hur gör ni?? hjälp

#1 - 16 oktober 2006 19:36
Jag behöver hjälp!

Jag hade en glasskål (på 20-liter) som gick sönder i fredags. I den hade jag tre stycken slöjdskjärtar. När glasskålen gick sönder panikköpte jag ett rektangulärt akvarium på 45-50 liter.
När ja hade glasskålen skulle man byta halva vattnet varje vecka och var fjärde veckan skulle man byta allt vatten och rengöra gruset, så vi tömde hela och tog ur fruset och sköljde det utanför glasskålen var fjärde vecka. Detta är ett ofantligt jobb.
Skall man göra så med akvariet oxå?
Eller hur gör ni?
Vad är ett filter och hur används det?
:confused:

Jag behöver verkligen hjälp eftersom jag aldrig haft ett akvarium tidigare..
Så alla tips och råd är välkommna..

Vet ni några andra fiskarter man kan ha ihop med slöjdskjärtar?

tack på föhand :D
#2 - 16 oktober 2006 21:07
För det första kommer du att få behöva byta vatten ofta, eftersom slöjstjärtar skitar ner mycket. Gruset ska du inte skölja alls, det dödar bakteriekulturen som finns där. Låt det vara bara. Eftersom det är så litet måste du nog också kolla vattenvärdena varje eller varannan dag. När värdena blir för höga, byt en tredjedel av vattnet.
Jag hoppas verkligen att du har filter till akvariet.. Det ger vattnet cirkulation och syresätter det. I filtret finns filtermateria (oftast skum) där bakteriekulturer finns. De bryter ner ammoniak och nitrit till nitrat. Jag tycker att du bör läsa mer om det, det är viktigt då det har betydelse för vattenbytena.
Man kan inte ha några andra fiskar med slöjstjärtar i ett sånt litet akvarium, det är redan för trångt.
Jag undrar också varför du skaffar skål/akvarium utan att veta något om vad det innebär? Folk skaffar inte katt eller hund eller papegoja utan att veta hur man tar hand om dem, eller hur?
#3 - 16 oktober 2006 21:56
Okej.. För det första tycker jag att folk är väldigt dömmande i det här forumet.. Och sen så undrar jag varför alla "går emot" det som de säger i djurbutikerna! Jag skulle ju aldrig köpa ett akvarium och djurskötarna säger att det "tar död" på fiskarna eller att det är för litet för dem. För i djurbutiken säger det att en slöjdskjärt i den storleken jag har behöver 7 liter per fisk. Och då har ju jag 16,6 liter per fisk, alltså mer än dubbelt av det som behövs. Men det är alltså lögn då eller?
Okej jag ska inte skölja gruset mer.
#4 - 16 oktober 2006 22:08
Varför vi säger emot dig och personalen i djuraffären beror på:

1. Du är nybörjade och säger att du inte vet något om akvarium.
2. Personalen i djuraffären vet inte, eller bryr sig inte, om hur fiskarna lever efter att de sålt dem. Skulle de berätta för kunderna att fiskarna behöver enorma mängder vatten skulle ingen köpa dem, precis som du själv sa att du inte skulle ha gjort det om du visste.
Att fiskarna dör är även ett sätt för affären att sälja fler fiskar! Jag vet inte hur många gånger jag har sett samma personer (som ofta har barn) komma tillbaka och köpa en ny fisk, eftersom den första "dog helt plötsligt och måste ha varit sjuk". Det är också ett bra sätt för dem att kunna sälja alla möjliga medel och mediciner. Så, ja, det är ren lögn att guldfiskar lever bra i 7 liter.
3. Vi är många här på guldfiskforumet som har råkat ut för precis samma sak som du, så vi VET vad vi pratar om.

Självklart är det inte ditt fel att du har fått fel information från affären. Men istället för att ifrågasätta vad vi säger kan du väl försöka lyssna? Det låter rätt logiskt i mina öron att ingen fisk mår bra av att leva under såna förhållanden.

