Hur göra med mitt nya 400-liters?

#1 - 3 mars 2008 07:59
Jag har precis fått ta över ett 400-liters akvarium i akrylplast.
Det har stått tomt i ca 15 år, men höll alldeles utmärkt tätt vid provfyllning. Det är ju en fördel med akryl som gjorts för länge sedan (tidigt 70-tal), att det är limmat med grymt starkt lim som gör att det blir ett homogent material och håller sedan för i princip vad som helst.
Jag har målat hela möbeln i blanksvart och det börjar ta form. Lägger troligtvis upp bilder snart.

Till akvariet följde det med ett antal pumpar. De som jag hade tänkt använda är de kraftigare modellerna. Det är 2st Eheim med filterhus. De ger 1200 l/h styck.
Sen är det med 2st pumphuvuden också. Dessa ger också 1200 l/h styck.
Jag hade tänkt ha mycket växter och inredning. Fiskarna blir inte biotop, utan lite blandat.
Egyptisk munruvare, Skalarer, ancistrus och någon form av tetror som kan föröka sig i akvarium.

Vad tror ni om cirkulationen? Bör jag satsa på så hög omsättning av vatten som möjligt (ca 12ggr akvariets volym i timmen) med utblåsen fördelade på flera eller riktade mot glaset, eller ska jag bara använda 1 av mina Eheim (3ggr akvariets volym), alternativt 2 Eheim?
Några råd?

Vad gäller belysningen, så har jag plockat bort allt gammalt och satt in två stycken 54w T5.
Räcker det? Eller ska jag sätta i ett T8 på 40w också, som jag har liggande? För mer går sedan inte i rampen, om jag inte kör någon form av spotlights också.
Och hur är det med lysrör? Kan jag förlänga kablarna från reaktorn till rören med vilken typ av kabel som helst, eller måste jag använda den som sitter där?

Otroligt tacksam för svar på det här.
#2 - 3 mars 2008 08:13
Du ska inte ha så hög omsättning av vattnet asså...inte mer än 3ggr akvarievolymen. Iallafall inte om dina skalarer ska trivas.
Som tetra skulle jag nog köra på blodtetra som ger bra kontrast till de andra arternas färger samt att dessa är förstora för att betraktas som mat.
Leker relativt enkelt men äter upp sin egna rom om man inte är påpasslig.
2st t5or 54w och en t8 40w bör funka bra för att dina växter ska trivas.
Men om du kan borde du ha 3st t5or istället för den där ensamma t8an.
Du kan använda flertrådig kabel för att förlänga befintliga eller lägga nya.
Dock så bör du löda ändarna för att de frasar gärna upp sig när man ska ansluta dem.

Sen från lysrampen till eluttaget skulle jag nog köra på någon ekg kabel för utomhus bruk(då den är bättre skyddad, lite stelare) med jord.
OBS...glöm ej jordningen i belysningsrampen då den är grymt viktig.
#3 - 3 mars 2008 09:18
Tack för svaren firefox!
Jag bör alltså inte har i mer än en Eheim... Kanske kan ansluta alla fyra filterbehållarna på den då för att få maximal filtervolym till den pumpen. Eventuellt även någon mindre pump i andra änden för att få omsättning på hela vattnet och inte bara i ena hörnet. Får kolla på det.
Jag vill inte ha ytterligare ett T5, eftersom jag då måste köpa en armatur till och slakta, vilket förstör min budget.
Det där med flertrådig kabel... Du menar alltså att det går bra att förlänga med vilken sladd som helst som jag har liggande hemma? Behöver inte vara sådan smal som sitter där som standard? Det är inte olika motstånd i olika kablar, så jag måste ha en viss typ alltså...
Kabel för utomhusbruk har jag redan anslutit till mina T5, men det är av mindre vikt eftersom jag lyckats montera reaktor och allt annat sådant bakom själva akvariet, så det är inte i fara för fukten.
Det blir väldigt svårt att jorda i rampen, eftersom den är av trä... Vet inte riktigt vart jag ska dra jorden. Ska jag lägga den till reflektorn kanske?

För övrigt ska du ha en stor applåd för dina akvarier! Grymma!
Foton kommer på mitt så fort jag kommit igång med vatten i det.

