Hur gør ni nær ni byter vatten?

#1 - 13 maj 2007 16:22
Hej!
Hur gør ni nær ni byter vatten? Jag brukar hælla upp det på en dunk och låter det stå nån dag innan jag anvænder det. Då hinner det tempereras och evt. klor førsvinner. Jag har læst att man inte får anvænda ljummet vatten från kranen eftersom det innehåller skaldliga bakterier. Ær det så?
#2 - 13 maj 2007 16:26
det med kloret vet jag itne....men jag när jag byter vatten så kör jag på något lite kallare än vad vatttnet i akvariet är...ibland kör jag nästan bara kallt för att sänka tempen lite
#3 - 13 maj 2007 16:29
säkrast är att göra som du gör .men som sagt vissa tycker det är onödigt jag är en av dom.

jag kör direkt från kranen o försöker få någorlunda samma tempratur.

Ang varmvattnet har du rätt det kan inehålla bakterier o andra ämnen. det är derför det inte är rekomenderat att dricka varmvatten eftersom de kontroleras in lika bra som kallvattnet. oftast är det ingen skillnad men du kan bli sjuk av det o samma gäller dina fiskar
#4 - 13 maj 2007 16:29
Kjaer skrev:
Hej!

Hur gør ni nær ni byter vatten? Jag brukar hælla upp det på en dunk och låter det stå nån dag innan jag anvænder det. Då hinner det tempereras och evt. klor førsvinner. Jag har læst att man inte får anvænda ljummet vatten från kranen eftersom det innehåller skaldliga bakterier. Ær det så?

Hej!
Det undrade jag också i en annan tråd, här är länken till de svar jag fick. Ska kanske tillägga att jag har egen brunn och alltså inget klor i mitt vatten.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=103355

Agnez:)
#5 - 13 maj 2007 16:32
Men det finns væl bakterier i kallt vatten också... Førøker dom sig inte nær vattnet står nån dag o blir varmare? Isåfall kan man ju lika gærna ta direkt från kran...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 13 maj 2007 16:42
Kjaer skrev:
Hej!

Klor försvinner om man luftar vattnet när man fyller på - dvs ser till att vattnet spolas i med högt tryck. Det funkar precis lika bra som att ställa vattnet i en dunk med CIRKULERANDE vatten - om inte vattnet cirkuleras så försvinner inte kloren i dunken.
Om det är så mycket bakterier i varmvatten att man inte kan fylla på akvariet med det så skall man inte heller duscha eller bada i det.

Enda anledningen till att inte fylla på vattnet direkt med lagom temperat vatten skulle vara att man har nya kopparledningar i huset. Då kan det i vissa fall vara lämpligt att använda enbart kallvatten.
#7 - 13 maj 2007 16:42
Kjaer skrev:
Hej!

Hej!

Jag fyller på med vatten direkt från kranen, och brukar ta lite kallare vatten än det i akvariet

sen brukar jag tillsätta Easy Life

lycka till

Kristoffer
#8 - 13 maj 2007 17:04
Detta är citat från labbet på Norrvatten:

[INDENT]1 Det är en sak att kommunen inte har koppar i sina ledningar (det har inte Norrvatten heller) men de flesta hus har kopparledningar från varmvattenberedare till kran. En del varmvattenberedare är av koppar. En del värmeväxlare är delvis av koppar. Alla dessa källor kan läcka koppar. Eftersom kemiska reaktioner går snabbare i varmvatten blir halterna höga här. Det Livsmedelsverket rekomenderar är att spola en stund tills vattnet blir kallt och därefter ta vattnet (gäller kallvatten). Personligen skulle jag aldrig dricka ett varmvatten från kran!

2 Ja kloret försvinner efter ca 4 dagar vid rumstemp. Detta är beräknat på vatten som kommer direkt från processen. Om du bor i järfälla så får du vänta i dessa fyra dagar. Bor du i Vaxholm har du inget klor kvar i ledningsnätet. Sedan får du höfta beroende på avståndet till Görvälnverket. Vill du att det skall gå fortare använd aktivt kol i vattnet. Det aktiva kolet "äter" kloret mycket snabbare.
[/INDENT]
#9 - 13 maj 2007 17:36
Jag tar direkt från kranen, försöker få akvarietempratur på vattnet, har aldrig märkt något negativt med det.
#10 - 15 maj 2007 16:16
Om man misstänker att man kan ha problem med vattenledningarna (koppar) av varmvatten... Då borde man ju kumma tappa upp riktigt hett vatten och sedan göra en koppartest på det vattnet! Har man inget koppar i hetvattnet borde man ju inte ha nåra som helst problem med ljummet vatten!

