Hejsan!
Jag har lite funderingar på hur andra gör när ni byter vatten i era akvarier?
Berätta görna oxå vad det är för storlek på erat akvarie?!...
När man flyttar ett akvarie, är det då bra att behålla filtret(utan att rengöra det) så bekteriefloran kommer till det helt nya vattent som blir, eftersom man får starta upp akvariet på nytt?
tacksam för svar,
tjohej så länge alla fiskmänniskor :)
Halloj där fellow fiskmänniska!
Jag har 1 540 liters kar 2 80 liters och 1 54 liters.
Mest fisklast i 540 så det byter jag 30% vatten på var 9:e dag. De övriga byter jag på var 18:e dag.
När jag byter så använder jag en lång slang, låter häverprincipen göra sitt, och jag låter allt vatten gå ner i duschavloppet. Sedan kopplar jag p å samma slang till duschen. Och drar på fullt. Dricker lite kaffe udner tiden.
540litraren tar runt 30 min att byta 33% vatten på. Jag "jobbar" i kanske 5-10 minuter samanlagt. Man har lyckats effektiversa det lite :P
Det är kanonbra om du kan behålla bakterierna i filtret nrä du flyttar. Men tänk på att filtret kräver genomströmning av vatten för att bakteriena ska överleva. Det räcker att du stänger av genomströmningen i någon timma. Sedan dör bakterier i en rasande takt... Lägg filter och pump i en back eller hink, som du försöker hålla igång så mycket som möjligt.
Mvh
Stefan