Hur gör ni som har fungerande 20 L kar???

#1 - 5 januari 2008 11:12
Jag har försökt en gång i panik, med en massa yngel och det gick åt skogen så klart... Det verkar som att det är jättemånga som lyckas så bra så nu måste vi reda ut detta.. :D

Hur startar ni upp?
Vilken inredning?
Vilken utrustning?

Skötsel?
Vilka bor där?

Kan ni inte lägga in bilder också?! :D Spännande detta..
#2 - 5 januari 2008 17:39
Har 18L men har problem med min beslutsångest. Ibland kör jag litet innerfilter, sen kör jag helt utan filter, o så ibland ett litet typ bottenfilter fast med reducerad filter-mojäng (i princip bara stigröret), men luftbubblor är ej bra för co2 så då börjar jag om sen igen....

Har bara Guppy och ett par kardinaltetror, försöker få det till att bli växt-orienterat, kör med easy life carbo och profite näring, växterna mår prima, ph 6.8, men filtrering eller icke filtrering....
#3 - 5 januari 2008 17:46
mighty skrev:
Har 18L men har problem med min beslutsångest. Ibland kör jag litet innerfilter, sen kör jag helt utan filter, o så ibland ett litet typ bottenfilter fast med reducerad filter-mojäng (i princip bara stigröret), men luftbubblor är ej bra för co2 så då börjar jag om sen igen....

Har bara Guppy och ett par kardinaltetror, försöker få det till att bli växt-orienterat, kör med easy life carbo och profite näring, växterna mår prima, ph 6.8, men filtrering eller icke filtrering....

Ja, det är min tanke också... man vill ju har cirkulation och rörelse i karet... det känns som att fiskar och räkor blir piggare då... annars står de bara och trycker??!!
De som har så mycket växter så syre från växterna räcker till fisken/räkorna känns som om det knappt går att se något i... eller?!
Var är Sonja och Evus med bilder
:confused: :D

Alternativet måste vara att köra med växter som klarar av att man kör med luftbubblor... [:o] :D
Jag har ett gammalt litet innerfilter som jag körde med i det lilla yngelkaret men räkor fastnar ju i det och jag har inte sett några sådana nu för tiden... Hur gör man då om karet är 8-kantigt, det måste ju bli luftdrivet då...
Bilagor:
#4 - 5 januari 2008 19:14
Mikroskopiska kar funkar om man har ett svampfilter och massor av växter, men egentligen... skaffa ett större kar.
Redan 30-40 liter räcker för att det skall bli mycket stabilare, och jag har svårt att se nåt egenvärde i att lägga ner extra möda för att få mikro-akvarier att fungera (och i slutänden blir ofta djuren lidande i alla fall).
#5 - 5 januari 2008 19:23
Håller med ovanstående talare, däremot hade jag tittat på en minioxydator från Söchtingen
#6 - 5 januari 2008 20:25
Vart kan man köpa oxydatorer? pwss?
#7 - 5 januari 2008 20:26
Hejsan!
Mitt lilla kar är på 30 liter och funkar utan problem. :DHär får du mina svar på dina funderingar.
Hur startar ni upp?
Jag tog gammalt vatten från ett inkört kar.
Vilken inredning?
En ful fyr samt snabbväxande växter.
Vilken utrustning?
En liten pump av märker Rena och en liten doppvärmare.
Skötsel?
Vattenbyte en gång i veckan och då byter jag 3-5 liter.
Vilka bor där?
Guppy och svärdbäraryngel samt körsbärsräkor.
MVH Erika
#8 - 5 januari 2008 20:58
Erika skrev:
Hejsan!

Mitt lilla kar är på 30 liter och funkar utan problem. :DHär får du mina svar på dina funderingar.

Hur startar ni upp?

Jag tog gammalt vatten från ett inkört kar.

Vilken inredning?

En ful fyr samt snabbväxande växter.

Vilken utrustning?

En liten pump av märker Rena och en liten doppvärmare.

Skötsel?

