Hur gör ni vid vattenbyten?

#1 - 20 februari 2008 16:29
Enkel fråga: Hur tar ni vattnet ur akvariet?
#2 - 20 februari 2008 16:34
Jag har bara mindra kar störst 180L men sen har jag 5 kar :P Jag har en slang med en tratt på ena sidan som jag kör ner i gruset så jag får bort lite skit och så. sen i i en spann och sen häller jag ut det i badkaret eller i toan. sen fyller jag upp spannen med kallt vatten och häller i. Tänk bara på att inte ta en span som man har haft medel i, tex gjort rent golvet och så
#3 - 20 februari 2008 17:15
Lättaste sättet att byta är genom en slanghävert som man drar mellan akvariet och badrummet. Med lite Gardena-kopplingar öser man i på samma sätt. :)
#4 - 20 februari 2008 17:35
patriksg skrev:
Jag har bara mindra kar störst 180L men sen har jag 5 kar :P Jag har en slang med en tratt på ena sidan som jag kör ner i gruset så jag får bort lite skit och så. sen i i en spann och sen häller jag ut det i badkaret eller i toan. sen fyller jag upp spannen med kallt vatten och häller i. Tänk bara på att inte ta en span som man har haft medel i, tex gjort rent golvet och så

Jag gör som han. :D
#5 - 20 februari 2008 17:46
jag gör samma sak, använder hävert men direkt ner i hinkar istället för tillbadrummet.

I mitt lilla kar där jag har räkor vågar jag inte köra med hävert, öser ur med en burk där och kollar i varje burk jag öser upp ifall jag råkat få med någon räka.

/B
#6 - 20 februari 2008 17:49
jag har slang till badrummet;) mycket bekvämt. sen kopplar jag bara slangen till duschen och vipps så fylls akvariet:) att tilllägga är att jag aldrig slamsuger botten. så jag behöver inte änns ta bort täckglas. :)

Jens.A förklarar lite bättre;)
#7 - 20 februari 2008 18:04
Eftersom jag har alla mina kar i köket så tejpar jag bara fast en 5m PVC-slang i slasken, andra änden går till akvariet och sticks ner till det önskade djupet för hur mycket som ska bytas. När jag ska fylla trycker jag bara slangen mot kökskranen och drar lite silvertejp runt. Snabbt och smidigt. Gör likadant till alla mina kar, förutom malawi-karet som står på marknivå, då funkar ju inte häverten, så jag får tömma till hink istället. Fyllning går dock på samma sätt som de andra.

Räkkaret kör jag med hink och slanghävert.
#8 - 20 februari 2008 19:27
Använder alltid en slang till badrummet. Samt antingen en ekskiva eller en flickvän för att hålla fast den i karet medans jag gör annat under tiden det tömms. lite då och då sviker ekskvian och jag får vatten på golvet då slangen hoppar ut. Flickvännen är bättre på så sätt, men gnäller mer om att det är tråkigt att hålla i en slang...
#9 - 20 februari 2008 19:31
Jaha så det är därför man ska ha sambo låter bra det där.
#10 - 20 februari 2008 19:34
eriahl skrev:
Jaha så det är därför man ska ha sambo låter bra det där.

Absolut. De hjälper även till att inreda akvarium med sten, men vägrar plocka upp sand som ligger på golvet eller avliva fiskar :)

Bra deal om man väger fördelar mot nackdelar!
#11 - 20 februari 2008 19:55
Jag öser med ett litersmått upp i tre spannar varje gång. Men så e de bara på 100 liter åxå...slamsuger väldigt sällan.
#12 - 20 februari 2008 20:11
Jens A. skrev:
Lättaste sättet att byta är genom en slanghävert som man drar mellan akvariet och badrummet. Med lite Gardena-kopplingar öser man i på samma sätt. :)

Så gör jag med :D
#13 - 20 februari 2008 20:13
Fick en svag minnesbild av sådan hjälp faktiskt. Bild på händelsen hittade jag t.o.m. rätt snabbt
Bilagor:
#14 - 20 februari 2008 20:52
eriahl skrev:
Fick en svag minnesbild av sådan hjälp faktiskt. Bild på händelsen hittade jag t.o.m. rätt snabbt

Sedär! Det finns bevis på det! :)
Man skulle haft en sådan hjälpande person standby. Ofta man behvöer hjälp med både det ena och det andra inom denna hobbien..!
#15 - 20 februari 2008 21:49
#16 - 20 februari 2008 21:55
Stew skrev:
Använder alltid en slang till badrummet. Samt antingen en ekskiva eller en flickvän för att hålla fast den i karet medans jag gör annat under tiden det tömms. lite då och då sviker ekskvian och jag får vatten på golvet då slangen hoppar ut. Flickvännen är bättre på så sätt, men gnäller mer om att det är tråkigt att hålla i en slang...