Nåväl, vidare till hur du ska göra.. Det första du behöver är ett filter. Till skillnad från guldfiskar vet nog personalen vilket du ska ha, eftersom de är av olika märken och har olika styrka. Det är en bra idé att skaffa ett par växter också.
Just nu går det nog bra att ha guldfiskarna i akvariet, men kom ihåg att du måste skaffa ett större akvarium så fort som möjligt. Ju längre de lever trångt, desto större risk att de får permanenta skador. Begagnade akvarium brukar vara helt ok, och billigare än nya. Mycket billigare.
Teststickor eller dropptest till att kolla vattenvärdena är ett måste. Små akvarium påverkas lättare av föroreningar (från fiskarnas bajs, överbliven mat, etc) än stora akvarium, så räkna med att du måste testa det rätt ofta. Ta också reda på vad värdena betyder, hur de påverkas, och hur du ska läsa av testen rätt.

Har du frågor så fråga på! Det är bättre att fråga för mycket än för lite.
#5 - 16 oktober 2006 22:37
Du.. Tack!

Och jag ber om ursäkt om jag har gått emot er. Men nu när jag fick sanningen kastad i ansiktet så förstår jag. Det är säkert precis som du säger och det är ju hemskt att det ska vara så kommersiellt.
Jag ska försöka skaffa ett större akvarium så fort som möjligt. Tror det går bra med ett 120 liters akvarium? (40 liter på slöjdskjärt) Hittade nämligen ett sådant?
Imorgon ska jag gå och införskaffa ett filter. Hur fungerar det?
Behöver jag en pump oxå? (i djuraffären sa de att syretabletter går bra. 1 st/10 liter vatten/vecka)
Jag ska även införskaffa teststickor. Vet kans jag få information om dem? Tycker informationen på den här sidan är lite svår att förstå.

Tack på förhand!
#6 - 16 oktober 2006 22:42
Hej, jag skrev i andra tråden, men insomniac gjorde det bättre. Jag tror att dina slöjstjärtar får det jättebra i 120 liter och kommer att bli väldigt glada! :) Apropå teststickor, jag tycker hellre du ska skaffa dropptester. Bra att börja med är nitrit-test (no2), det är det viktigaste. Kanske någon vill nämna ph-test också, men personligen tycker jag man kommer långt om man har koll på nitriten.
#7 - 16 oktober 2006 22:50
Okej vad bra.. men det är ju 10 liter för lite per fisk då som fattas då?! Dropptest.. okej.. det ska jag skaffa..!
Men pump och filter då? har du något svar på det?
tack
#8 - 16 oktober 2006 22:56
Titta på Zoopets förstasida http://www.zoopet.com/index.php
I menyn till höger på sidan hittar du massor av information om bla uppstart av akvarium, filter mm mm
#9 - 16 oktober 2006 23:01
men jag förstår ine så mycket utav det.. jag har redan läst igenom allt det.. är filter samma som en pump? Sitter filtret i pumpen?
#10 - 16 oktober 2006 23:26
Ja. I filtret sitter skum om det är ett litet filter. I större filter finns förutom skum även makaroner, vita rörformade saker som ger mycket yta åt bakteriekulturen att leva på. Syretabletter behövs inte om du har filter. För att syresätta vattnet lite extra kan man placera utblåset vid vattenytan så att den krusas.
Du kan fråga här om vattentesten. Själv har jag inte hittat någon sida som förklarar på ett enkelt sätt vad allt betyder (kanske inte finns, haha..).
#11 - 17 oktober 2006 06:07
Vad duktiga ni är på att hjälpa nybörjaren. När jag började här skrämdes guldfisskålsägarna effektivt iväg genom påhopp som djurplågare osv.

Ivandrago: Jag vet inte hur mycket du hunnit läsa om guldfiskar, men jag vill gärna berätta att en guldfisk blir över 100 år gammal och ca 2kg, det gäller slöjstjärtar också under goda förhållanden. Det innebär att alla fiskarna du ser i butik i princip bara är bebisar. 120 liter är en mycket bra början för dina slöjstjärtar, när de blivit för stora om några år så vet du om du vill ha dem kvar och köpa större akvarium eller sälja dem.
MVH
Magnus
#12 - 17 oktober 2006 12:40
Alltså jag tycker det är fel att "skrämma" iväg folk när de nästintill är i deperat behov av hjälp vad gällande deras ny husdjur. Och med tanke på att folk i djurbutikerna ljuger och själper konsumenterna så borde ju detta vara ett ställe att få hjälp på! Jag blev väldigt påhoppad det första, och visst jag gjorde väl alla fel man kunde göra med fiskar, men som sagt, jag är nybörjare och har ju bara lyssnat på dem i djurbutiken, eftersom det var de osm sålde fiskarna till mig.
Nu har jag ändrat riktning och lyssnar på er istället, men gör andra en tjänst.. Skräm inte iväg dem utan vägled dem från början. Skratta inte åt dem, skratta med dem när de gör fel och försök rätta till!
(Tack, nu fick jag det sagt)