Vattenbyte en gång i veckan och då byter jag 3-5 liter.

Vilka bor där?

Guppy och svärdbäraryngel samt körsbärsräkor.

MVH Erika

Fint... Jo, jag har också ett 30 literskar men med räkor... startade upp precis som du men har en luftdriven pump, byter 6-8 liter i veckan och dammsuger botten... men det är ganska överbefolkat nu också.. borde egentligen försöka fånga upp lite räkor istället för att sitta här och roa mig.. [:o] :D
Det är alltså ett litet innerfilter du har?! Trodde inte att det gick i de här små...

Jo, jag håller med Azur också... Men det var inte poängen här utan mer hur sjutton de gör... ;)
#9 - 5 januari 2008 21:14
Ja, det är ett litet innerfilter jag har och det följde med akvariet när jag köpte det. Mina yngel lever i denna lilla burk tills de är stora nog att flytta till 222 liter. De flesta säger att små akvarium är svåra att hålla balansen i men det har jag inte upplevt ....än.
MVH Erika
#10 - 5 januari 2008 22:31
Har ett 25-liters helt utan teknik - varken värmare, pump eller filter.
Funkar utmärkt, men mängden fisk är förstås minimal: Ett 10-tal Sundadanio axelrodi "blue", plus några räkor.
#11 - 5 januari 2008 23:22
Har ett 25-liters helt utan teknik - varken värmare, pump eller filter.

Funkar utmärkt, men mängden fisk är förstås minimal: Ett 10-tal Sundadanio axelrodi "blue", plus några räkor.

Bilder??? Får du räklingar när du inte har vattencirkulation??? Vilken sorts räkor??? Vattenbyten??? Dammsugning??? Växter???
Är det någon fart på djuren i karet????

Ha ha... du får ju berätta lite mera... :D
#12 - 6 januari 2008 00:21
Katharina skrev:
Bilder??? Får du räklingar när du inte har vattencirkulation??? Vilken sorts räkor??? Vattenbyten??? Dammsugning??? Växter???

Är det någon fart på djuren i karet????

Ha ha... du får ju berätta lite mera... :D

Jodå, fiskarna är aktiva och verkar trivas. Tycker att Sundadanio gör mycket intressantare saker än till exempel Boraras.
Några räklingar jag inte sett, men de kanske kommer när de vuxna räkorna (black crystal tror jag de heter) gjort sig hemmastadda - köpte dem i veckan. Däremot kryllar det av crystal red-småttingar i ett annat, liknande akvarium. Det är dock aningen större och har en oxydator.
Jag matar ytterst försiktigt och har massor av växter som trivs, plus ett par äppelsnäckor som städare. Därför verkar det räcka bra med ett vattenbyte i månaden. Fast jag måste förstås hålla koll på snäckorna - en död sådan kan förgifta vattnet.
Bilder finns här - fast då bodde ett par Dario dario där.
Det kan förstås diskuteras om det är vettigt att strunta i filter. Men eftersom jag har källaren full av malakvarier med högljudda pumpar är det otroligt skönt med akvarier som är stilla och fullkomligt tysta. Då gör det inget att det inte går att proppa ner hur mycket fisk som helst i dem. ;)
#13 - 6 januari 2008 00:46
Sundadanio

Snor lite av tråden [:o]
Daniel Blom : vad är det för fisk, har du bilder?
#14 - 6 januari 2008 10:26
rödtoppen skrev:
Snor lite av tråden [:o]

Daniel Blom : vad är det för fisk, har du bilder?

Jag har inte lyckats ta någon vettig bild på dessa mikroskopiska fiskar, och det är rätt ont om bilder på nätet. Men här är en.
#15 - 6 januari 2008 10:35
Däremot kryllar det av crystal red-småttingar i ett annat, liknande akvarium. Det är dock aningen större och har en oxydator.

Jag matar ytterst försiktigt och har massor av växter som trivs, plus ett par äppelsnäckor som städare. Därför verkar det räcka bra med ett vattenbyte i månaden. Fast jag måste förstås hålla koll på snäckorna - en död sådan kan förgifta vattnet.