Ett tips; Skaffa en sån "slang-från-tvättmaskinen-upphängare". En oftast grå pryl som man lägger in slangen i så att det blir en 180graders böj utan att det blir veck på slangen. Då riskerar inte slangen att hoppa ur.
Men det är klart, det gäller kanske att hålla damen sysselsatt så hon inte hittar på annat och inte finns tillgänglig när det behövs av andra skäl ;)
#17 - 20 februari 2008 21:58
[COLOR=blue]Jag använder slanghävert ner i en spann så att jag kan rensa bottnen sedan kopplar jag trädgårdsslangen till kranen och vipps så är karen fulla.:p Snabbt och smidigt om man inte ska fippla med växter eller igengrodda rutor[:o][/COLOR]
#18 - 20 februari 2008 22:08
Turbohävert!

:DAnvänder hävertprincipen med två ihoptejpade trädgårdsslangar mellan akvariet och badrumsgolvbrunnen där jag inleder med att blåsa i motsatt ände tills det bubblar i akvariet varvid jag suger till kraftigt. Det blir en j-vla skjuts i slangarna! Kan även i efterhand montera dit anordning för att fixa bottengruset!!
#19 - 21 februari 2008 07:18
heeke skrev:
Ett tips; Skaffa en sån "slang-från-tvättmaskinen-upphängare". En oftast grå pryl som man lägger in slangen i så att det blir en 180graders böj utan att det blir veck på slangen. Då riskerar inte slangen att hoppa ur.

Men det är klart, det gäller kanske att hålla damen sysselsatt så hon inte hittar på annat och inte finns tillgänglig när det behövs av andra skäl ;)

Hmmm... Den var inte dum! Hittar man en sådan var som helst? (Typ hornbach)

Jag ska nog kunna hitta andra sätt att sysselsätta henne :) (Har många filmer osv...)
#20 - 21 februari 2008 07:28
Slang från akvariet till toaletten (kläms fast under mitt ganska tunga toa-lock med fisk motiv, ingen risk att de lossnar och inget tejp eller annat bös) andra änden kläms fast under ljusrampen, samma sak där, sitter som berget.

än sålänge ingen tratt eller nått för att slamsuga men akvariet är bara 3 veckor gammalt så de ska inte göras rent där än på ett tag.

Sen swichar jag, som många andra, slangen till dushcblandaren och spolar i vatten direkt från kranen...
#21 - 21 februari 2008 08:15
Som så många andra med hjälp av en slang från akvariet till en golvbrunn i badrummet. Jag sätter ner slangen i mitt innerfilter (Juwel Trigon), på så sätt får jag med en hel del av det slamm som fastnat där utan att rubba balansen i filtret. Slangen sätter jag fast med en limklämma. på så sätt kan jag använda min fru till nyttigare saker än att stå still (koka kaffe t.ex). När jag fyller på vatten så blir det från duschslangen. Jag låter slangen vara kvar i filtret så att jag slipper att få min "fina" blästersand upprörd. Det brukar ta c:a 10 min att utföra vattenbytet. Lite längre de gånger jag tar upp och gör rent filtermediat.
#22 - 21 februari 2008 08:21
Det vanligaste när man är ny med akvarier (och kanske under 18 och bor hemma) är nog ändå att man köper en enkel sug-hävert i djuraffären, en sån här, den kostar inte många kronor, se bilden här nedanför!

Sen får man igång suget genom att "pumpa" lite med den breda änden i akvariet, då sätts hävert-funktionen igång. Sen kan man ha en vanlig 10liters-hink och fylla med vatten, kanske flera gånger beroende på hur mycket man vill byta.

Har man större akvarium så måste man ju fylla flera hinkar för att det ska bli 20-30% av vattnet. De som har större akvarier är väl oftast de som löser detta med slangar till badrummet.

