmal kanske det är idé att göra något åt det hela, annars trivs han nog alldeles utmärkt även utan extra foder.
#3 - 1 januari 2004 11:47
släpp ner en ärta, tror inte tigerbarberna äter upp den direkt, men gibbicepsen kommer så småningom käka upp den..
så gjorde jag med min gibbi när den var liten..nu börjar den närma sig 20 cm & kör bara undan alla malawi när det finns mat..de blir livrädda om gibbi kommer med full fart..hehe
#4 - 1 januari 2004 12:53
Han ser frisk och välmående ut så han klarar sig kanske enbart på algerna. Ska prova med en ärta ikväll dock, oskalad antar jag? Om jag skalar den så blir den barbmat på nolltid. Får hoppas han lyckas fånga den, är rätt bra fart på vattnet. :)
#5 - 1 januari 2004 14:05
Jag anväder två metoder för mina ancistrusar... den som bor med papegojcikliderna har en grotta där jag stoppar in maten så att hon kan äta den i lugn och ro.
I det andra akvariet har jag en massa småfiskar med en stor ancistrus och då funkar det bra med att stoppa ned två matbitar i varsitt hörn så att småttingarna är upptagna med att äta på den ena biten och ancistrusen kan äta på sin i lugn och ro.
Mvh
Elana
#6 - 1 januari 2004 14:29
Zuccini fungerar också bra, om man har en stor bit kan malarna äta trots andra fiskar. Sätt en sked igenom den så att den sjunker.
#7 - 1 januari 2004 15:08
Mata eter att belysningen släckts. Eller mata de andra fiskarna innan malarna...

Annons