Bilder finns här - fast då bodde ett par Dario dario där.

Det kan förstås diskuteras om det är vettigt att strunta i filter. Men eftersom jag har källaren full av malakvarier med högljudda pumpar är det otroligt skönt med akvarier som är stilla och fullkomligt tysta. Då gör det inget att det inte går att proppa ner hur mycket fisk som helst i dem. ;)

Jag undrar nämligen om det inte är svårt att få räklingar i dessa lowtec.. jag tror att det är svårt för honan att syresätta äggen utan vattencirkulation.. jag ser ofta damerna sitta uppe i flytväxterna i det syrerika ytvattnet.. nu har jag dragit upp en trärot så den vilar på bakväggen vid utblåset på innerfiltret... det är ett stort gäng som vill sitta där, precis vid strömmen...

Räkorna tar hand om rester efter snäckor om de är några stycken... ;)
#16 - 6 januari 2008 11:10
Jag har igång ett 24l växtkar med räkor och lite fisk i.
Jag startade upp mitt med Eco-Complete sand (speciell "växtsand") och Tropica bottengödning undertill. Jag körde igång med Sera Nitrivec och Aquatan med helt nytt vatten. Jag har förståss en massa glada växter i karet och kör med CO2, via en diffuser som skapar mistbubblor --> man kan ha hög ytcirkulation! =)
Jag har grenar jag tagit från skogen här hemma (kokat och rengjort) och kolsten från affär.
Jag har ett ryggsäcksfilter som heter Azoo Mignon 360 (köpt från England). Det ska pumpa 350l/h, men det gör det inte riktigt... så därför har jag en extra, liten pump, Tunze minipumphuvud. Likvärdig med minsta AquaClear eller Hydor och AquaEl har väl nåt liknande (150-300l/h). Det blir rätt mycket cirkulation med alla pumpar, men det funkar bra!
Jag har också en 25watt doppvärmare, har 25C i karet. Kör också som sagt med CO2. Belysningen är 2st GLOBAL från IKEA. Med lite mer kall-vita lysrör.
Jag byter 50% vatten varannan vecka. Göder ungefär varannan dag med PMDD. Matar 1-2ggr/vecka.
Jag har blonda Tigerräkor och Kantnålar i karet, även några snäckor. Funderar på att köpa nån typ av mindre rasbora (axelrodi eller Galaxy) eller nån vildform av guppy. Tror det blir Guppy om något, isf Japan Blue =)
http://leo-scape.blogspot.com/2007/04/24l-rk-och-snckodlings-vxtkar.html

Ska snart starta ett till 24l för bara räkor. Då kommer jag köra med ADA AquaSoil Amazonia och ett Eheim Aquaball innerfilter.
#17 - 6 januari 2008 12:00
Katharina skrev:
Jag undrar nämligen om det inte är svårt att få räklingar i dessa lowtec.. jag tror att det är svårt för honan att syresätta äggen utan vattencirkulation.. jag ser ofta damerna sitta uppe i flytväxterna i det syrerika ytvattnet.. nu har jag dragit upp en trärot så den vilar på bakväggen vid utblåset på innerfiltret... det är ett stort gäng som vill sitta där, precis vid strömmen...

Räkorna tar hand om rester efter snäckor om de är några stycken... ;)

Jag skulle nog säga tvärtom. Mina honor håller sig närmast bottnen när de bär rom och är mycket stillsamma förutom att de fläktar rommen förstås.
#18 - 6 januari 2008 22:10
men ett litet ytterfilter till ett 18L, vore inte det ganska trevligt egentligen?
- ökar vattenvolymen
- får bort fula filter från själva akvariet
- mer möjligheter med filtertyper, kol, torv osv
- lätt att snäppa loss o rengöra

Minus är väl att det blir en pryl utanför, samt att man kan vara skraj för läckage, men det borde man kunna undvika...
#19 - 6 januari 2008 22:39
Känner en kille som byggt ett eget litet ytterfilter till sitt 5 liter nanokar. Vet egentligen inte om det fungerade bra. Han har inte sagt något, så jag antar det =)
Tror han gjorde det av en plastlåda och en väldigt liten pump, typ sån för "minifontäner". Absolut skulle ytterfilter vara en fördel!!
#20 - 7 januari 2008 00:45
Eurydike skrev:
Jag skulle nog säga tvärtom. Mina honor håller sig närmast bottnen när de bär rom och är mycket stillsamma förutom att de fläktar rommen förstås.

