Till Tropfrog:
Det du skriver om guldfiskar har jag läst, men däremot så sa de i djuraffären när jag införskaffade min sjlödskjärtar att de inte är guldfiskar utan en minivariant av guldfisken och att de är utmärkta att ha i glasskål precis som guldfisken. Jag var redan skeptisk till glasskål innan jag gick in i butiken, men när djurskötaren där inne säger till mig att fiskarna bara har 10 sek minne och att de trivs i glasskålar (eftersom kineserna har haft dem i glasskålar i över 1000 år) så lyssnade jag ju på det. Jag trodde ju självklart att de hade rätt. Sen hade de en extra stor glasskål och än en gång, hade jag vetat det ni säger om just de här fiskarna så hade jag ju självklart inte köpt en glasskål på 20 liter!!!
Slöjtjärtar blir inte lika stora som vanliga guldfiskar, men de kan ändå bli 25cm, så några minifiskar är de inte. Att människor har hållits som slavar i tusentals år innebär inte att de trivs med det. Och att en person i en zooaffär säger att fiskar har 10 sek minne är verkligen under all kritik. Det visar bara hur okunnig och inkompetent personen i fråga är. Inget socialt djur skulle kunna fungera med ett 10 sek minne. Kolla här:
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=346478
De är jätte vackra och jätte fina och jag behnadlar dem som familjemedlemmar.. och jag ska göra allt för att de får det så bra osm möjligt.
Underbart :) :D
Det jag däremot tycker är konstigt är att jag vet massor som har slöjdskjärtar i glasskålar och i små rektangulära akvarium. JAg vet en som haft det i 4 år och de lever fortfarande..
Fyra år är faktiskt ingenting med tanke på hur gamla de kan bli. Och livet i en sån skål går ju att jämföra med om en människa fick spendera hela sitt liv instängd i en hiss :(
Beträffande pump och filter så är det så att ett filter drivs av en pump. Så man kan säga att pumpen är en del av filtret. Filtret ska alltid vara i gång och ska rengöras så sällan som möjligt (när vattenflödet har avtagit). När man rengör filtret ska man göra det i en hink med akvarievatten, alternativt under kranen med vatten som håller ungefär samma temperatur som akvarievattnet. Detta för att det är i filtret som merparten av nyttobakterierna finns och dem ska man vara rädd om.
Nu innan filtret är väl inkört bör du mata sparsamt och tillsätta bakteriekultur:
http://www.bestfish.com/newtank3.html
De viktigaste värdena att hålla reda på nu under den första månaden är ammoniak, nitrit och pH. Sen när akvariet är inkört så går det nästan av sig självt, men om du inte har en massa växter får du byta vatten mer ofta. Guldfiskar äter gärna växter så du får skaffa dig växter med relativt hårda blad. Anubias funkar nog bra. Även javaormbunkar borde funka.
Lycka till!