Hur gör ni med javamossa?

#1 - 7 december 2006 14:07
Jag har skaffat javamossa till mitt 62 - liters platyakvarium.
Främst är det tänkt som "yngelgömma", men det vore ju trevligt om man kunde få det lite snyggt också :p

Ska man fästa den med något?
Just nu har jag lagt den liksom lite "bakom" en rot, och runt några låga växter & stenar. Men det flyter lösa små "javamossestänglar" runt i hela akvariet [:-13] .
Det retar mig lite......
#2 - 7 december 2006 14:18
bind fast den på roten och efter ett tag så har den växt till sig så fiskelinan inte syns sen är det bara att ansa den lite om den blir för stor!
#3 - 7 december 2006 14:19
Ursäkta om jag hoppar in i denna tråd.

Det tipsas lite här och där om att man skall binda fast saker med fiskelina.

Går det inte bra med en vanlig bommulstråd ??
#4 - 7 december 2006 14:24
Jag har använt både bomullstråd och gummiband med bra resultat genom åren.

Lycka till! Eva
#5 - 7 december 2006 14:47
Vanlig svart bommulstråd funkar fint. Fördelen är att den syns sämmre än en fiske lina. Nackdelen eller i bland fördelen är att den kommer att förmultna med tiden. Om det är en för eller nackdel beror på vad och hur man binder fast. :D
#6 - 7 december 2006 15:14
Jag har hämtat pinnar i naturen som jag virat in mossan med.. de är smala grenar så de flöt i början, rätt snyggt det med..
Men nu liggen dom ner fint i karet, å växer mossan för fort är det bara att ta upp å ansa pinnen =)
#7 - 7 december 2006 16:04
Hårnät fungerar fint med...
#8 - 11 december 2006 03:22
Jag sätter inte fast javamossan alls.. i början vill den inte vara där jag vill utan flyter upp o flyttar sig.. men efter ett tag så " landar " den o stannar hyfsat bra iallafall...
#9 - 11 december 2006 10:59
Min mossa fastnade också av sej själv efter att den legat på samma ställe ett tag. om du inte har för stark genomströmning (har märkt att det kan påverka hur plantan växer) kommer den snart att breda ut sej och bli jättesnygg...

Annons