[QUOTE=defdac]
Förmodligen matar både du och jag rimligt/i underkant. Typ lite flingor till 4 Scalarer i 60-litrare max varannan dag.
En vanlig 100 grams TetraMin-burk räcker typ ett halvår-år för mig (både till 310 och 60-litraren), vilket skulle bli typ 0,5 gram flingor per dag i 360 liter. 50% består av proteiner och runt 50% av dessa klarar fisken att tillgodogöra sig vilket blir 0,125 gram protein per dag.[/quote]
Asså dina fiskar måtte vara anorektiska!! ;) Mina får betydligt mer men inte massor. Två gånger om dan flingor och tabletter.
Men som sagt jag har tidigare haft nitratuppbyggnad som inte växterna gjort av med. Och jag matar inte mindre nu och antalet fiskar har faktiskt ökat (och maten därefter).
Din tes är alltså du varit mikro eller kaliumbegränsad (TMG innehåller lite K och Mg som inte NutriSi gör) och när du tillförde det så gick kväveupptaget upp. Helt möjligt scenario.
Var du mikrobegränsad skulle du haft bleka nya skott, var du K-begränsad borde äldre blad blivit småprickiga är det något du kan bekräfta?
Det är många som säger att dom behöver byta KNO3 mot K2SO4 eftersom dom får nog med kväve/nitrat från fiskarna i low-techs.
Nej det är inte min tes. Jag uttrycker mig slarvigt. Min NutriSi är kompletterad med både Mg och K. Dessutom tillsätter jag en tesked extra K vid varje gödning (160 liters) och lite CaCl. Nej mina blad är inte prickiga längre och inte krulliga längre och skotten är inte bleka.
Tidigare uteslöt jag KNO3 helt eftersom jag fick för hög nitrathalt ändå. Något som växterna inte förstod sig på.
Jag tillsätter inte mer TMG än NutriSi (om doseringsanvisningarna i PMDD-recepten är korrekta) men jag har fått en bättre tillväxt och ett bättre upptag av nitrat sedan jag bytte.
Min tes skulle i så fall vara att NutriSi är en produkt för landväxter och kan möjligen ha sin näring bunden på sätt som landväxterna med rötterna i jorden fixar men som kanske inte är så lätt att ta upp ur vattnet med bladen. Jag vet att näringsvärdena är i princip identiska men bäraren kan ju skilja.
Mot denna tes talar att även mina landväxter med rötter ner i akvarievattnet fått klart mer färg på bladen sedan övergången = tar också upp näringen eller åtminstone kvävet bättre.
Lätt förvirrad blir jag men otvivelaktigt har nåt hänt om jag tidigare fått göra vattenbyten för att sänka nitrathalten och nu måste tillsätta kväve i princip varje vecka. Slump eller TMG who knows :confused: