Hur gör ni när bara en fisk är sjuk?

#1 - 7 april 2009 22:35
Jag flyttade precis ut ett blåöga till sjukboxen, som är vackert grön av General Tonic. Men jag känner mig så taskig. Stackars lilla fisken, sjuk och så ska man bli jagad med håven, flytta till ett nytt ställe, alldeles ensam utan resten av gänget. Tycker det borde vara jättestressande, i synnerhet för stimfiskar.:( Dessutom riskerar man ju att det är något smittsamt och de andra bara inte börjat visa symptom än...

Å andra sidan ska man ju inte medicinera i onödan, och att då medicinera 30 (synbart) friska fiskar bara för att de går i samma akvarium känns ju inget vidare. Vill inte heller riskera räkor, växter och bakterier.

Vad tycker ni är bäst? Behandlar ni hela akvariet eller flyttar ni ut den sjuka fisken?
#2 - 8 april 2009 09:34
Om det är en stimmfisk kanske den kan få en till kompis som kan hålla den sällskap?
Jag fick vita pricksjukan i mitt akvarium och jag behandlade alla i akvariet. Ser nu att växterna inte gillade det så mkt.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 8 april 2009 09:39
Det är bättre att medicinera i ett "karantänsakvarium" än i huvudakvariet - förutsatt att det inte rör sig om en väldigt smittsam sjukdom som t.ex. vita pricksjukan
Bilagor:

Annons