Även de som inte går med fisk??? Crystal??? När de är många???
Generellt håller jag med om att de är lite blyga men ju fler de blir desto fler honor hittar jag hängande i flytväxterna...
#21 - 7 januari 2008 00:49
mighty skrev:
men ett litet ytterfilter till ett 18L, vore inte det ganska trevligt egentligen?

- ökar vattenvolymen

- får bort fula filter från själva akvariet

- mer möjligheter med filtertyper, kol, torv osv

- lätt att snäppa loss o rengöra

Minus är väl att det blir en pryl utanför, samt att man kan vara skraj för läckage, men det borde man kunna undvika...

Finns det ytterfilter till så små kar??? Är de räksäkra då.. i och för sig kanske man kan sätta på en filterpatron på insuget?! Börjar nästan fundera på det till mitt stora kar.. men jag har för mig att Sonja berättade om att räkbebisar ändå hade tagit sig ner till pumpen och levde i ytterfiltret.. [:o]
#22 - 7 januari 2008 00:54
Leonard skrev:
Jag har förståss en massa glada växter i karet och kör med CO2, via en diffuser som skapar mistbubblor --> man kan ha hög ytcirkulation! =)

Det blir rätt mycket cirkulation med alla pumpar, men det funkar bra!

Jag byter 50% vatten varannan vecka. Göder ungefär varannan dag med PMDD. Matar 1-2ggr/vecka.

Jag har blonda Tigerräkor och Kantnålar i karet, även några snäckor.

http://leo-scape.blogspot.com/2007/04/24l-rk-och-snckodlings-vxtkar.html

Är det den som hänger vid pumpen??? Jag kan inget om växtgödning... det är en glasbehållare till vänster i karet och en vid pumpen... vilken är vad??

Jättefint iaf... Jag tror också på mycket cirkulation... Iaf till räkor... Känns som jag har för lite till mina.. [:o] ;)
#23 - 7 januari 2008 17:53
Ryggsäcksfiltret ser man bara insuget av eftersom att det hänger på utsidan av akvariumet kant. Insuget (plaströr) ser man till vänster på bilden.
Tunze pumpen är den svarta grejen i höger kanten.
Glasgerjerna är olika CO2 tillbehör =)
#24 - 7 januari 2008 20:18
Leonard: Snyggt "swedish forest"-akvarium du har fixat. Påminner verkligen om våra vackra skogar ;)
#25 - 7 januari 2008 21:48
Vart kan man hitta bra ryggsäcksfilter på www? pwss verkar inte ha några...
#26 - 8 januari 2008 07:42
Hade till nyligen ett fungerande 20-literskar. Det var ett lowtech kar enligt Walstadsmodellen. Hade lite stängelväxter, vallisineria och musselblommor. Hade ett litet filter. Hade platyyngel och äpplesnäckor i det.
#27 - 8 januari 2008 08:24
Det här har jag haft. Det fungerar bra, men den gråa färgen är lite ful tycker jag =)
http://www.akvarieshopen.com/eheim-innerfilter-2040-liberty-100-p-138.html?osCsid=45eec1f433fe7bd9c7da39c33fe99c0c

Detta finns också, men är svårare att få tag på. Finns iaf hos Zoomässan i Kungsbacka.
http://www.redseafish.com/Filters.asp

Det filter som man får med när man köper nanokar från Aquatic Nature fungerar ju också bra.
#28 - 7 februari 2008 19:18
Har precis beställt ett hederligt bottenfilter Åled av pwss http://www.pwss.se/product.php?productid=577&cat=841&page=1 till det ohyggliga priset av 60kr.

