Hur gör man vid flytt?

#1 - 2 februari 2004 14:15
Hej.
Ska snart flytta, både mig och mina fiskar, och undrar då hur jag ska göra för att fiskarna inte ska dö. Den nya lägenheten ligger inte mer än fem minuter från den gamla.
Jag har hört att man kan skaffa hinkar med lock och däri hälla akvarievatten + fiskar + växter + grus. Har jag fel? [:-160]
Snälla, hjälp mig hur jag ska göra. Vill ju inte att det ska hända något med mina små älsklingar [:-100]
/Hanna
#2 - 2 februari 2004 14:27
En lösning, beroende var du har för temperament på fiskarna, är att skaffa sig ett mindre akvarium tillfälligt eller kanske låna ett som du gör i ordning innan och har fisken där under flytten och under ordningställande av ditt stora kar. Detta kanske du kan ha hos någon vän...

Lycka till!
#3 - 2 februari 2004 14:34
När jag flyttade så la jag fiskarna i en tunna (jag har lite mer fiskar än dig) växterna i en hink, sanden i en hink, och sen flyttade jag akvarierna och startade upp dom använde gammla vattnet.
Vi förlorade inga fiskar.
#4 - 2 februari 2004 14:42
Spara hälften av vattnet och ha resten i hinkar med lock.
Håll växterna fuktiga under flytten.På det här viset
gjorde jag och allt gick bra.
MVH Richard
#5 - 2 februari 2004 20:21
Planera ordentligt, se till så att ni har gott om tid, vet var akvariet skall stå i den nya lägenheten och ha allting redo.

Fiskar i en eller ett par hinkar är helt OK. De klarar i allmänhet ett dygn eller mer däri om man får lite cirkulation på vattnet med en pump. Se till så att växterna ligger antingen i vatten, eller i lufttomma, förslutna påsar.

Vid flytten, tänkt på att fiskarna inte klarar temperaturfall hur som helst. Du behöver inte spara en massa vatten om du kan hålla filtret i sådant skick att bakteriekulturen där inte dör.

Och som sagt, ta gott om tid på er, stressa inte och ha allt berett så minskar risken för att akvariet spricker, det blir överlsag i doppvärmaren och lysrören knäcks.

Annons