(Koppartest finns ju att köpa, som dropptest, för någon hundring)

Mvh
//Matts
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 15 maj 2007 16:26
quarantino skrev:
Detta är citat från labbet på Norrvatten:

[INDENT]1 Det är en sak att kommunen inte har koppar i sina ledningar (det har inte Norrvatten heller) men de flesta hus har kopparledningar från varmvattenberedare till kran. En del varmvattenberedare är av koppar. En del värmeväxlare är delvis av koppar. Alla dessa källor kan läcka koppar. Eftersom kemiska reaktioner går snabbare i varmvatten blir halterna höga här. Det Livsmedelsverket rekomenderar är att spola en stund tills vattnet blir kallt och därefter ta vattnet (gäller kallvatten). Personligen skulle jag aldrig dricka ett varmvatten från kran![/INDENT]

2 Ja kloret försvinner efter ca 4 dagar vid rumstemp. Detta är beräknat på vatten som kommer direkt från processen. Om du bor i järfälla så får du vänta i dessa fyra dagar. Bor du i Vaxholm har du inget klor kvar i ledningsnätet. Sedan får du höfta beroende på avståndet till Görvälnverket. Vill du att det skall gå fortare använd aktivt kol i vattnet. Det aktiva kolet "äter" kloret mycket snabbare.

1/ Det stämmer det du skriver men jag vill nog påstå att normalt sett är koppar inte något problem i "varmvatten". Det är bara om det är helt nya ledningar eller nya varmvattenberedare som det kan bli problem.
Som en extra säkerhet så köpte jag därför en varmvattenberedare i rostfritt när jag bytte ut den gamla pannan nyligen (drog också in bergvärme). Onödigt att chansa - men som sagt i gamla ledningar är det inga som helst problem med koppar i vare sig kall- eller varmvatten.
2/ Kloret försvinner till största delen direkt om man luftar det vid påfyllningen.
#12 - 15 maj 2007 16:36
ja fyller direkt från kranen, kallare än vattnet i karet, då blir mina fiskar glada.
men jag brukar spola både varm och kallvatten några minuter innan jag fyller på för att ev få bort massa skit från rören.
#13 - 16 maj 2007 16:40
Fyller vattnet i hinkar med fullt sprut från kökskranen och sedan direkt i akvariet. Brukar ha en temp på ca 25 grader på det vattnet vi fyller i. Har också i lite vattenberedningsmedel och bakteriekultur vid bytena. Brukar även "dammsuga" botten lite vid bytena för att få bort bajs,ruttnande växtdelar etc.

Däremot så undrar jag (ursäkta att jag lånar tråden) om jag byter för ofta och mycket. Vi byter vatten ca 1 gång i veckan och då 30-40%,är det för mycket/ofta och kan våra fiskar må dåligt av det?
#14 - 16 maj 2007 16:56

Däremot så undrar jag (ursäkta att jag lånar tråden) om jag byter för ofta och mycket. Vi byter vatten ca 1 gång i veckan och då 30-40%,är det för mycket/ofta och kan våra fiskar må dåligt av det?

Det ær lagom.
#15 - 16 maj 2007 16:59
Fyller vattnet i hinkar med fullt sprut från kökskranen och sedan direkt i akvariet. Brukar ha en temp på ca 25 grader på det vattnet vi fyller i. Har också i lite vattenberedningsmedel och bakteriekultur vid bytena. Brukar även "dammsuga" botten lite vid bytena för att få bort bajs,ruttnande växtdelar etc.

hej

det gör jag med

minst!

byter nog ca 40 procent av vattnet var 5:e dag skulle jag tro
i båda mina kar

då slammsuger jag samtidigt med hävert, samt planterar om växter om det skulle behövas, skurar av glasrutorna mm

Kristoffer
#16 - 16 maj 2007 17:12
Som en extra säkerhet så köpte jag därför en varmvattenberedare i rostfritt när jag bytte ut den gamla pannan nyligen

H-E.
Det tänkte jag inte på nu när jag bytte vvberedare. Antagligen är det koppar då benämningen slutar på CU. Nåja 6 vattenbyten senare så har jag inte märkt något, kanske finns test att köpa för att mäta kopparhalt?
#18 - 16 maj 2007 17:29
Jag fyller på med enbart kallvatten.
#19 - 16 maj 2007 18:14
Kjaer skrev:
Det ær lagom.

hej!!

jag frågar dig i stället för att starta en ny tråd

när jag byter vatten brukar jag samtidigt ta upp växterna, och slammsuga bottenmaterialet med hävert!

jag menar tar de skada av att man planterar om dem ca 1 gång per vecka?

någon??