Till Tropfrog:
Det du skriver om guldfiskar har jag läst, men däremot så sa de i djuraffären när jag införskaffade min sjlödskjärtar att de inte är guldfiskar utan en minivariant av guldfisken och att de är utmärkta att ha i glasskål precis som guldfisken. Jag var redan skeptisk till glasskål innan jag gick in i butiken, men när djurskötaren där inne säger till mig att fiskarna bara har 10 sek minne och att de trivs i glasskålar (eftersom kineserna har haft dem i glasskålar i över 1000 år) så lyssnade jag ju på det. Jag trodde ju självklart att de hade rätt. Sen hade de en extra stor glasskål och än en gång, hade jag vetat det ni säger om just de här fiskarna så hade jag ju självklart inte köpt en glasskål på 20 liter!!!
Och om jag hade vetat att sjöljskjärten kan bli en fisk på 2 kg, så vette fanken om jag inte tagit en fisksort!
De är jätte vackra och jätte fina och jag behnadlar dem som familjemedlemmar.. och jag ska göra allt för att de får det så bra osm möjligt.
Det jag däremot tycker är konstigt är att jag vet massor som har slöjdskjärtar i glasskålar och i små rektangulära akvarium. JAg vet en som haft det i 4 år och de lever fortfarande..

Är det någon här som vet något om "golfbollar"?
#13 - 17 oktober 2006 12:50
Om jag får säga min åsikt, så tycker jag att jag inte alls blev behandlad på det här sättet när jag startade mitt akvarium. Jag fick massor med bra hjälp av er, och alla var jättetrevliga. Fast det kan bero på att jag lyssnade på folk och jag löd era råd, eftersom jag är mycket väl medveten om att ni vet en heel massa mer om akvarier och fiskar än vad jag gör. Ivandrago: Jag tror att dina slöjstjärtar kommer att få det hur bra som helst i ett 120 liters kar. Så länge du inte sätter dom i ett ännu mindre. För dom växer, och blir stora, det vet jag , för min pappa har sådana i sitt akvarium och dom är nästan 15 cm stora :)
#14 - 17 oktober 2006 13:08
Ja, det där om 10 sek minne har man ju hört förut.. Dumheter! :)

Golfbollar är en variant av slöjstjärt. De är helt klotrunda, och kallas därför golfboll.

Bild här, sedd uppifrån. http://www.chinesegoldfish.com/pic/upload/news_20031217224925.jpg

Till skillnad från vanliga fjäll är deras fjäll mer som knottror (pearlscale på engelska) och blir de skadade eller faller av så växer det inte ut nya. Har man tur växter det ut ett vanligt fjäll.
En del tycker det är djurplågeri att äga eller att föda upp såna fiskar eftersom de ser konstiga ut och har det jobbigare att simma än vanliga fiskar.
#15 - 17 oktober 2006 13:14
Okej.. jag ska se till att införskaffa 120 liters så fort som möjligt! Idag ska jag fixa filter och sånna där tester.
Insomniac:
Är det något mer jag skall skaffa när jag ändå är igång och skall köpa grejjer?
Och du, fanns det någon liten fisk man kunde ha med dem eller trivs de bäst för sig själva..? (tänkte mest på sen när jag skaffar större?)

Tack och kramhej :)
#16 - 17 oktober 2006 13:36
När du köper filter köp inte för litet utan välj gärna en storlek större än vad som krävs eftersom ju större filtermassa du har ju bättre är det.

