Hur gör ni med era hundar på dagarna?

#1 - 5 januari 2009 15:53
Som rubriken lyder, hur löser ni det med hundarna på dagarna när ni är på jobbet? Löser ni det med dagmatte, hunddagis eller låter ni helt enkelt hundarna vara hemma på dagarna?

Hade varit intressant att veta hur folk gör då jag funderar på att börja plugga nu till hösten, dvs. ingen kommer vara hemma under förmiddagen/dagen :)
#2 - 5 januari 2009 16:25
Jag har turen att ha jobbet hemma.
Känner du ingen i närheten som kan gå hem o rasta hunden under dagen?
Hunddagis är rätt dyrt.
Hur många timmar kommer du vara hemmifrån?
#3 - 5 januari 2009 16:29
Vi har våra hundar hemma.

Vi brukar gå ca 7.15 med hundarna, sen kommer nån av föräldrarna oftast hem vid lunchen och går, sen brukar alltid nån av oss vara hemma vid 15.00 och gå igen, sen är alla hemma på kvällen vid 18.00 och går, och sedan en kvällsrunda innan vi går och lägger oss.
#4 - 5 januari 2009 17:33
Vår är med på sambons jobb och finns att beskåda på Lövåsvägen 40 i Bromma. :D
#5 - 5 januari 2009 22:21
Tja, jag jobbar bara 8 mån/år men när jag jobbar så får jag vackert åka hem på min middagsrast och "kissa" hundarna :)
#6 - 5 januari 2009 22:21
Jag börjar tolv på dagarna och sedan kommer killarna hem från skolan, oftast vid halv tre-tre tiden, en dag i veckan vid fyra.
Så hon får vara ensam några timmar.
Guest
#7 - 6 januari 2009 00:57
Vår är hemma över dagen. Går på promenad kl 7.00, sen igen på min lunchrast kl 12, sen efter skolan.
#8 - 6 januari 2009 01:16
Jag skulle aldrig skaffa en familjemedlem om jag inte visste att det aldrig skulle behöva betyda några funderingar eller problem i framtiden.

Jag vill hemskt gärna ha en hund men det går helt enkelt inte så länge jag bor och jobbar i en storstad.

För mig hör inte ens hundar hemma i en stad...
#9 - 6 januari 2009 10:34
Intressant att höra hur folk löser det!
Vi bor ute i ett mindre sammhälle utanför Borås, 2 minuter till närmaste skog:p Tjejens mamma (jobbar halvtid och bor 10m ifrån jobbet) bor inne i stan och har lovat att ta hand om hundarna på vardags förmiddagarrna:D Helt perfekt! Vi funderar nämligen på att skaffa en liten valp som kommer vara 10mån när jag börjar plugga.
#10 - 6 januari 2009 10:36
Sultanen skrev:
Intressant att höra hur folk löser det!

Vi bor ute i ett mindre sammhälle utanför Borås, 2 minuter till närmaste skog:p Tjejens mamma (jobbar halvtid och bor 10m ifrån jobbet) bor inne i stan och har lovat att ta hand om hundarna på vardags förmiddagarrna:D Helt perfekt! Vi funderar nämligen på att skaffa en liten valp som kommer vara 10mån när jag börjar plugga.

Vad bra att det kan ordna sig.:d
Vad har ni tänkt er för ras
#11 - 6 januari 2009 10:40
Tjejens mormor har en 7v. valp som är en blandning på Tax/Gråhund. Vet att det är två jakthundar men det bekymrar oss inte nämnvärt:)
Bilder på sötnosen(kommer flera under dagen, vi skall bort till henne vid 13 idag:D)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=126408
#12 - 6 januari 2009 10:43
Det var en söt en:) Ser fram emot fler bilder.
Jag längtar till den 26/1 då vi hämtar vår valp
#13 - 6 januari 2009 11:01
:d
#14 - 6 januari 2009 16:57
Vi har två hundar, föräldrarne en hund som är med min far på dagarna också min hund som är hemma antingen kommer far min hem nån gång på dagen och rastar honom, eller så har jag en kompis och granne som brukar gå hem och gå en sväng med honom. jätte bra! Ibland händer det att han får vara hemma hela dagen, men det gör inte honom nått, speciellt inte nu när det är kallt ute då han är en riktig frys lort och soffpotatis.
Bror ju helt på hund och hur den aktiveras!
#15 - 7 januari 2009 15:30
Har två finska stövare som är i ett hundhus med hundgård, på dagarna, annars är dom inne när vi är hemma.
Anders
#16 - 7 januari 2009 19:19
Så dyrt är det inte med hunddagis? Kostar ungefär som en dagisplats..
#17 - 21 januari 2009 02:57
Våran blandis tjej (shetland sheepdog-schäfer) rastar min dotter när hon har lunch i skolan (vi bor nära skolan) så hunden är ensam max 3 timmar under dagen och då är hon i sin bur. Låter hemskt men det är en stor hemma snickrad bur på över en m2 så hon har gott om plats.
#18 - 21 januari 2009 11:28
sting skrev:
Så dyrt är det inte med hunddagis? Kostar ungefär som en dagisplats..