Om någon i Göteborgstrakten vill sälja lite plantor billigt, så är jag högst intresserad!
#4 - 3 mars 2008 09:32
Jorden drar du från reaktorn till lysrörshållarna.
Och från reaktorn till eluttaget.
Du kan använda typ vanlig kabel...anledningen till att jag sa flertrådig är att den är något lättare att handha och att enkel är onödigt.
Motståndet i olika kablar är så pass litet så du märker inget.
En enkeltrådig kabel blir lätt varm då den bara leder i en tråd.
Flertrådig kabel så får du bra värme fördelning och att den fortfarande fungerar om du skulle skava sönder den.

När jag byggde lysramper till lokalen så använde vi även utomhuskabel ekg flertrådig 3a även i armaturerna...mest för att vi inte kör med täckglas(kabeln är bra skyddad).

När det gäller filterkapaciteten så räcker ett eheim huvud 1200l/h och som sagt var så kan man utöka filterkapaciteten som du skrev.
Bilagor:
#5 - 3 mars 2008 09:33
Tackar för applåderna förresten.
:D
Om du undrar över någe kan du ju alltid fråga.
#6 - 3 mars 2008 09:47
Inte säker på att det går att dra jord från hållarna till reaktorn... Tror inte det finns någon utgång från reaktorn för jord. Som det var från början så satt själva förgreningen från inkommande el till reaktorn fast i rampen och den var där ansluten till jord. Men på hållarna finns ingen anslutning för annat än nolla och fas. Sen på själva reaktorn finns inte heller någon anslutning för jord. Ska jag dra en separat kabel från reflektorn till fördelaren istället? Det kanske inte hjälper, eftersom den inte är i kontakt med hållarna och rören... Vet inte riktigt hur jag skall ansluta den. Utomhuskabel har jag redan en hel del, eftersom jag råkade dela på en när jag skulle hugga till foten på julgranen... Det blixtrade fint när yxan klöv den! Kanske ska vara mer försiktig med kablarna i fortsättningen...
#7 - 3 mars 2008 11:28
Du kan koppla jorden till nollan dvs den blå...på reaktorn.
#8 - 3 mars 2008 11:47
Jasså? Jag kopplar alltså ihop nolla och jord? Funkar det? Då ska jag göra det direkt när jag kommer hem. Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Förresten... Två stycken pumphuvuden som vardera ger 1200 l/h... Får man något för sånna?
#9 - 3 mars 2008 16:21
firefox75 skrev:
Du kan koppla jorden till nollan dvs den blå...på reaktorn.

Då slår jordfelsbrytaren ifrån.[B)]
#10 - 3 mars 2008 16:25
Eller så går väl proppen.
#11 - 3 mars 2008 16:34
Barr skrev:
Eller så går väl proppen.

Ja om man vänder sticken fel :p
Guest
#12 - 3 mars 2008 16:39
I gamla hus brukar man koppla den blåa sladden till jorden.. (för hus me eftermonterade jordkontakter)
#13 - 3 mars 2008 16:50
Narii skrev:
I gamla hus brukar man koppla den blåa sladden till jorden.. (för hus me eftermonterade jordkontakter)

Ja men inte i armaturen fel sida
#14 - 3 mars 2008 17:28
Mjo...men lägg jorden separat då.
Finns ju faktiskt på de flesta hf donen och reaktorerna olika uttag...
Står oftast ovan på reaktorn vart man ska ansluta jorden om inte annat...
#15 - 3 mars 2008 18:18
Får ta en titt på det... Lägger den alltså inte på nollan?
#16 - 3 mars 2008 18:36
Nej

Dahla skrev:
Får ta en titt på det... Lägger den alltså inte på nollan?

Bättre att du kollar på reaktorn hur du ska koppla jorden.
#17 - 3 mars 2008 18:38
Ok.
Kollade nu mina pumpar som jag har över.
Fisher Aqua-Turbo 1200... Någon som vet något om detta märke?
#18 - 3 mars 2008 19:24
???

Dahla skrev:
Ok.

Kollade nu mina pumpar som jag har över.

Fisher Aqua-Turbo 1200... Någon som vet något om detta märke?

I ärlighetens namn inte en susning:D
#19 - 4 mars 2008 01:43
Verkar vara en välrenomerad pump, hittade en reservdelssida..
http://www.preisroboter.de/ergebnis6053466.html
#20 - 4 mars 2008 10:21
Bara en inflik, jag har drygt 7ggr vattenomsättning och mina scalarer trivs alldeles utmärkt så det beror nog på vad man har för utlopp på pumparna och en eller 2 starka strålar är nog inte så populärt ;)

Annons