Sedanbör du kanske köpa bakteriekultur för uppstart av akvarium,jag kommer inte på vad det heter just nu men det vet dom på djuraffären.
#17 - 17 oktober 2006 13:41
Växter är alltid bra! Kan bli problem med en del finbladiga växter, eftersom slöjstjärtar ofta ser dem som mat. Det är också bra att köpa växtgödning till växterna (finns på flaska vid de andra akvariegrejerna).
Jag skulle inte ha någon annan fisk tillsammans med dem. När de blir större ser de mindre fiskar som mat, och när de är små brukar de själva ses som mat..
Undantaget är väl en ancistrus (mal). Tänker du skaffa en sån så behöver den minst ett gömställe och algtabletter. Öppningen till gömstället får inte vara för stort, för då smiter slöjstjärtarna in där. Den får heller inte vara för liten så att någon fisk fastnar eller skadar sig.Tänk på att det måste vara en ancistrus, eftersom andra malar ofta är aggressiva mot slöjstjärtar.
Var försiktig om du köper bakteriekultur, överdosera inte! Mata inte de två första dagarna, och ytterst sparsamt efter det tills du vet att det finns en bakteriekultur (med hjälp av testerna).
Vad gäller matning är det bra om du blötlägger maten (tills den sjunker) i en liten skål eller ett glas innan du ger den till fiskarna. Annars får de i sig luft som finns i maten och börjar flyta/simma konstigt. Simblåsan kan ta skada av luften också och då blir skadan permanent, vilket ofta resulterar i att fisken måste avlivas.

Lycka till, och berätta gärna hur det går!
#18 - 17 oktober 2006 13:43
Här har du varianter av Slöjstjärt från av de större grossisterna
http://www.simontorp.se/sub_produkter/fisklista.asp
http://www.akvarieteknik.com/privat/AT%20Fisklista.xls
#19 - 17 oktober 2006 13:47
Okej..
Jag ska alltså köpa ett filter som inte är för litet, vattentester, bakteriekultur(men skall ej överdosera) och lite växter, men inte finbladiga eftersom slöjdskjärten ser det som mat..

Är det nu allt? Riktigt säkert?
#20 - 17 oktober 2006 13:50
Det låter riktigt bra ;)
#21 - 17 oktober 2006 13:51
Jag kommer inte på mer just nu. Man kommer själv på nya saker och frågor när man väl sätter igång. :)
#22 - 17 oktober 2006 13:54
Okej.. då kör jag på då.. återkommer när jag vart iväg och shoppat "överlevnadskitt" till fischarna :P

fisk o hej :P
#23 - 17 oktober 2006 14:05
Ivandrago skrev:
Till Tropfrog:

Det du skriver om guldfiskar har jag läst, men däremot så sa de i djuraffären när jag införskaffade min sjlödskjärtar att de inte är guldfiskar utan en minivariant av guldfisken och att de är utmärkta att ha i glasskål precis som guldfisken. Jag var redan skeptisk till glasskål innan jag gick in i butiken, men när djurskötaren där inne säger till mig att fiskarna bara har 10 sek minne och att de trivs i glasskålar (eftersom kineserna har haft dem i glasskålar i över 1000 år) så lyssnade jag ju på det. Jag trodde ju självklart att de hade rätt. Sen hade de en extra stor glasskål och än en gång, hade jag vetat det ni säger om just de här fiskarna så hade jag ju självklart inte köpt en glasskål på 20 liter!!!

Slöjtjärtar blir inte lika stora som vanliga guldfiskar, men de kan ändå bli 25cm, så några minifiskar är de inte. Att människor har hållits som slavar i tusentals år innebär inte att de trivs med det. Och att en person i en zooaffär säger att fiskar har 10 sek minne är verkligen under all kritik. Det visar bara hur okunnig och inkompetent personen i fråga är. Inget socialt djur skulle kunna fungera med ett 10 sek minne. Kolla här: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=346478

Ivandrago skrev:
De är jätte vackra och jätte fina och jag behnadlar dem som familjemedlemmar.. och jag ska göra allt för att de får det så bra osm möjligt.

Underbart :) :D

Ivandrago skrev:
Det jag däremot tycker är konstigt är att jag vet massor som har slöjdskjärtar i glasskålar och i små rektangulära akvarium. JAg vet en som haft det i 4 år och de lever fortfarande..