Tycker att det är rätt dyrt att betala nästan 2000kr/mån, hade jag haft mina på hunddagis så hade det blivit nästan 4000 :(

Om man inte har möjlighet till att åka hem mitt på dagen så hade jag försökt att hitta en pålitlig hundpassare.
#19 - 21 januari 2009 13:02
Vår har tidigare när vi båda jobbat hela dagarna varit hemma och lärt sig klara av det utan bekymmer oxå.
Som mest ungefär 9 timmar men det var ovanligt, eftersom min lillebrorsa bor 20 meter bort och jobbar skift så har han kunnat ställa upp ofta och släppa ut mimmi om det behövts.
Nu är det dock inga problem eftersom jag är hemma om dagarna.

Ska ev. börja arbeta hemifrån oxå och då behöver man inte bry sig om hundpassning alls.
#20 - 21 januari 2009 15:02
Det är ju till stor fördel om man direkt lär hunden att sköta sig hemma själv utan att behöva vara i bur, och utan att riva ner allt utanför buren. Det blir ju lättare både för hund ägaren, och rymligare för hunden.

Med detta säger jag dock inte att hunden inte fortfarande behöver rastas på mitt på dan.
Bilagor:
#21 - 21 januari 2009 15:11
Det finns oerhört många underliga och konstiga regler ang. hundars måsten och behov som antagligen inte stämmer i alla fall.
#22 - 21 januari 2009 15:17
drd skrev:
Det finns oerhört många underliga och konstiga regler ang. hundars måsten och behov som antagligen inte stämmer i alla fall.

Det finns det säkert.

Dock är det ingen myt att de behöver gå ut på dan, dock tror jag inte det var det du syftade på. ;)
#23 - 23 januari 2009 01:26
JojjeN skrev:
Det är ju till stor fördel om man direkt lär hunden att sköta sig hemma själv utan att behöva vara i bur, och utan att riva ner allt utanför buren. Det blir ju lättare både för hundägaren, och rymligare för hunden..

Blev lite nyfiken (ta nu inte detta som kritik) hur lär du hunden att "sköta sig själv"?

Jag hade varit glad om jag slapp buren (mycket för att buren är stor och ivägen) till Myggan men det går inte... hon mumsar i sig skor och möbler om är ensam ute i lägenheten.
Detta och att hon springer fram och tillbaka och piper gör att vi har valt burlösningen och den fungerar jättebra för både oss och henne. När min dotter går till skolan sätter hon i mat, vatten, leksaker och Myggan i buren, Myggan lägger sig nästan genast.

Inget mer pipande och oroligt tuggande på hemmet utan hon är lugn och trygg i sin bur, om hon hade varit lika harmonisk utan bur så hade jag varit överlycklig! Jag är nämligen emot burar egentligen och tycker att det är en sista utväg som man inte ska missbruka (låta hunden sitta i buren längre stunder än nödvändigt) utan ta till när allt annat är provat och misslyckats.

Sen är det bra för henne att hon har en plats som är "bara" hennes och där hon kan vara i fred om hon vill. Det händer att hon går in i buren även när hon inte måste bara för att lägga sig och sova, när hon gör det får INGEN gå in och störa henne utan hon kan vara helt i fred. T o m jag måste erkänna att det finns "vissa" fördelar med bur för hundar :p

Annons