Har läst ett gäng trådar om att använda bottenfilter, och gör man på rätt sätt och kör med lämpligt grus, så är det ju inte alls så tokigt som det låter "på stan". Återkommer med rapport om 5 år hur det egentligen var :-)

/Fredrik
#29 - 7 februari 2008 19:22
mighty skrev:
Har precis beställt ett hederligt bottenfilter Åled av pwss http://www.pwss.se/product.php?productid=577&cat=841&page=1 till det ohyggliga priset av 60kr.

Har läst ett gäng trådar om att använda bottenfilter, och gör man på rätt sätt och kör med lämpligt grus, så är det ju inte alls så tokigt som det låter "på stan". Återkommer med rapport om 5 år hur det egentligen var :-)

/Fredrik

Spännande, 5 månader är väl lite mer lagom att inkomma med rapport.. :)
#30 - 7 februari 2008 19:41
Jag har nästan bara små akvarium mellan 10 till 30 liter, och i princip så använder jag mig av mycket växter för att få dem att fungera. Oftast stora mängder javamossa, gärna flytväxter också. Kör dessa utan filter, men suger upp smuts kanske varannan/var tredje vecka.
Sen har jag även massor med sniglar, som jag tycker är viktigt. Dock är en del helt snigelfria då pH i dessa är alldeles för lågt.

Men som jag ser det så är nyckeln till framgång med små akvarium mycket växter och sniglar, men som Azur sa så blir det genast mycket stabilare redan när man kommer upp i 30-40 liter. Så det är egentligen att föredra :)
#31 - 16 april 2008 09:46
Har ju ingen koll på vad som gäller för räkor, men jag har ett 20 liters kar med svärdbäraryngel i som jag fick panikstarta.

*Tog vatten från ett annat kar (såklart)
*Kramade ut lite bakterier från ett inkört filter
*Lät karet stå och dra i två dagar innan honan åkte ner, fungerade kanon
*Litet innerfilter, alltid igång
*Bottenfilter som är igång ett par timmar om dagen för cirkulationens skull.
*Ganska mycket växter, (vattenpest, och Hygrophila polysperma) så att ynglen kunde gömma sig för morsan (bottenfiltret är dock inte med på bilden)
*Kör inte med EasyCarbo eller någon annan växtnäring, (vågar mig inte på EC i det lilla utrymmet)
*Bortsett från lite svinn så växer ynglen och frodas i en takt som är helt otrolig, varje dag ser man någon skillnad. :)

*Här är bilder:
#32 - 16 april 2008 10:13
Har ett ca 25-30L Med 3 platy yngel, 5 guppy yngel, +25 - +40 malyngel, 30 golden malawi yngel. Funkar jättebra. Byter ut 80% av allt vatten en gång i veckan. fast bara 25 - 30% blir helt nytt. Tar resten från mitt 240 kar :D Kör nästan utan inredning, en liten halvkruka å lite växter, Funkar utmärkt som sagt
#33 - 16 april 2008 10:49
Katharina skrev:
1. Hur startar ni upp?

2. Vilken inredning?

3. Vilken utrustning?

4. Skötsel?

5. Vilka bor där?

1. I med grus, i med växter, dekoration (i mitt fal enbart en rot), ha i filtervatten från filter som är ordentligt inkört. De första djuren jag hade var snäckor som jag matade riktigt sparsamt, mest för att få igång bakterier och grejer ordentligt (inget händer om man bara låter vattnet stå i karet).

2. växter, grus, en rot

3. Jag har ett ryggsäcksfilter, vet inte styrkan på det men... ganska mesigt ;)

4. Jag häller på vatten allt eftersom det avdunstar, byter vatten (ca 2-3 liter) kanske 1 gång varannan månad.

5. Crystal red räkor, nu är de ca 19 st efter att jag fick räklingar i januari.
#34 - 16 april 2008 12:31
Katharina skrev:

Hur startar ni upp?