Fyra år är faktiskt ingenting med tanke på hur gamla de kan bli. Och livet i en sån skål går ju att jämföra med om en människa fick spendera hela sitt liv instängd i en hiss :(

Beträffande pump och filter så är det så att ett filter drivs av en pump. Så man kan säga att pumpen är en del av filtret. Filtret ska alltid vara i gång och ska rengöras så sällan som möjligt (när vattenflödet har avtagit). När man rengör filtret ska man göra det i en hink med akvarievatten, alternativt under kranen med vatten som håller ungefär samma temperatur som akvarievattnet. Detta för att det är i filtret som merparten av nyttobakterierna finns och dem ska man vara rädd om.

Nu innan filtret är väl inkört bör du mata sparsamt och tillsätta bakteriekultur: http://www.bestfish.com/newtank3.html

De viktigaste värdena att hålla reda på nu under den första månaden är ammoniak, nitrit och pH. Sen när akvariet är inkört så går det nästan av sig självt, men om du inte har en massa växter får du byta vatten mer ofta. Guldfiskar äter gärna växter så du får skaffa dig växter med relativt hårda blad. Anubias funkar nog bra. Även javaormbunkar borde funka.

Lycka till!
#24 - 17 oktober 2006 18:24
Insomiac:
Filterskum, sitter det i filtret från början? Nu har jag inhandlar filter/pump, nya bra växter anpassade för mina fiskar, ny mat.. bakteriekulturen var slut för dagen så det skall jag införskaffa snarast..

Fiskarna tycker det är jätte kul med den nya pumpen.. de hoppas och simmar och leker jätte mycket i strömmarna..
Det var nog kanon och tack så mycket för alla råd!
#25 - 17 oktober 2006 18:25
batski: tack även du för allt bra du skrev. Jag ska göra testerna och kolla läget med vattnet. :)
#26 - 17 oktober 2006 20:12
Ivandrago skrev:
Insomiac:

Filterskum, sitter det i filtret från början? Nu har jag inhandlar filter/pump, nya bra växter anpassade för mina fiskar, ny mat.. bakteriekulturen var slut för dagen så det skall jag införskaffa snarast..

Fiskarna tycker det är jätte kul med den nya pumpen.. de hoppas och simmar och leker jätte mycket i strömmarna..

Det var nog kanon och tack så mycket för alla råd!

Ja, det sitter i behållaren. Ser ut som vanlig tvättsvamp ungefär, fast inte lika tät..
#27 - 17 oktober 2006 22:49
Jo, alla fisk folk.. vart kommer sniglarna ifrån? jag har inte köpt några sniglar.. ändå finns de i mitt akvarie.. halloj? åkt snålskjuts med nått?
Är bra för någonting eller finns de bara där före skojs skull?
#28 - 18 oktober 2006 01:14
De kan ha följt med växterna. Har man väl fått dem brukar de vara näst intill omöjliga att göra sig av med, men så länge de inte blir för många gör de ingen skada. Eftersom du precis hittat dem kan du ju ta bort dem och hoppas att de inte hunnit göra fler.. Om du inte vill ha dem alltså. :)
#29 - 18 oktober 2006 05:35
Hur ser de ut? Vissa arter förökar sig ganska mycket, andra är inte så farliga. De äter alger och städar upp annars.
#30 - 19 oktober 2006 17:31
Hej igen allihopa!
Nu ska ni få höra..
Idag var jag inne i en djurbutik/zoo affär och frågade om tester (ph o.s.v) och svaret jag får är "Vad ska du med de till?"..
Och sen sa hon "..att sånna tester används inte längre..".
Så jag fick inga tester!
Samma sak med bakteriekulturen, det hade de ingen..

Så jag får väl leta vidare..
men många frågetecken kom upp i huvudet..
????
#31 - 19 oktober 2006 19:06
Det är butiker som slutat med vissa "preparat" då det är dålig försäljning på dem.
De flesta köper tester när de har haft fiskdöd.
Internetbutiker gör också att det inte är lönsamt att ha vissa varor i lager med sista förbrukningsdag..
Se här på Zoopet hur det ofta hänvisas till en viss internetbutik.
#32 - 19 oktober 2006 19:15
Jag tycker det är ILLA att de inte har bakteriekultur när de sälja fiskar :mad:

Och att testerna inte längre används är en ren och skär lögn! De hade iaf kunnat säga att "det har vi inte inne just nu". I fall det finns en annan affär där du bor tycker jag inte du ska gå tillbaka till den där de ljuger för sina kunder.
#33 - 19 oktober 2006 21:09
Hej
Förmodligen får jag mängder med mothugg:-)
Men jag aldrig i hela mitt liv använt tester.
I försig har jag bara erfarenhet av SLÖJSTJÄRT,ancistrus,platy,kampfisk,neontetror och gurami(lättskötta vanliga fiskar i ett akvarium:-)
Vattenbyten regelbundet gärna 1 ggr/vecka i ett mindre akvarium(40-50%) (alltid slöjstjärt:-)),1-2 ggr/månad i ett större akvarium,och/eller beroende på filterkapacitet.
#34 - 19 oktober 2006 21:35
Martal: Även om man inte använder tester så kan det vara avgörande om de skulle bli sjuka. Det är så mycket lättare att utesluta vad det inte är när man vet hur vattnet är. Det kan också vara så att du byter för mycket eller för lite vatten utan att veta om det, och det stör bakteriekulturen (för att inte tala om fiskarna). Så jag tycker att du helt klart bör skaffa, iallafall så att du har ifall att något går fel.
Det är bättre att ha något och inte behöva använda det, än att behöva använda något och inte ha det.
#35 - 19 oktober 2006 22:44
Hej:-)
Regelbundna vattenbyten är friska fiskar:-).
Bra filtering är A och O.
Matning 1-2 ggr/dag(inte mindre)
Kräver regelbundna vattenbyten MINST 1 ggr/vecka(50-60%)
MVH Marita
#36 - 19 oktober 2006 23:11
Martal jag har ingen aning om vad du pratar om. Hur vet du när du ska byta vattnet om du inte vet vattenvärdena? Ibland undrar jag om du ens läser i tråden innan du svarar. Du pratar om saker som inte ens har med mitt inlägg att göra.
#37 - 20 oktober 2006 19:18
Hej Insomniac.
jag visste inte att det var ditt inlägg jag svarade på.Jag trodde det var Ivandrago.:-)
Regelbundna vattenbyten kan du göra utan att veta alla värden.Jghar bytt vatten 1 ggr/vecka ett antal år.Eftersom jag vet att slöjstjärt "skitar ner" stora mängder.
Hitintills har jag klarat mig utan sjukdom och alla slöjstjärtar har till syns vuxit och klarat sig bra
Marita :-)
#38 - 20 oktober 2006 19:46
Insomniac skrev:
Hur vet du när du ska byta vattnet om du inte vet vattenvärdena?

Jag tror att det är väldigt få som konstant mäter vattenvärden för att veta när man skall byta vatten. Själv mäter jag endast nitrit cirka 5-6 veckor vid uppstart av nytt akvarium eller vid byte av filter. Jag har aldrig använt bakteriekultur eller några andra preparat förutom bikarbonat till malawi.

Någon medicin har jag aldrig varit aktuellt eftersom jag nästan aldrig mist någon fisk. Min hemlighet: Aldrig slarva med vattenbyten. Alltid 50% i veckan i mina malawikar och varannan vecka i övriga. Men jag tror vi alla har våra egna rutiner för att få det att funka. Men jag tror inte att man behöver såga någon för att dom inte tokmäter allting alltid.

Insomniac, vad mäter du för att veta när du skall byta vatten och hur ofta mäter du?
#39 - 20 oktober 2006 20:54
Ivandrago skrev:
Hej igen allihopa!

Nu ska ni få höra..

Idag var jag inne i en djurbutik/zoo affär och frågade om tester (ph o.s.v) och svaret jag får är "Vad ska du med de till?"..

Och sen sa hon "..att sånna tester används inte längre..".

Så jag fick inga tester!

Samma sak med bakteriekulturen, det hade de ingen..

Så jag får väl leta vidare..

men många frågetecken kom upp i huvudet..

????

