Hur göra vid flytt?

#1 - 1 september 2007 11:00
Nu börjar det komma upp på tapeten att jag ska flytta kanske. Eller ska iaf göra så småningom. :)

Hur ska jag då göra med fiskarna och akvariet.
Jag har ett 45 l akvarium med ett par guldfiskar och en mal.
Jag måste ju tömma ur det vid flytten och sen starta upp det på nytt. Men hur lång tid dröjer det då innan jag kan lägga i fiskarna igen och var ska jag göra av dom under tiden tills dom får flytta "hem" igen?
#2 - 1 september 2007 11:10
Jag tycker du ska tömma akvariet helt och sälja det, sedan köpa ett större till dem då 45L är väldigt litet för guldfisken just och beroende på vilken mal du har.
Om du kan ha akvariet tills vidare där om det är hemifrån du flyttar och hämtar fiskarna sedan.
Eller om du har dem hos någon annan?
Kanske kan sälja fiskarna även istället och köpa några andra som passar bättre till ett 45L kar.
Några förslag i alla fall :)
#3 - 1 september 2007 11:59
Om det verkligen är en guldfisk så är 45L alldeles för litet. I artbeskrivningen står att dom vill ha minst 250L.
#4 - 6 september 2007 12:28
Personligen kan jag inte förstå varför en liten guldfisk måste ha 250 l när man kan har lika stora ciklider i ett akvarium av stoleken under?

Vet att guldfiskar växer men det gör ciklider med, men SÅ stor blir dom väl inte.

Jag vet då ingen som har ett 250 liters kar med en guldfisk :)

Kan någon förklara detta tack :) Om alla fiskar fick 'välja' utifrån behov så skulle nog karen ligga på ett par tusen liter.
#5 - 12 september 2007 11:14
Guldfiskar kan bli större än de flesta av de tropiska ciklider vi har hemma. Kom ihåg att guldfiskar gärna har svalare vatten.
#6 - 12 september 2007 11:29
Personligen kan jag inte förstå varför en liten guldfisk måste ha 250 l när man kan har lika stora ciklider i ett akvarium av stoleken under?

Vet att guldfiskar växer men det gör ciklider med, men SÅ stor blir dom väl inte.

Kan någon förklara detta tack :) Om alla fiskar fick 'välja' utifrån behov så skulle nog karen ligga på ett par tusen liter.

Kopierat från artbeskrivningarna:
MINIMUM LÄNGD PÅ AKVARIUM

MINIMUM LITER INNEHÅLL I AKVARIUM

Olika fiskarter kräver olika storlek på akvariet. Vad som påverkar detta är naturligtvis i första hand fiskens storlek, men det finns också annat. Aktiva fiskar som simmar mycket kräver ett större akvarium än en mer passiv osv.

Vi har angivit en siffra både för akvariets minsta längd och för dess minsta innerhåll i liter. Ofta följs dessa bägge siffror åt, men inte alltid. Framförallt väldigt aktiva fiskar vill ha relativt långa akvarier eftersom de simmar mycket och då behöver ett stort simutrymme. Andra ganska passiva men stora fiskarter äter kanske mycket och då krävs det ett stort liter-innehåll för att det är lättare att upprätthålla en biologisk balans i ett sådant akvarium.

I regel följs dock de bägge måttstockarna åt. Vår angivelse kan bara ses som en ungefärlig utgångspunkt för hur litet ett akvarium kan vara. Ett större akvarium är aldrig fel och det är alltid lättare att sköta och hitta en biologisk balans ju större ett akvarium är.

ps. en guldfisk är inte liten om den mår bra utan blir 45cm
#7 - 12 september 2007 16:04
45 liter kan man bära utan att tömma det... (flexar biceps) ;)

Men jag tycker nog att du ska ha annat än guldfisk i ett så litet akvarium, ja.
#8 - 12 september 2007 16:44
Guldfiskar skitar dessutom ner en hel del, en annan bra anledning att ha större kar.

Men nu var det inte det det handlade om, utan flytt. Jag håller med Jens, 45 liter är inte så farligt, töm ut en tredjedel-halva och låt fisken vara kvar, bär försiktigt.
#9 - 12 september 2007 16:56

Stackars guldfiskar du känner! Guldfisk blir omkring 45 cm stor/lång.. Det är ingen liten fisk. Slöjstjärt blir omkring 25 cm stora då de är avelsformer - de är fiskar somgillar att simma och leka och jag har själv 3 slöjstjärtar i mitt 375liters, de är igång hela tiden och behöver all yta de kan få, hade en guldfisk med som växte från 10-15 cm till 23-25 hemma hos mig och fick flytta till en damm istället.

Och de växer inte långsamt heller - en frisk guldis är en stor och pigg och "galen" guldis just därför behöver de stora kar och ifall du tänker ha din guldfisk i ett 45liters så.. ja, den kommer stanna i dvärgväxt och dö i förtid - låter inte det lite onödigt?
#10 - 12 september 2007 16:59
När jag flyttade så tömde jag ut ca 70% av vattnet i mitt 50L. tog ut alla stenar och växter och rötter, sen la jag in karet i en V70 och åkte ivåg :) sen flyttade jag bara 3km iofs :P
#11 - 13 september 2007 13:02
patriksg skrev:
När jag flyttade så tömde jag ut ca 70% av vattnet i mitt 50L. tog ut alla stenar och växter och rötter, sen la jag in karet i en V70 och åkte ivåg :) sen flyttade jag bara 3km iofs :P

Aa, jag ska bara iväg 5 km, när jag ska flytta!
#12 - 13 september 2007 18:05
Själv ska man flytta 100 mil så ta med fiskarna får bli ett annat problem.
Dom får gå hos en bekant tills vidare.

Annons