Hur håva in en Pakistanbotia??

#1 - 8 juni 2009 10:33
Ja nu är jag en vuxen man, inte alltför seg i reflexerna....men hur i hela friden fångar man in en slingrigt blixtsnabb Pakistanbotia i en 375-liters växt-sten-rot-tank utan att tömma den på vatten?

Det är två som ska flytta över i "snygg"-akvariet, och de sticker som pilar in i klippskrevor eller grottor så snart jag kommer nära tanken om de är ute o betar av botten.

Finns det några särskilda tricks i en så snårig miljö med så många gömställen? Locka med något....och i så fall vad, som inte Channorna hugger på direkt?
#2 - 8 juni 2009 12:09
carr77 skrev:
Testa att ge nå å eta så kanske dom kommer smaskande, eller ärom små växtgnagare? Ja gillar att säga eta istället för äta de ä skojj, testa nu da! Iaf, back to topic, testa om dom ä växtgnagare att hugga till närrom minst anat eller så gör du så sagta att du rör 1 cm i timmen. de upptäckerom ej nog sen ba poffpoff å dom ä fast, JA! Ja tror de va frågan så....

- Ehh.......va? : ))

Jo jag har försökt närma mig dem när de varit upptagna av mat eller annat intressant på botten, men de sticker omedelbart när de ser att något är på gång.
Guest
#3 - 8 juni 2009 12:19
perfetto skrev:
- Ehh.......va? : ))

Jo jag har försökt närma mig dem när de varit upptagna av mat eller annat intressant på botten, men de sticker omedelbart när de ser att något är på gång.

Skall man fånga botier utan att riva något (och inte sätta ner nån fångstfälla) så krävs det tålamod, tålamod och åter lite tålamod.

Jag brukar lägga ner två håvar i karet nån halvtimme innan fångsten med fodertabletter i, när botierna känner sig trygga med håvarna, påbörjar jag infångandet som alltid går till med att flytta håvarna väldigt varsamt i karet. Att stressa botierna funkar inte, och räkna med upp till 1H att fånga in dom.

Så ät middag, ta en kopp kaffe, samla på dig tålamod, och börja sen infångandet. :)
#4 - 8 juni 2009 12:25
Anettejt skrev:
Skall man fånga botier utan att riva något (och inte sätta ner nån fångstfälla) så krävs det tålamod, tålamod och åter lite tålamod.

Jag brukar lägga ner två håvar i karet nån halvtimme innan fångsten med fodertabletter i, när botierna känner sig trygga med håvarna, påbörjar jag infångandet som alltid går till med att flytta håvarna väldigt varsamt i karet. Att stressa botierna funkar inte, och räkna med upp till 1H att fånga in dom.

Så ät middag, ta en kopp kaffe, samla på dig tålamod, och börja sen infångandet. :)

- Tack för ett mycket avslappnat svar ; ).....men det förutsätter att Botiorna inte springer benen av sig så snart du närmar dig akvarieglaset.

Mina Botior var väldigt orädda när de inte levde i en Channamiljö, men nu är de helt skygga, trots att de är fullt accepterade.
Guest
#5 - 8 juni 2009 12:42
perfetto skrev:
- Tack för ett mycket avslappnat svar ; ).....men det förutsätter att Botiorna inte springer benen av sig så snart du närmar dig akvarieglaset.

Mina Botior var väldigt orädda när de inte levde i en Channamiljö, men nu är de helt skygga, trots att de är fullt accepterade.

Men även om de är skygga så brukar det finnas en tidpunkt på dagen då de är framme mer. (som typ om man utfodrar på samma tidpunkt)
Att påbörja fångsten på "fel" tid kan vara hopplöst om de är så skygga.

Men om du lägger i fodertabletter i håvarna, och gör nästa steg till att du skall kunna vara nära akvariet och de stannar kvar o äter i håvarna, innan du påbörjar nåt fångande skall du se att det faktiskt kommer att gå.
Jag vet att det kan kännas hopplöst, men jag har alltid lyckats flytta mina och på detta sättet stressas de minimalt.
#6 - 8 juni 2009 12:57
jaga dom inte på sidan med hoven utan fånga dom från ovan, då går det snabbt. när dom väl är fångade (fast fel håll) så tar du snabbt som s't'n och vänder håven mot ytan riktigt snabbt. så har jag fångat pakistanbotior på mindre än 20-30min 5st. botior verkar ha bättre koll på vad som händer framför än ovanför dom. dock är det jus vårt om man har mycket växter och sånt.
#7 - 8 juni 2009 13:08
Anettejt skrev:
Men även om de är skygga så brukar det finnas en tidpunkt på dagen då de är framme mer. (som typ om man utfodrar på samma tidpunkt)

Att påbörja fångsten på "fel" tid kan vara hopplöst om de är så skygga.

Men om du lägger i fodertabletter i håvarna, och gör nästa steg till att du skall kunna vara nära akvariet och de stannar kvar o äter i håvarna, innan du påbörjar nåt fångande skall du se att det faktiskt kommer att gå.

Jag vet att det kan kännas hopplöst, men jag har alltid lyckats flytta mina och på detta sättet stressas de minimalt.

- Ja jag förstår taktiken. Problemet är bara att de säkerligen skulle gå mot de där algtabletterna i håvarna, men att de river iväg så snart jag kommer fram mot akvariet.....tyvärr.
#8 - 8 juni 2009 13:08
Flaxss skrev:
jaga dom inte på sidan med hoven utan fånga dom från ovan, då går det snabbt. när dom väl är fångade (fast fel håll) så tar du snabbt som s't'n och vänder håven mot ytan riktigt snabbt. så har jag fångat pakistanbotior på mindre än 20-30min 5st. botior verkar ha bättre koll på vad som händer framför än ovanför dom. dock är det jus vårt om man har mycket växter och sånt.

- Nej jag har inte jagat med håven öht eftersom de sitter gömda bland stenar o grottor så snart jag närmar mig akvariet.
Guest
#10 - 8 juni 2009 14:16
Guy Palm skrev:

Precis! Fälla är ett alternativ, men det stressar dom rejält.
Har provat det en gång och kommer inte göra om det, även om det fungerade.
#11 - 8 juni 2009 14:32
Och jaga dem med håven stressar dem inte ?
Guest
#12 - 8 juni 2009 14:42
Guy Palm skrev:
Och jaga dem med håven stressar dem inte ?

Jag har aldrig sagt att man skall jaga dom med håven!
Utan att man skall göra precis tvärtom...
#13 - 8 juni 2009 16:11
perfetto skrev:
- Nej jag har inte jagat med håven öht eftersom de sitter gömda bland stenar o grottor så snart jag närmar mig akvariet.

då får du gå upp kl 1-4på natten och ta dom. det är då dom är framme och orädda.
#14 - 8 juni 2009 16:14
problemet med flaskan är att man får mer än botiorna, när jag testade så funkade det med den fisken men som sagt man får en massa fiskar till.
#15 - 8 juni 2009 16:21
Det beror helt och hållet på vad man har för andra fiskar. Tror inte channorna går in i fällan.
#16 - 9 juni 2009 08:11
Flaxss skrev:
då får du gå upp kl 1-4på natten och ta dom. det är då dom är framme och orädda.

- De är framme även dagtid, men flyr så snart jag närmar mig tanken.
#17 - 9 juni 2009 08:11
carr77 skrev:
Dom har väll inga ben? Dä ä väll fenor? eller finns fiskar mä ben?

- Ja de flesta levande fiskar har ben : )

Det är bara rensad fisk i fiskdisken som är benlös.
#18 - 9 juni 2009 08:14
Guy Palm skrev:

- Tackar för tipset.....kan bli enda möjligheten med en sådan fälla då jag inte ser hur jag annars ska få tag i dem.

Provar först med ett rör ikväll som de kanske vill söka naturligt skydd i utan att känna sig fångade, och så lyfter jag det med håven som "stopp" i ena änden.
#19 - 9 juni 2009 08:15
Anettejt skrev:
Precis! Fälla är ett alternativ, men det stressar dom rejält.

Har provat det en gång och kommer inte göra om det, även om det fungerade.

- Blev dina stressade av att befinna sig i en petflaska? Tänker på att de ju annars mår så bra av att sitta inklämda i trånga skrevor o annat där de knappt kan röra sig.
#20 - 9 juni 2009 08:21
perfetto skrev:
- Tackar för tipset.....kan bli enda möjligheten med en sådan fälla då jag inte ser hur jag annars ska få tag i dem.

Provar först med ett rör ikväll som de kanske vill söka naturligt skydd i utan att känna sig fångade, och så lyfter jag det med håven som "stopp" i ena änden.

Lycka till med fångsten, botior kan vara mycket jobbiga. Läs en av mina favorittrådar från Zoopets tidiga år
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=35327&highlight=Botia+rot
#21 - 9 juni 2009 09:35
perfetto skrev:
- De är framme även dagtid, men flyr så snart jag närmar mig tanken.

mina är också framme dagtid men dom är helt annorlunda på nätterna. jag som brukar sitta uppe och glo på fiskarna i månljus. det är ändå tiden på dygnet jag kan se en del fiskar så är det efter 22-23. kan ju va nåt att testa, att försöka fånga dom senare på kvällen när ljuset är släckt.
#22 - 9 juni 2009 11:46
Ja jag har nu skapat en petflaske-fälla som jag tänkte lägga ner ikväll. Inte för jag vet vad jag ska locka med däri, då Botiorna inte är överdrivet galna i - för dem avsedda - tabletter. De äter lika gärna eller hellre räkor, vilket Channorna är begeistrade i.
#23 - 10 juni 2009 06:05
Första försöket med petflaskefällan och en räkbit som lockbete..

Två malar av tre möjliga : (
#24 - 10 juni 2009 06:17
[:-106] Då tar du den andra kommande natt.
#25 - 10 juni 2009 08:37
Guy Palm skrev:
[:-106] Då tar du den andra kommande natt.

- Hahaha.....jodu, om det var malar jag ville ha : )

De gick i fällan på mindre än 20 minuter mitt på ljusan dag, mina räktokiga malar.

Boootiorna......haaallååååå.....var är ni?!?
#26 - 10 juni 2009 17:02
Jaha ja.....två malar och två Channor hittills. Verkar omöjligt att fånga Botiorna ens med fälla......
#27 - 10 juni 2009 18:00
-

Försök jaga in bortiorna mä håvern in i petflaske fällan, da:D
Inte för att jag tror dä funkar män de ä värt ett försök!

Annons