Kristoffer
#20 - 16 maj 2007 18:16
Stoffy34 skrev:
hej!!

när jag byter vatten brukar jag samtidigt ta upp växterna, och slammsuga bottenmaterialet med hävert!

någon??

Kristoffer

Ja, absolut. Det ær skadligt. Du førstør røtterne på væxterna. Det ær helt onødigt bara slamsug dær du kommer åt det ær inte så noga. Du behøver inte ens gøra det varje vecka.
#21 - 16 maj 2007 18:21
Stoffy34 skrev:
hej!!

någon??

Kristoffer

Det är onödigt att ta upp växterna.. det skadar bara dess rötter.. slamsug där du slipper till.. det är bara bra med lite skit i akvariet ;)

har du för rent så kan du lätt åka på cyano. det misstaget gjorde jag i början
#22 - 16 maj 2007 18:22
Hur fasen kunde jag missa kjaer´s inlägg?

du fick samma svar 2 ggr nu då :D
#23 - 16 maj 2007 18:34
Kjaer skrev:
Ja, absolut. Det ær skadligt. Du førstør røtterne på væxterna. Det ær helt onødigt bara slamsug dær du kommer åt det ær inte så noga. Du behøver inte ens gøra det varje vecka.

ok

då skall jag sluta med det

bara slammsuga där man kommer åt alltså
ok, tack för infot!
Kristoffer
#24 - 16 maj 2007 18:34
Bucket skrev:
Det är onödigt att ta upp växterna.. det skadar bara dess rötter.. slamsug där du slipper till.. det är bara bra med lite skit i akvariet ;)

har du för rent så kan du lätt åka på cyano. det misstaget gjorde jag i början

cyano?+

Kristoffer
#25 - 16 maj 2007 18:43
Tenkare skrev:
H-E.

Det tänkte jag inte på nu när jag bytte vvberedare. Antagligen är det koppar då benämningen slutar på CU. Nåja 6 vattenbyten senare så har jag inte märkt något, kanske finns test att köpa för att mäta kopparhalt?

Biotopol sägs ta bort koppar och andra tungmetaller, kanske kan vara en lösning tills rören oxiderat, eller vad det nu heter.

Kjell:

Jag frågade labbet pga att jag läst en artikel för ett par år sen där man sa att faran men varmvatten var en gammal myt. Sen dess använde jag varmvatten vid matlagning för att spara el, bor i hyresrätt... Numer tar jag kallt, men har iofs inte märkt några symtom på kopparförgiftning, har ni!;)

---

Ta det lugnt, Kristoffer, städning i akvariet skiljer sig från traditionell städning i hemmet!;)

---

edit: gick en silversmideskurs och vi började med att smida i koppar och jag gjorde en tumring i koppar och två dar efter jag börjat använda den fick jag en varblåsa på örsnibben, helt galet!!!?
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 16 maj 2007 19:29
quarantino skrev:
Kjell:

Jag frågade labbet pga att jag läst en artikel för ett par år sen där man sa att faran men varmvatten var en gammal myt. Sen dess använde jag varmvatten vid matlagning för att spara el, bor i hyresrätt... Numer tar jag kallt, men har iofs inte märkt några symtom på kopparförgiftning, har ni!;)

Jag har råkat ut för det. Jag hade en lokal i en hyresfastighet där vattensystemet byttes i hela fastigheten.
Fisken dog hela tiden efter detta. Jag kunde bara byta max. 10% av vattnet, bara använda kallvatten samt alltid använda vattenberedningspreparat annars dog fiskarna som flugor. Efter några månader gav jag upp och då hade det hela kostat mig en 6-siffrig summa.

Ett annat exempel som jag känner till. En stor zooaffär som ligger i ett stort köpcenter där också hela vattensystemet byttes ut drabbades av samma problem. De kunde ju inte lägga ner affären utan "löste" det genom att bara byta med kallvatten, byta lite men ofta, filtrera allt nytt vatten över aktivt kol, använda vattenberedningspreparat.

I bägge fallen berodde problemen bevisligen på koppar i vattnet.
#27 - 16 maj 2007 20:02
Jag har råkat ut för det. Jag hade en lokal i en hyresfastighet där vattensystemet byttes i hela fastigheten.

