Hur hålla tempen nere?

#1 - 14 februari 2011 14:51
Är lite orolig för mitt blivande räkakvarium.
När det är nedsläckt är det ca 23 grader (rumstemp) men värmen går upp nån grad till 24/25 när lampan är tänd. Tips?
#2 - 14 februari 2011 14:55
är nog ingen fara. har den tempen i min räkvas med. o inga problem för räkorna. blir värre o det går upp mot 28 typ

har du täckglas? ta bort o se vad som händer
#3 - 14 februari 2011 15:01
Det boorde gå bra, men jag har ändå 25 som gräns. Börjar värmen gå upp mot det så ser jag till att göra något för att få ner den igen.
Nu vet jag inte vad du har för akvarie och hur stort det är, har du täckglas, lysramp?

Mitt räkkar är på bara 12 l, och det följde med både täckglas och lysramp. Det blev dock för varmt med den lampa som följde med, så nu har jag en gammal skrivbodslampa som lyser ner i karet i stället. Vidare kan man vid behov ändra temperaturen med hjälp av täckglasen. Lyfter man av dem så blir det svalare, lägger man på dem igen blir det varmare.
#4 - 14 februari 2011 15:04
30 liter
Inget täcklas, men kåpa. Kan ta bort lilla "matningsluckan" på kåpan under övervakning, men det är allt. Ena katten brukar pilla upp den och sen "fiska" med tassen, alternativt stoppa ner hela huvudet.

Annons