hur gör Oliver Knott??

#1 - 11 februari 2007 14:39
Hur fäster han stenarna i grusen?
har han grus ända nere från botten eller nått annat?
Vad är det för grus? eller jord kanske??
pallar karet trycket? vågar man, det ser lite farligt ut!

Kolla länken. http://www.pbase.com/plantella/image/43758644

Kanske inte växtfrågor men det ska bli ett växtkar av det...
#2 - 11 februari 2007 14:43
det är väl bara o trycka ner stenen. fast han sätter nog stenen i först innan sanden,, eller lite både och. någon som vet vad stenen helter?
#3 - 11 februari 2007 14:52
[QUOTE=andreassofus;918560]det är väl bara o trycka ner stenen. fast han sätter nog stenen i först innan sanden,, eller lite både och. någon som vet vad stenen helter?[/QUOTE]

Grus har ju en tendens att röra på sig (gravitation)

stenen heter Dragon Stone
här är en tråd om stenen http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=99752
#4 - 11 februari 2007 15:19
jag gjorde ett försök en gång o byggde ett berg av grus och det funkade bra för mig.

tack för de.. ska kolla den tråden.
#5 - 12 februari 2007 07:09
Man får göra layouten innan man har i vatten. Med vatten i blir det i princip omöjligt.
När man är klar med layouten gäller dett att fylla försikitgt så man inte förtstör det man gjort
#6 - 12 februari 2007 14:22
ser ganska farligt ut för när man har vatten i så kommer sanden med tiden att flytta på sig och då lär stenarna följa med...
#7 - 12 februari 2007 14:25
här är det färdiga resultatet och växterna binder sanden och då kanske det håller sig på plats!?

http://www.pbase.com/plantella/kajblnew
#8 - 13 februari 2007 11:24
Nån som vet vad växterna han planterar på botten heter, dom låga gröna? Svårhet? Krav?

http://www.pbase.com/plantella/kajblnew
#9 - 13 februari 2007 12:09
Glossostigma elatinoides. Dom är svåra, behöver mycket ljus föratt hålla sig nere på botten, som en matta. Kräver också CO2, och såklart annan näring i lagom dosering. Rätt svår enligt mig, som ändå lyckats med en del växter, även denna (mattan blir nog hel om nån vecka) =)
#10 - 14 februari 2007 20:43
Tack för bra svar.. Nån som vet nån annan växt som är liknande men inte kräver co2?
#11 - 14 februari 2007 23:20
du skulle ju kunna ha nån mossa (typ Vesicularia sp. ferriei eller Taxiphyllum sp.) fastbunden på skifferstenar, som täcker större delen av bottnen. Det blir snyggt, en mossmatta som nästan funkar bättre utan än med CO2 tycker jag. Mossor växer, enligt mig, bättre i ett kar utan CO2 tillsats (kanske typ från Seachem exel eller EasyLife Carbo, men det har jag inte testat).
#12 - 14 februari 2007 23:24
leonard borde glosson klara sig i mitt kar? har 0.47 w/l kör med co2(diy) och ska börja med pmdd
#13 - 15 februari 2007 01:04
nja, jag tror inte det men du kan ju alltid testa... :S

Jag kör med 0.75watt/l, CO2 från tub och pmdd och det är nästan knappt att den klarar sig känns det som =)
#14 - 15 februari 2007 01:05
vad bör jag ändrå då leo?
#15 - 6 mars 2007 17:02
Oliver använder i 90 % av gångerna ADA Aquasoil ( Substrat ) som är lerbaserad och därmed binder stenen väldigt bra.

Jag körde själv med samma stenar ( Dragonstones eller Ohko Stones )och Aquasoil innan jag stängde karet och stenarna satt som berget.

Försökte senare i vanlig sjösten vilket inte höll alls så bra.
MVH Jimmy
#16 - 6 mars 2007 18:41
[QUOTE=Richard.R;921459]vad bör jag ändrå då leo?[/QUOTE]

Prova. Fungerar det så fungerar det.
Om det inte fungerar, så fråga igen (gärna med bilder och hur du göder, vattenbyten, storlek på kar och hur din lysramp ser ut (watt och om reflektor).
#17 - 6 mars 2007 19:13
[quote=jackson;934823]Prova. Fungerar det så fungerar det.
Om det inte fungerar, så fråga igen (gärna med bilder och hur du göder, vattenbyten, storlek på kar och hur din lysramp ser ut (watt och om reflektor).[/quote]

Får fixa hem en bit då och se, Jag göder med pmdd, har co2 tillsats och o.46w/l med reflektorer på alla rör, de är philips och sylvania aquastar rör. Byter 30-50% vatten varje vecka. karet är 396 liter55 cm högt.
#18 - 6 mars 2007 19:18
[QUOTE=Kharn;934746]Oliver använder i 90 % av gångerna ADA Aquasoil ( Substrat ) som är lerbaserad och därmed binder stenen väldigt bra.

Jag körde själv med samma stenar ( Dragonstones eller Ohko Stones )och Aquasoil innan jag stängde karet och stenarna satt som berget.

Försökte senare i vanlig sjösten vilket inte höll alls så bra.
MVH Jimmy[/QUOTE]

Finns det inget billigare än ADA Aquasoil? som är likvärdigt...
"stenarna satt som berget" hur hårt blir det? går det ej att plantera om växterna när det har "satt sig"? går det att få ur det ur karet om man ångrar sig?
#19 - 6 mars 2007 19:19
jo klart det går att plantera om växterna, jo man kan få ut alls men det kan bli lite gäggigt
#20 - 6 mars 2007 19:44
[QUOTE=ivanelvis;934856]Finns det inget billigare än ADA Aquasoil? som är likvärdigt...
"stenarna satt som berget" hur hårt blir det? går det ej att plantera om växterna när det har "satt sig"? går det att få ur det ur karet om man ångrar sig?[/QUOTE]

Om de finns något som är likvärdigt ( Lika bra som ) Aquasoil i Sverige vet jag ärligt talat inte .