Behöver man bara fylla 2 hinkar så är det ju inte så jobbigt med det första sättet :)
#23 - 21 februari 2008 08:29
Ja har böj ett el(VP)rör i 180 grader på röret tryckt på en liten 5*5*5cm blåfiltermatta.
Kapat röret i den längd ja vill byta vattnet, sen en trädgårdsslang till duschen.
Simsallabin så är det bara att hänga i röret ta en fika, inga fiskar, räkor växter sugs med o karet slutar tömma av sig själv.
Sen är det bara att koppla in slangen i duschen o fylla karet. Hänga upp slangen efteråt med lite vatten i slangen
Nästa gång ja ska byta vatten så räcker vattnet i slangen för att starta häververkan av sig själv o ny fikapaus infinner sig:):)

Hela mojängen tog 20 minuter att bygga o det tjänade jag in på första vattenbytet
#24 - 22 februari 2008 21:01
Tack för all information och tipsen!
#25 - 25 februari 2008 01:44
Det är ju väldigt intressant diskussion. Jag använder också slanghävert för att spara mina leder och tid. Alla sätt är bra utom de dåliga.
#26 - 25 februari 2008 01:52
Da jeg selv har 11 akvarier blev jeg nåd til at invester i sådan en
http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=523&SectionId=3254&ItemIndex=6
den er jeg meget glad for, og meget nemt ved vandskift.
#27 - 25 februari 2008 05:06
patriksg skrev:

-här kommer en dum fråga tyckern in kanske, men varför kallt vatten? Innehåller det mindre skadliga ämnen eller?
#28 - 25 februari 2008 08:46
unicorn76 skrev:
-här kommer en dum fråga tyckern in kanske, men varför kallt vatten? Innehåller det mindre skadliga ämnen eller?

Jo, varmvatten är lite mera aggressivt än kallvatten (mera värme=snabbare kemiska reaktioner) och kan ha något högre halt av t ex koppar från vattenledningarna.
Bilagor:
#29 - 25 februari 2008 13:53
jag använder en cirkulationpump vid vattenbyte.
så här gör jag, eftersom det är ganska långt till en brunn hos mig.
en hink som jag stoppa ned cirkulationspumpen och koppla dit en slang som leder till brunnen, samtidigt har jag en sug-hävert som jag köpte i biltema som kostar ca 15kr och en finmaskad håv som ta upp allt skit och sand som råkar komma med och med det slipper man sand eller skit gå in i cirkulationpumpen, så med andra ord, vatten från akvariet ned till hinken och cirukulationspumpen pumpa det vidare till brunnen, när allt är klart ta jag ändan i slangen som är i brunnen o koppla den in vattenkranen och fyller på. Springa med hinken metoden har jag också kört ett tag, men med tanke på det är en 600liter kar jag har och vid varje 50% vatten lär man inte ha det roligt, numera sitter jag mest och kolla på fiskarna medans vattenbyte sker.
#30 - 26 februari 2008 09:27
Ok, en dum fråga till då om kallvattnet.
Varför är de i akvarieaffärerna så noga med att påpeka att man ska ta det så försiktigt med fiskarna när man ska ha i dom i karet och lägga påsen i vattnet i 20 minuter och sedan öppna den och släppa in lite vatten i påsen ett par ggr. innan man släpper i fiskarna. Måste ju bli en chock för fiskarna om man ska ha i kallt vatten i karet när man ska byta:confused:, mitt kallvatten är svinkallt går knappt att hålla händerna under en längre tid men är gott att dricka:D
#31 - 26 februari 2008 09:56
Om du ska byta lite vatten så spelar de inte så stor roll. (mitt kranvatten är 10 grader)
Om du ska byta en större del vatten så brukar man säga att vattnet du häller i ska va ca 10% kallare än de du har i akvariet.
Guest
#32 - 26 februari 2008 11:40
läste nått inlägg att man inte ska använda samma hink som man gör rent golvet med, men det gör jag endå. (dock gör rent det lite innan) och det roliga är att om ja tex råkat ha vita-prick så har det försvunnit. ^^
#33 - 26 februari 2008 12:50
har en lång slang ner till golvbrunn, hävertprincip.. samt slamsugning. Sen när vi fyller på blir det med en vanlig "trädgårdsslang"

Annons