Vilken inredning?

Vilken utrustning?

Skötsel?

Vilka bor där?

Nu har det ju gått ett par månander sedan du frågade såp du kanske har fått balans. När jag skaffade mitt 21 L (ursprungligen 3årspresent till min son) föll jag i alla gropar som var möjligt, ivrigt påhejjad av min "fiskförsäljare" (som verkar bli vettigare och vettigare ju mer jag lär mig, men då tydligen bara ville sälja) som skickade hem mig med en ancistrus, fem guppy och sju neontetror, på en gång till detta lilla akvarium.

Då startade jag upp med Aqutan och nitrivec, för att sedan glatt mata som en idiot. Hela förra sommaren är en dimma av döda fiskar och nitrit.
Länge bodde de överlevande fem neontrotrorna och en guppy där (samtidgt som det under några månader utgjorde skamvrå för ett antal andra tetror[:o][:o])
Samtliga av dessa fiskar är nu fördelade på mina andra två akvarier, och mitt 21 L innebos av massvis med guppyyngel, som bara är där tills de kan stå sig
mot övriga fiskar, samt två otocinclus.

Massvis med växter och en liten reningspump som jag när jag tittar på den måste vara av den lilla ryggsäcksmodell någon annan nämnde.

Nu när jag har yngel där som jag matar flera gånger om dagen gör jag ett litet vattenbyte var fjärde dag. Verkar fungera bra.
#35 - 16 april 2008 13:11
Jag har bara ett 30 L räkkar.. Jag har inga mindre och där har jag ju ingen fisk, men räkorna trivs iaf...
Nej, vi diskuterade små kar här på Zoopet och just att det är svårare att få bra balans ju mindre karen är. Många nybörjare tror ju att det är lättare med mindre kar och tänker att de ska börja med det. Därför la jag upp den här tråden, kul att veta... Jag vågar inte själv.. :D Nää, jag tycker att det är jobbigt att sköta små kar också.. :)
#36 - 16 april 2008 14:43
Jag kör ibland med ett tillfälligt 12 liters med ett litet luftfilter av en plastburk med grus och lite vadd i. Funkar bra som tillfälligt!!! hotell åt Platys, yngel mm.
#37 - 17 april 2008 17:41
Jag har ett litet 7,5 L som jag kör med ett litet lufdrivet omgjort bottenfilter. Detta filter har jag limmat en filtermatta över.
Vattenbyten gör jag 1 eller 2 gånger i veckan, byter då ~90% av vattnet.
Funkar fint.
#38 - 17 april 2008 18:18
Har ett 20l akvarium med 7 st mollys massor av vatten pest .funkar skit bra .
http://i244.photobucket.com/albums/gg24/Tougaye/100_0922.jpg
http://i244.photobucket.com/albums/gg24/Tougaye/100_0926.jpg
och ett ryggsäcks filter
#39 - 17 april 2008 19:49
Tougaye skrev:
Har ett 20l akvarium med 7 st mollys massor av vatten pest .funkar skit bra .

http://i244.photobucket.com/albums/gg24/Tougaye/100_0922.jpg

http://i244.photobucket.com/albums/gg24/Tougaye/100_0926.jpg

och ett ryggsäcks filter

Personligen skulle jag dock säga att det karet är för litet för 7 mollys.
#40 - 17 april 2008 19:55
med så pass mkt växter får de inte nån direkt simyta.. varför har du 7 st där i?
#41 - 17 april 2008 22:26
ska jag va ärlig köpte jag karet från akvarium affären startat och klart med fiskar och växter .har ståt på äffären som ett skylt ex .stabilt kar som sjutton .men jag har inte rensat bort vatten pest på två veckor så det är lite väl mycket :) hoppas ni vet att det är filter på karet .:(och två vatten byten i veckan .och sparsam matning .
#42 - 18 april 2008 18:01
10 st 20liters

Har 10 st 20liters som står i två hyllor.. Kör inte riktigt som ni andra känns det som. Försöker hålla mitt så enkelt och orört som möjligt.