Fisken dog hela tiden efter detta. Jag kunde bara byta max. 10% av vattnet, bara använda kallvatten samt alltid använda vattenberedningspreparat annars dog fiskarna som flugor. Efter några månader gav jag upp och då hade det hela kostat mig en 6-siffrig summa.

Ett annat exempel som jag känner till. En stor zooaffär som ligger i ett stort köpcenter där också hela vattensystemet byttes ut drabbades av samma problem. De kunde ju inte lägga ner affären utan "löste" det genom att bara byta med kallvatten, byta lite men ofta, filtrera allt nytt vatten över aktivt kol, använda vattenberedningspreparat.

I bägge fallen berodde problemen bevisligen på koppar i vattnet.

Fy f*n, måste ha varit svårt att komma på vad som var snett! Och vilket dråpslag för ekonomin!

Undrar hur det är för människor att dricka ur nyinstallerade anläggningar?
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 16 maj 2007 21:28
quarantino skrev:
Undrar hur det är för människor att dricka ur nyinstallerade anläggningar?

Det lär vara ofarligt.
Det är ju också väldigt olika mellan olika arter hur känsliga de är för koppar i vattnet
#29 - 16 maj 2007 21:43
Det är det stillstående vattnet i ledningarna som kan ha förhöjda koppar värden. Man löser detta enkelt genom att spola någon minut innan man tar vatten till akvariet. Vid provtagning spolar man 3 minuter.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 16 maj 2007 21:50
kaj.p skrev:
Det är det stillstående vattnet i ledningarna som kan ha förhöjda koppar värden. Man löser detta enkelt genom att spola någon minut innan man tar vatten till akvariet. Vid provtagning spolar man 3 minuter.

Det skall ju vara så när det gäller kallvattnet ja - men inte när det gäller varmvatten. Detta värms ju upp av en varmvattenberedare som oftast är av koppar så detta blir du aldrig av med hur mycket du än spolar. Därför beställde jag en i rostfritt när jag bytte panna i huset nyligen när jag gick över till bergvärme.
Sen det där med att tömma kallvattenledningarna är kanske inte heller så lätt om man har en lokal eller ett akvarium i ett stort hyreshus eller i en industrilokal
#31 - 16 maj 2007 22:06
Här är de regler som skall följas vid provtagning.

[FONT=Arial][LEFT]Vattenledningar, speciellt varmvattenledningar, är ofta av koppar, varför varmvatten från kran generellt sett är olämpligt att dricka. Även kallvatten, som stått i ledningen kan innehålla en hög halt av koppar. Efter spolning minskar denna kopparhalt.
Provtagningskärl: 100 mL plastflaskor tillhandahålles av Provmottagningen, Klinisk
kemi och farmakologi.[/LEFT]
[/FONT][FONT=Arial,Bold][LEFT]Gör så här:[/LEFT]
[/FONT][FONT=Arial][LEFT]1. Före provtagningen, vilken skall ske på morgonen innan spolningen hunnit ske,
skall provtagningskärlen märkas med provtagarens namn och personnummer
samt provtagningsdatum. Vidare skall de märkas enligt nedan.
2. ”[/FONT][FONT=Arial,Bold]Varmvatten, före[/FONT][FONT=Arial]” Fyll en flaska med varmvatten direkt, alltså utan föregående spolning.
3. ”[/FONT][FONT=Arial,Bold]Varmvatten, efter[/FONT][FONT=Arial]” Spola 3 minuter, skölj flaskan två gånger med det vatten, som skall provtas. Fylldärefter flaskan en tredje gång och lämna denna portion för analys.
4. ”[/FONT][FONT=Arial,Bold]Kallvatten, före [/FONT][FONT=Arial]”Fyll kallvatten utan föregående spolning.
5. ”[/FONT][FONT=Arial,Bold]Kallvatten, efter [/FONT][FONT=Arial]”Spola kallvatten 3 minuter, skölj därefter flaskan två gånger med det vatten, som skall provtas.[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]Men som Kjell skriver nya rör utsöndrar mer innan oxideringen gett ett skyddande lager. De nu med högst kopparhalter är dock hus från 40 o 50 talet mycket beroende på materialkompositionen var sämre samt att man hade mycket krökar o böjar där det strömmande vattnet nöter bort den skyddande oxideringen. Många ggr vill man också ha lite koppar utfällning pga dess bakteriedödande effekt t.ex mot legionella då.[/LEFT]
[/FONT]
#32 - 17 maj 2007 10:08
Vad kostar en sånt test?

Är andra Cu-tester tillförlitliga, tänkte kolla mitt kranvatten?

Annons