Vad jag menar,, är att Stenarna som jag hadde i karet satt väldigt bra fast utan att man behövde vara rädd för att det skulle rasa jag hadde dock en ganska djup bädd med Aquasoil.

Problemen med Aquasoil är att om man ska plantera om i karet utan att tömma det så rör man väldigt lätt upp en kraftig lerdimma i karet .

Men om man som Oliver / Amano vet precis hur man vill ha det innan man fyller vatten så är det helt oslagbart (och otroligt dyrt )

Mvh Jimmy
#21 - 6 mars 2007 20:00
[QUOTE=Kharn;934885]Om de finns något som är likvärdigt ( Lika bra som ) Aquasoil i Sverige vet jag ärligt talat inte .

Vad jag menar,, är att Stenarna som jag hadde i karet satt väldigt bra fast utan att man behövde vara rädd för att det skulle rasa jag hadde dock en ganska djup bädd med Aquasoil.

Problemen med Aquasoil är att om man ska plantera om i karet utan att tömma det så rör man väldigt lätt upp en kraftig lerdimma i karet .

Men om man som Oliver / Amano vet precis hur man vill ha det innan man fyller vatten så är det helt oslagbart (och otroligt dyrt )

Mvh Jimmy[/QUOTE]

Okej.. om det inte behöver vara lika bra då, bara det e billigare.. vad ska man då prova med??
Hur kan det vara så dyrt?? vad är det som är så specielt med det..
kör man på som vanligt med PMDD o co2?
Du som vet, är det värt att prova eller ska man hålla sig till vanlig sjösten..
med andra ord, vill man överhuvudtaget komma i närheten av Oliver / Amano
så måste man ha det???
hoppas du kan läsa mina dyslektiska frågor :-)
#22 - 6 mars 2007 21:02
[QUOTE=ivanelvis;934894]Okej.. om det inte behöver vara lika bra då, bara det e billigare.. vad ska man då prova med??
Hur kan det vara så dyrt?? vad är det som är så specielt med det..
kör man på som vanligt med PMDD o co2?
Du som vet, är det värt att prova eller ska man hålla sig till vanlig sjösten..
med andra ord, vill man överhuvudtaget komma i närheten av Oliver / Amano
så måste man ha det???
hoppas du kan läsa mina dyslektiska frågor :-)[/QUOTE]

Hejsan

ADA s Aquasoil samt powersand är grymt bra om man har koll på vad man gör.
Jag hadde nog skippat Powersanden och kört Aquasoil enbart.

PMDD kör man på med som vanligt enligt Tom Barrs EI metod samt en stabill o bra CO2 nivå precis som vanligt.

Om man kan komma i närheten av Amanos/Knotts resultat med sjösten vet jag inte men det finns mängder med kanonsnygga kar som har sjösten som substrat. Kolla in Defdacs / bluesboys kar,,om Peter Nyman använder sjösten i sitt enorma kar vet jag inte men han har oxo fått till otroligt resultat utan ADAs produkter.

Om jag skulle kört igång ett nytt växtkar idag så hadde jag utan tvekan använt ADAs produkter för tillväxten va helt otrolig dock så va karet väldigt svårskött när det kom till att riva upp / Plantera om ..

Jag har visserligen varit ifrån forumen här i 4 månader men jag tror mig minnas att Tropica släpt ett eget substrat oxo väl värt att kolla :)

MVH Jimmy
#23 - 7 mars 2007 08:40
Vad är det som är så speciellt med ADAs substrat då? Extra näring i det (i perfekta doser) eller, att det "härdar" lite, så att allting sitter fast efter ett tag? Jag är också sugen på det, men det känns som att det kommer kosta en förmögenhet :)'
Vad finns det för liknande substrat? Powersand, mer?
#24 - 7 mars 2007 10:24

Vad är det som är så speciellt med ADAs substrat då?

Lagom poröst och mjukt och skyhög CEC (bra näringsbindningsförmåga). Som bomull för rötterna ;) Förmodligen en hel del tillgängliga mineraler också eftersom det är en slags lera.

Tänk bara på att man måste byta ut det eftersom det smulas sönder med tiden vilket är en stor nackdel pga priset.
#25 - 7 mars 2007 19:21
hur ofta skulle man behöva byta, ungefär? Känns ju inte dirkekt som det allra billigaste substratet ;)
#26 - 8 mars 2007 08:07
När det har smulats sönder för mycket. Är man försiktig med det så kan det nog räcka länge. 1-3 år kanske?
#27 - 8 mars 2007 08:12
Ett bottensubstrat som måste bytas efter mindre än ett år låter helt värdelöst i mina öron, dyrt är det också.
#28 - 29 mars 2007 03:50
skulle man kunna andvända detta i akvariet?
http://www.akvarieshopen.com/vattenvaextjord-liter-p-2692.html
#29 - 29 mars 2007 04:42
[quote=defdac;935158]Lagom poröst och mjukt och skyhög CEC (bra näringsbindningsförmåga). Som bomull för rötterna ;) Förmodligen en hel del tillgängliga mineraler också eftersom det är en slags lera..[/quote]

Högt CEC och extra mineraler? Låter som en vanlig jordbotten:) Borde väl funka lika bra i hightech som det gör i lowtech. Definitivt billigt också.
#30 - 29 mars 2007 05:47
Japp, funkar säkert bra i jordbottensakvarier.

Annons