Sätter du den på botten blir det väl ganska skitigt i karet då all smuts kommer blåsas upp från botten hela tiden.
Sätter du den precis under ytan får du mindre smuts lyft från botten samt cirkulation vid ytan och kanske även syrerikare vatten beroende på hur du vinklar den..
Ditt inlägg gav mig en idé! Tack för det.:)
Jag vill gärna att smutsen från botten skall lyftas upp för att kunna sugas in genom rastern som ligger alldeles för högt upp enligt mig i mitt 720. Jag har även en raster vid botten, men förutom att suga in en del sand vet jag inte vad den gör i dagsläget. Den kanske är alldeles igenkorkad. Svårt att se då den ligger bakom alla växter.:confused:
Grejen är att cirkulationspumpen nära botten inte får göra en sandstorm i mitt 720 liters med fin rådasand, men ändå vara stark nog att lyfta upp en del av vad jag inte vill ha där.:confused:
I ett par av mina andra kar har jag ställt utblåset av en av pumparna nedåt, just för att få cirkulation av bottenvattnet och lyfta upp skiten. I dessa kar har jag även pumpar som sörjer för ytcirkulationen.:)