Hejsan!
Bakteriekultur kan du få GRATIS från en annan akvarist genom att krama ur lite "skitvatten" ur ett av filtren som varit igång länge.....och jag mäter förresten inte heller vattenvärdena i mina akvarier....och då leker mina Fjärilsciklider ändå....fast de kanske inte vet om det???:D :p
#40 - 20 oktober 2006 20:58
Insomniac.Schysst hjälp till nybörjare! Kanonbra förklarat! Så tar man emot folk med frågor.
#41 - 21 oktober 2006 03:31
Långås skrev:

Insomniac, vad mäter du för att veta när du skall byta vatten och hur ofta mäter du?

Mäter nitrit och nitrat en gång i veckan, ammoniak också om de andra värdena är höga. Byter vatten efter testerna om det behövs, inte annars. pH kollar jag aldrig för det brukar inte ändras. Malen får både grönsaker algtabletter så jag kan inte anta att värdena ok.
Eftersom just guldfiskar skitar ner så mycket så ändras värdena också väldigt ojämnt. När jag själv hade slöjstjärtar lärde jag mig att ett par flingor/ärtor för mycket kunde orsaka obalans. Jag kanske är petig? Nu när det äntligen är snyggt i akvariet så vill jag inte förstöra något. :)

kareander: Tack, kul att kunna hjälpa till!
#42 - 21 oktober 2006 06:42
Det är bra om man testar och håller koll på sitt vatten, för med samma antal fiskar och regelbundna vattenbyten så "lär" man sig sitt akvarium vilket gör att vattnet inte behöver testa lika ofta.
Själv håller jag koll på KH, pH före och efter vattenbyte och nitrat 1 gång i månaden.
Vid nystart kollar jag ammonium de första 10 dagarna och nitrit första månaden.
#43 - 21 oktober 2006 09:00
Hej
Det kanske är brist på intresse som får mig att inte mäta värden???:-)
Men tills nu har det gått bra.Inga döda fiskar vita prick en gång med några nyinköpta fiskar.
Jag tror att regelbundna vattenbyten skapar en grundbalans i akvariet.
Sedan tror jag att Kramfors har rätt i att man "läser" av sitt akvarium.Något man också kan göra är att lukta på vattnet.Det luktar olika beroende på när du bytte vatten sist.
För slöjstjärt 8-10 ggr/större l/h(filterkapacitet) än vattenvolym i akvariet.
Det svåra är att få balans i akvariet eftersom slöjstjärtar producerar så enormt stora mängder med ****:-).
MVH Marita
#44 - 21 oktober 2006 09:05
Jag håller med Kramfors och martal, man lär känna sitt/sina akvarium och jag gör regelbundna vattenbyten, vet hur mycket jag behöver byta i varje och så vidare...Skulle aldrig falla mig in att testa värden och byta utifrån det, regelbundenhet ger stabilitet, så resonerar jag. Jag KÄNNER mina kar och fiskar och ser om något är fel. :)
#45 - 21 oktober 2006 12:37
Jo fast genom att mäta t ex nitrat i några månader så lär man sig sitt akvarium. Annars har man ingen aning om man byter för lite vatten eller om man gör en massa vattenbyten i onödan, vilket inte är bra för växterna.
#46 - 21 oktober 2006 14:19
batski skrev:
Jo fast genom att mäta t ex nitrat i några månader så lär man sig sitt akvarium. Annars har man ingen aning om man byter för lite vatten eller om man gör en massa vattenbyten i onödan, vilket inte är bra för växterna.

Naturligtvis kan det vara bra att mäta i början TILLS man lär känna akvariet och innevånarna. Men redan från början skulle jag göra regelbundna vattenbyten och inte som h*n som byter utefter vad testerna visar...Varje vecka gör jag vattenbyte, även om tester skulle visa att det inte behövs, det är så jag menar.
#47 - 21 oktober 2006 14:47
Var det inte du som bytte väldigt lite vatten så växterna inte blir utan näring? Eller blandar jag ihop det nu?
#48 - 21 oktober 2006 14:50
Nejdå, det var jag! :)
#49 - 21 oktober 2006 15:04
batski skrev:

Ahh, växter, det är de där gröna va? Håller inte på me sånt. 6st akvarier, 0st växter.:D
#50 - 21 oktober 2006 16:31
Långås skrev:
Ahh, växter, det är de där gröna va? Håller inte på me sånt. 6st akvarier, 0st växter.:D

Hm, afrikanska ciklider för hela slanten gissar jag då? ;) :D

Annons