Jag har precis fått ta över ett 400-liters akvarium i akrylplast.
Det har stått tomt i ca 15 år, men höll alldeles utmärkt tätt vid provfyllning. Det är ju en fördel med akryl som gjorts för länge sedan (tidigt 70-tal), att det är limmat med grymt starkt lim som gör att det blir ett homogent material och håller sedan för i princip vad som helst.
Jag har målat hela möbeln i blanksvart och det börjar ta form. Lägger troligtvis upp bilder snart.
Till akvariet följde det med ett antal pumpar. De som jag hade tänkt använda är de kraftigare modellerna. Det är 2st Eheim med filterhus. De ger 1200 l/h styck.
Sen är det med 2st pumphuvuden också. Dessa ger också 1200 l/h styck.
Jag hade tänkt ha mycket växter och inredning. Fiskarna blir inte biotop, utan lite blandat.
Egyptisk munruvare, Skalarer, ancistrus och någon form av tetror som kan föröka sig i akvarium.
Vad tror ni om cirkulationen? Bör jag satsa på så hög omsättning av vatten som möjligt (ca 12ggr akvariets volym i timmen) med utblåsen fördelade på flera eller riktade mot glaset, eller ska jag bara använda 1 av mina Eheim (3ggr akvariets volym), alternativt 2 Eheim?
Några råd?
Vad gäller belysningen, så har jag plockat bort allt gammalt och satt in två stycken 54w T5.
Räcker det? Eller ska jag sätta i ett T8 på 40w också, som jag har liggande? För mer går sedan inte i rampen, om jag inte kör någon form av spotlights också.
Och hur är det med lysrör? Kan jag förlänga kablarna från reaktorn till rören med vilken typ av kabel som helst, eller måste jag använda den som sitter där?
Otroligt tacksam för svar på det här.