Hur göra med filter till 32 st 50 l akvarium??

#1 - 3 februari 2008 17:57
Hej!
Jag undrar vad som är enklaste sättet att göra med filtrering till en ställning med 32 st 50 litersakvarium?
Ska man köpa 1 litet innerfiltyer till varje? eller köra med en kombinerad jätte filterkammre till allihopa (utom eventuellt sjukakvarium). Eller talar jag helt i natt mössan? Tänker på att det lär bli ruskigt dyrt att införskaffa 32 st pumpar alá 300 kr styck:P
#2 - 3 februari 2008 17:59
Kanske kan leta begagnat? Fast det e rätt många så det lär bli dyrt :P Men som du säger att ha ett stort till dom bör funka
#3 - 3 februari 2008 18:16
Vad tror vi om akvarieaffärernas setup? Luftdrivna filter, och en gigantofet luftpump?

Det borde bli det billigaste, speciellt som du kan göra filtrena själv, av såna där beigea plaströr och filtermatta.
#4 - 3 februari 2008 19:05
Ja, blå filtermatta och luftpump känns som det enklaste. Om du sätter i 32 st små innerfilter så kommer du ju ha ett heltidsjobb att rensa alla:D
#5 - 3 februari 2008 19:05
Och förresten, då måste nog avslöja vad du skall ha dom till *nyfiken*
#6 - 4 februari 2008 07:36
Hör löser man till- och utlopp av vattnet till samtliga kar om man skulle köra på ett gemensamt jättefilter? Blir det till att borra i akvarierna då?
#7 - 4 februari 2008 07:45
Jag tror inte riktigt på att köra alla akvarier på samma gemensamma filter, inte utan ev kolfiltrering mellan karen och då kan det bli dyrt..
#8 - 4 februari 2008 15:23
Långås: he,he. Såg dom på blocket och funderar på att inskaffa dom:P Och andvända dom till odlig av palettciklider och Apistrogramma arter:P Men då måste jag klura ut hur man ska fixa med pumpar m.m.....

Dom är borrade för vattenbyten m.m. Tänkte att man kunde bygga en jättefilter kammare under alla elr nåt. Men grymt mkt filtermatrial.
#9 - 4 februari 2008 18:16
hmm jag skulle köra med ytavrinning ... centralt till alla kopplat till en pump som fyller på samtliga

Annons