Hur hålla reda på innehållet

#1 - 13 maj 2005 20:07
Ni som har många akvarium, vad har ni för tips för att hålla reda på vad man har i dem, hålla reda på när det är dax att byta vatten, hur gamla yngel är, när de kommer att bli stora så man får ett tomt akvarium osv?

Eller är det så att jag redan har för många akvarier i och med att jag ställer denna frågan?
#2 - 13 maj 2005 20:14
Hej dgglof
Jag för dagbok, en avd för inköp, en för skötsel och en för fiskar. Det funkar utmärkt, man har koll på det mesta om man sköter noteringarna. I längden blir det nästan nödvändigt. Använd en bok till varje akvarium så är det lätt.
Lycka till
Svea
#3 - 13 maj 2005 20:16
Hmm, ska nog köpa en. Fasst snarare för notering och anteckningar.
Vad skriver du där etc.?
#4 - 13 maj 2005 20:22
Det blir ju korta noteringar. Datum för vattenbyten, hur mycket, vad jag har i, typ vattenberdningsmedel, gödning osv. Samt växternas skötsel, nyplanteringar o dyl.
Fiskarnas hälsa, nytillskott mm. Behandlingar, flytt till annat akvarium, lek.
Inköpen skriver jag pryl, med datum o pris, samt var jag inhandlade. Bra att ha för prisjämförelser tycker jag.
Man behöver inte krångla till det så är det enklare att göra till vana.
Svea
#5 - 13 maj 2005 20:25
Jag kör också anteckningar men på ett gammalt knöggligt papper som min fru längtar efter att kasta bort. Men nu tror jag hon lärt sej att acceptera att ju mer anskrämligt ett papper med anteckningar ser ut desto viktigare är det att spara detsamma. :)
Flashback - min ursäkt för att hosta upp femtontusen för en Mac utan hårddisk 1988 var för att hålla reda på mina fiskar och ägg (dvs killis). Men Macen visade sej vara för skojig och fiskarna förtvinade medans man testade olika program. :D

Annons