Uppstart: Vatten från mitt lite större akvarie som hade varit igång ett tag. ca 30% sen vatten från kran tillsammans med lite alkottar och kokade löv.

Inredning: Alla kar har torv istället för sand. Några har rötter andra stenar (för att det ser snyggare ut). Sen är det växer i krukor tillsammans med många flytväxter. Alla krukor är fyllda med samma torv som jag har på botten och detta verkar fungerar perfekt för växterna (vet inte om torven fungerar som näring på något sätt) .. Är egentligen inte så intresserad av växter och vad dom heter osv väljer dem som jag tycker ser snygga/ intressanta ut.

Utrustning: 20liters kar för 169kr st. Gammal hylla från ikea. Lampor från clasan. Annars helt tekniklöst. Har dock 'spegeltejp' i tak (under hyllan) och på väggen i fronten för att öka belysningen något.

Skötsel: Vattenbyte en till två gånger i veckan beroende på hur varm jag har det i lägenheten. Annars är det mest ett pill med att ta ut och kasta när växterna tar för mycket plats. de mesta växer för snabbt för min smak.

Vilka bor där: Har fotat alla karen.. (sorry att bilderna är så stora, har ny dator och har ej programvara installerad för att förminska dom..)

http://i31.tinypic.com/2h7fp7c.jpg
Hela hyllan. Med 8 av de 10 karen.

http://i29.tinypic.com/23jj3ae.jpg
kar 1: Rot, lite växter och stenar. Just nu bor här 4-5 boraras micros (ca 2-3 veckor gamla), boraras uropthalmoides (ett par), Galaxy (ett par) samt 5 st red crystal. Räkorna verkar av någon anledning väldigt glada för rötterna på flytväxterna och går fram som gräsklippare över rotsystemet. Det är ok med mig eftersom jag har överproduktion av just dessa flytväxter. Verkar vara ett populärt kar med många gömställen. Under stenarna är de som ett grottsystem som verkar uppskattas ..

http://i28.tinypic.com/sgtli8.jpg
kar 2: Rot och växter. Här bor ett par Xiphiphorus Pygmaeus och ett par ej färdigväxta Apistogramma Borelli. När denna bild togs gick här även ett par boraras micros som nu har eget kar.

http://i31.tinypic.com/ra7mhd.jpg
kar 3: två rötter, någon sorts näckros (?) samt en buske christmas three-mossa. Här har jag 5-10 apistogramma baenschi yngel (några veckor gamla) samt 3-5 Epiplatys mesogramma 'bangui' yngel.

http://i29.tinypic.com/2urqfcl.jpg
kar 4: En större rot, mycket javamossa, flytväxter, kokosnöt-skal och lite löv. Här bor en apistogramma baenschi hona tillsammans med 20-30 yngel (samma kull som i kar 3 och 6 f.ö.). Just nu är glaset skitigt för att jag inte vill störa honan eller ynglen med mina händer..

http://i32.tinypic.com/2yw9tfl.jpg
kar 5: Kar 5-8 är så lång ner i hyllan så jag har inte lagt ner så mycket tid på att se till att dessa är visuellt snygga. En del växter på tillväxt samt en mopp. Här går ett par killifiskar närmare bestämt aphyosemion cf. ogoense 'ebt 96/2' som jag hoppas ska bli lite produktiva efter en tid i var sitt kar.

http://i31.tinypic.com/4ggltj.jpg
kar 6: 'yngelkar' Mycket javamossa och flytväxter samt en del andra växter.
Här går 4-6 apistogramma baenschi yngel samt ett tiotal galaxyngel som är ca en vecka gamla.

http://i27.tinypic.com/8ygf1c.jpg
kar 7: 'yngelkar' Längst ner vid golver därav den tråkiga inredningen. Lite växter bla en konstig mossa som jag inte vad vad den heter. Här går lite 3-4 ep. messogramma yngel och 8 st galaxy-yngel (1-2 månader gamla).

