Hur göra vattenbyte i stort kar?

#1 - 13 november 2003 09:52
Hej!

Jag undrar hur man på lättast sätt byter vatten i ett stort kar? Delar man upp det på ett delvattenbyte per dag eller varann dag eller hur gör ni? Jag undrar detta iom att jag antar att det blir en rätt stor pH svängning om man byter 1/3 i veckan om man har 6,5 eller 7 i karet och pH 8-8,5 i akvarievattnet? Hur gör man då med pmdd om man ska buyta vatten varje eller varannan dag?

(tänker även på tempskillnaden som uppstår vid ett stort delvattenbyte.. man kan inte gärna ha 20 st 10 literhinkar stående på golvet)

MVH Rebecca
#2 - 13 november 2003 10:06
Jag byter ca 50% i mitt 375 kar just nu. Tänka sig, jag surfar och byter vatten. Jag suger ut vatten genom en lång slang rätt ut i badrummet/duchavloppet. När jag fått ut allt vattnet så fyller jag på igen med samma slang från kranen i badrummet till karet. Jag sätter igång en extra doppvärmare under uppfyllnaden och fyller sakta. Om temperaturen skulle gå för lågt under uppfyllnaden så ljuder ett templarm (ca 200 kr på claes ohlsson). Då är det bara att stanna uppfyllnaden ett tag tills värmen har kommit i kapp. I mitt kar har jag normalt 27,5 grader, vid vattenbyte få tempen inte gå under 26. Detta tar ingen av fiskarna skada av och corrydoras leker nästan varje vattenbyte på hösten/vintern.
MVH
Magnus
#3 - 14 november 2003 18:34
Hej!

Tack för svaret!

MVH Rebecca
#4 - 14 november 2003 18:42
Tropfrog vad har vi sagt om temperatur skillnaderna...

Det gör inget om temperaturen sjunker några grader...det gör det även i naturen under regnperioden...å det gör det med besked opp emot 5 till 4 grader under det normala.

Magnus det är inte farlig...;-)

#5 - 14 november 2003 18:45
Tropfrog i allt det andra håller jag me dä...hehehe
#6 - 14 november 2003 21:59
Jag har till och med en varmvattenskran i mitt hus, duttar man på med lite varmvatten så behöver man inte templarm och man kan fylla upp i ganska så rask takt.

(Vissa anser att det i och med detta varmvattensblandande så följer en massa koppar och liknande med vattnet, men jag anser det vara ytterst försumbara mängder).

Swetrot
#7 - 14 november 2003 22:01
Samt med lite vattenberedningsmedel så binder man eventuell koppar från varmvattensledningen om det skulle vara för mycket.
#8 - 14 november 2003 22:04
<font color="red">Jag brukar sänka temperaturen 2-4 grader när jag gör vattenbyten, de lär stimmulera alla tetrorna till lek, det är ju bara kul ju!</font id="red">

Annons