Hur håva upp yngel?

#1 - 25 oktober 2004 15:03
Hej!
Har massor av Hisonotus-yngel i mitt lilla 26liters.. Har också ngr svärbäraryngel samt de vuxna Hisonotus.
Karet i sig har en riktigt alg-attack och dessutom har jag fått snäckor (övermatning jag vet). Hur ska jag göra? Hisonotus-ynglen är ju supersmå, bara ett par millimeter (de senaste kläcktes igår) och sitter ju över hela botten, så slamsugning funkar liksom inte. Vattenvärdena är än så länge ok, men karet ser inget roligt ut... Inte för att det spelar nån roll, men kan alginvasionen skada fiskarna?
Om jag nu ska håva upp ynglen, hur sjutton bär jag mig åt då? Föräldrarna är jätteknepiga att fånga, tryckta mot glaset som dom sitter. Men jag kan inte ens fundera på hur jag ska få upp yngel, men inte heller hur jag ska lyckas slamsuga utan att suga upp alla heller, och det vill jag ju inte! (Kan tillägga att jag nu ser nyttan med att inte använda bottengrus i yngelkar, men lätt att va efterklok!)
Kom med lite tips, tack!/Marit
#2 - 25 oktober 2004 15:53
När vi skulle få upp våra kakaduayngel så fick vi köpa en smal liten plastslang för att "suga" upp dem. Det fungerade jättebra.

/Petra
#3 - 25 oktober 2004 15:54
Eh, tror att jag nu först förstod att du har fått yngel av någon slags mal och då vet jag inte om det fungerar med slang. Men lycka till!!!

/Petra
#4 - 25 oktober 2004 16:24
jag hade också yngelinvasion ett tag. jag tog ett DL mått och fånga alla det funka bra.[:-139] [:-44]
[:-145]
#5 - 25 oktober 2004 17:47
Hej!
Malynglen är ju supersmå, det är det som är problemet.... Slangidén låter bra, men finns det inte risk att skada dom?
Decilitermått skulle också funka om det var så att dom någonsin simmade runt i karet, men dom sitter mest fastsugna på glaset eller gruset, där dom inte ens syns.. (treodde jag hade ett par-tre stycken för jag såg inte fler, men det visade sig nattetid att jag nog har 50 eller så[:-34])
Jag vete sjutton hur jag ska bära mig åt...
#6 - 25 oktober 2004 18:22
Går det inte att ta dem med decilitermåttet eller kanske slangen på natten när de rör sig då? Jag råkade få med platy-yngel i slangen vid ett vattenbyte (visste inte att jag hade några) och de mår bra fortfarande och växer fort som tusan :)
#7 - 25 oktober 2004 18:48
Du kan inte flytta alla de vuxna och större fiskarna/ynglen och låta malynglen gå kvar och växa till sig lite? Det är väldigt litet med 25 liter men om det bara är de minsta ynglen och du byter vatten ordentligt kan det funka ett tag till. När dom blir större är det väl lite lättare. Annars kanske du kan göra en fiskfälla av en liten PET-flaska som du skär av överdelen på, vänder den och sätter fast med t ex eltejp. Sen agnar med något smaskens för malar och väntar, ev över natten? Flaskan funkar som en mjärde. Ynglen simmar in genom "tratten" och hittar inte ut sen. Förstår du hur jag menar trots min förvirrade beskrivning?
#8 - 25 oktober 2004 18:54
Sonja: Hur menar du? sätter du ned det som varit kapsyländen med i sanden, eller..nu är jag säkert lite trög men jag förstår inte riktigt [;)]
#9 - 25 oktober 2004 22:01
Jag antar att du menar, sonja, att den breda änden ska vara nere i sanden och kork-delen är uppåt? Låter so en riktigt bra idé och det tror jag jag ska prova.
Dom är ju så fruktansvärt söta, och jag vill inte missta ett enda ett!
Sonja, vet du ngt om Hisonotus? Har lite svårt att hitta info om dom och man vill ju göra det bästa. För tillfället så leker dom i princip varendas natt, och det kommer yngel varje dag.... =)
Om jag får upp ynglen, kan jag då rengöra karet och sedan släppa tillbaka dom (utan grus) tror du?
#10 - 26 oktober 2004 07:53
Nej, jag menar såhär: Ta en PET-Flaska, kanske 0.5 liters. Dela den med en kniv eller liten såg precis där överdelen börjar bli smalare. Då har du en "burk" och en "tratt" bredvid varandra. Ta "trattdelen", alltså den delen som har den gamla dricköppningen och sätt ihop den med "burkdelen" igen fast nu med gamla dricköppningen innåt. Sätt fast med några eltejpbitar eller silvertejp (ska hålla vatten). Nu har du en mjärde. Lägg in något smaskens innuti, fyll med vatten och lägg ner den på sidan i akvariet. Ynglen/fiskarna känner lukten/smaken och börjar leta efter en öppning, kommer fram till "tratten" och börjar simma in i den. När dom väl simmat igenom gamla öppningen som är inne i flaskan nu, då är dom fångade. Dom simmar ju mest utefter flaskans insida och då hittar dom inte den gamla öppningen som är felvänd. Otroligt vad krångligt jag förklarar. Ska jag ta ett foto och lägga på min Zoon?
#11 - 26 oktober 2004 10:41
Nu förstår jag! Smart ide [:)]
#12 - 26 oktober 2004 20:26
Det är inte min idé, men den är så himla bra. Jag har skrivit en liten beskrivning och gjort en ful teckning i en artikel på min Zoon. Fast den är bergis lika förvirrande den ;-)
#13 - 27 oktober 2004 16:52
Hallå!
Ja, nu förstår jag också, tack så mycket sonja!
Ynglena har blivit ännu fler nu, för de vuxna lägger ägg nästan varje natt... Undrar vad jag gör, som är rätt!? =)
Kommer snart att ha fler malar än jag behöver, tror jag, förutsatt att dom får må bra och leva allihop.
Svärdisynglen ska få flytta ihop med sina föräldrar inom ett par dar, så blir det lite mer plats i karet...

Annons