http://i26.tinypic.com/2v2xkt5.jpg
kar 8: 'yngelkar' Favoritkaret!! hehe har inte rört detta sen uppstart (förutom vattenbyte då) är helt egenväxt och helt perfekt för alla yngel på uppväxt. Just nu går har ett apistogramma hongsloi yngel (ca 3 månader gammalt) och ett obestämt antal (5-10st) ep. mesogramma yngel. Här har jag alltid yngel på tillväxt och det fungerar perfekt att ha yngel i olika storlek på grund av att här finns möjlighet att gömma sig.

http://i29.tinypic.com/656agy.jpg
kar 9: Två rötter, en kostig mossa, någon typ av näckros (?), andra växter, moppar och flytväxter. Här går ett par aphyosemion pascheni festivum 'nkolbonda hlm 99/23' som jag hoppas önskar och ber ska komma igång med produktionen. Har fått en hel del ägg som jag inte lyckats med :-(. Hanen i paret är min i särklass snyggast fisk!

http://i32.tinypic.com/2dj146e.jpg
kar 10: Stenar, java mossa + andra växter och flytväxter. Just går här två boraras micros för odling. ska flytta paret om någon vecka och räknar då med 5-10 yngel i burken. Hade f.ö. bara ett par boraras micros från början och har nu ett stim på ca 20 i min lite större burk.

http://i30.tinypic.com/mvgv2r.jpg
bonus bild! kar 10 funderar även som vatten skål åt en av mina katter. Undra hur många yngel hon har lapat i sig!?! (kolla höger hörn)..

Annars så är det inte så mycket att nämna. Att hålla igång ett 20liters är inte svårt om man se till att ha fiskar i rätt mängd och gör regelbundna vattenbyten. Filter och pumpar och värmare och sånt kraft behövs inte ..

/p
#43 - 18 april 2008 18:17
Jag, likt dig Katharina fick också panik då mitt nuvarande 60 l kar var fullt med yngel. Gick då ner i källaren och tog upp ett 20 liters :) Stack till min lokala djuraffär och köpte en liten, liten pump som jag då reducerade effekten på. Köpte en adoptvärmare som var jätteliten ockå ;) Hittils har inga yngel dött :) De växer så det bara knakar. använder Aquasafe, Easy carb. ocg GH salt.
#44 - 18 april 2008 18:26
Snygga kar må jag säga!
Men håller inte riktigt med dig om att man inte behöver filter och värmare. (beroende på vad man har i dom såklart)
Jag har svärdbäraryngel i mitt 20 liters, så pump och värmare kändes nödvändigt, då det blev panikstartat. Känns dumt att ta bort pumpen nu...
Utan värmaren blir det fem grader kallare, (20') än i huvud karet (25') dit dom så småningom ska hamna, dumt att vänja de vid 20 och sen ner med de i 25..
Men som sagt, jäkligt snygg ställning med alla dina kar!!
#45 - 18 april 2008 18:30
NIC: jag har problem med att hålla ner tempen i mina kar .. inte hålla den uppe. På höst, vinter och vår ligger dom runt 25 på sommaren går dom tyvärr upp över 30 .. Det är mitt stora problem. Men med 2-3 vatten byten i veckan under sommaren så fungerar det bra.
#46 - 18 april 2008 18:42
Ja, på sommaren har jag också typ 30 grader..., det finns väl kylare som håller ner tempen, men jag har inte kollat upp det.
Jag brukar lägga ner isbitar... Tempen ändras väl hyfsat snabbt, men det är inget som fiskarna klagat över, tror snarare att det svalkar skönt, men, hey, vad vet jag...:)
#47 - 19 april 2008 19:12
http://www.aquabo.dk/index.php?id=12&pid=4
http://www.aquabo.dk/index.php?id=521&pid=10
http://de.wikipedia.org/wiki/Hamburger_Mattenfilter

hær ær några exempel på hmf filter,dær du kan gømma både doppværmare och powerhead bakom den blå filtermattan,enormt rækvænligt,hoppas du kan anvænda det til något

mvh johnny

Annons